„Krytyka PS5 Pro przypomina mi reakcję przeciwko RTX-om 20”. Ekspert uważa, że Sony obrało dobrą ścieżkę
PS5 Pro to pierwszy krok Sony ku stworzeniu PS6. Digital Foundry porównało konsolę do RTX-ów 20. Ówczesne karty Nvidii gracze również traktowali z dystansem.
Prawdopodobnie do momentu oficjalnej zapowiedzi PS5 Pro więcej osób czuło ekscytację na myśl o nowej konsoli niż po jej prezentacji. Wysoka cena i brak napędu są głównymi powodami, ale nie jedynymi. Mimo że PS5 Pro faktycznie pozwala na granie w wyższej rozdzielczości przy większej liczbie klatek, to PSSR nie zawsze radzi sobie dobrze, co pokazały testy Digital Foundry na Final Fantasy VII: Rebirth.
Zdaniem Richarda Leadbettera konsola jest jednak potrzebna, a niedoskonała nowa technologia Sony to dopiero początek. PS5 Pro zostało przez Leadbettera porównane do RTX-ów 20, które w 2018 roku także nie spotkały się z zachwytami ze strony społeczności graczy (vide Eurogamer).
PS5 Pro jest kluczowe, żeby powstało PS6
Jednym z kluczowych elementów PS5 Pro, który ma umożliwić lepsze działanie gier, jest technologia PSSR. To autorski projekt upscalingu AI, który będzie dostępny wyłącznie na PlayStation 5 Pro. W opinii Richarda Leadbettera to najlepsze wyjście dla Sony, ponieważ rosnący koszt produkcji półprzewodników nie pozwala po prostu umieścić mocniejszego GPU w środku bez znacznego podniesienia ceny sprzętu, jak to zrobiono w przypadku PS4 Pro.
Nawet jeśli obecnie efekty nie wydają się imponujące i gracze twierdzą, że nie widzą różnic pomiędzy wersjami na PS5 a PS5 Pro, Leadbetter patrzy na to z innej strony. Sony ma właśnie wchodzić na właściwą ścieżkę rozwoju, gdzie korzystanie z AI przynosi korzyści, a najlepszym przykładem jest Nvidia z DLSS-em i RTX-ami. Jeszcze kilka lat temu to ta firma nie była w stanie przekonać graczy:
Dzisiejsza krytyka PS5 Pro przypomina mi o reakcji przeciwko RTX-om 20 w 2018 roku. Karty były drogie, nikt nie był przekonany narracją o przyszłości AI, a śledzenie promieni wyśmiewano. Obecnie DLSS jest jedną z najbardziej rewolucyjnych technologii na rynku PC. To upragniona funkcja przez graczy i pożądana przez konkurencję.
A ray tracing? Dzięki sprytnym technologicznym innowacjom i ogromnym inwestycjom w oprogramowanie, jak ReSTIR, i strategicznemu partnerstwu z najważniejszymi deweloperami, Nvidia dostarczyła path tracing do gier AAA.
Teraz Sony znajduje się w miejscu, w którym Nvidia była w 2018 roku. Konsole dopiero zaczynają wkraczać w sferę, w której producenci kart graficznych odnajdują się coraz lepiej. W pewien sposób Sony nawet wyprzedza część z nich, ponieważ AMD do teraz nie korzysta z upscalingu AI. Żeby jednak zobaczyć pełen potencjał PSSR potrzebny jest czas.
PS5 Pro pomoże Sony wyciągnąć wnioski przydatne przy tworzeniu PS6. Konsola najpewniej zaoferuje wprowadzane właśnie technologie na znacznie wyższym poziomie. Dlatego Richard Leadbetter uważa, że najbardziej na PlayStation 5 Pro skorzystają ci, którzy tej konsoli nie kupią. Ponieważ czekając na PlayStation 6, mogą liczyć na znacznie lepiej dopracowane urządzenie.