Koniec kluczy na PC? Ubisoft z nowym sposobem na dystrybucję cyfrową
Firmy Ubisoft i Genba Digital pracują nad nowym systemem dystrybucji cyfrowej gier. Rozwiązanie znane jako Silent Key Activation wyeliminuje potrzebę przesyłania kodów aktywacyjnych sprzedawcom, tym samym uniemożliwiając nieautoryzowany handel kluczami.
Dwa miesiące temu donosiliśmy o planowanym usunięciu Tom Clancy’s The Division 2 z niezależnych sklepów cyfrowych. Niektórzy obwiniali Epic Games o wymuszenie takiego posunięcia na firmie Ubisoft w celu wypromowania własnej platformy dystrybucji cyfrowej. Jednak ostatnie informacje zdają się wskazywać, że była to samodzielna decyzja francuskiej spółki, która zamierza rozprawić się z handlem kluczami do gier. Serwis GamesIndustry.biz doniósł o nawiązaniu współpracy przez Ubisoft z brytyjskim Genba Digital w celu zmiany sposobu dystrybucji cyfrowej swoich produkcji.
Obecnie sklepy otrzymują od wydawcy sporą liczbę kluczy pozwalających na aktywację gry, a te przesyłane są do nabywców tytułu. Nowy system całkowicie zrezygnuje z tego rozwiązania. Zamiast tego po zakupie u niezależnego sprzedawcy i dokonaniu formalności zostaniemy poproszeni o zalogowanie się do swojego konta na platformie cyfrowej (Steamie, Uplay etc.). Po dokonaniu tego zakupiona gra zostanie automatycznie aktywowana przy pomocy kodu przesłanego z utworzonej w tym celu bazy, do której dostęp miałby wyłącznie Ubisoft. Innymi słowy, ani sklep, ani użytkownik nigdy nie otrzymają żadnego klucza. Matt Murphy, prezes Genba Digital, określa to jaką „cichą aktywację klucza” (w oryg. silent key activation, w skrócie SKA).
Nietrudno zgadnąć, czemu ma służyć wprowadzenie tego rozwiązania. Matt Murphy otwarcie przyznaje, iż uniemożliwi to handel zakupionymi kluczami, chyba że ktoś zdecyduje się na sprzedaż samego konta. Jednak szef Genba Digital zwraca uwagę na inne kwestie, na przykład oszustwa samych sklepów (sprzedawanie gier po pełnej cenie mimo rozpoczęcia oficjalnej promocji) i indywidualnych pracowników (którzy mogą ukraść część kluczy i sprzedać je na własny rachunek po niższej cenie). Dlatego Murphy wierzy, że SKA stanie się standardem dla dużych wydawców, być może nawet w ciągu roku. Podkreślił też, że jest to inicjatywa Ubisoftu, który zamierza sprzedawać swoje tytuły tylko w sklepach wspierających to rozwiązanie. Dodał również, że kolejne firmy pracują nad wprowadzeniem podobnych systemów. Murphy wyraził też przekonanie, że prędzej czy później doczekamy się kresu sprzedaży wydań pudełkowych na PC, co przyśpieszy popularyzację SKA.