autor: Michał Kułakowski
Konferencja Windows 10 – wsparcie dla graczy, xboksowa aplikacja oraz opcje streamingu konsolowych gier na PC
Na specjalnej konferencji zorganizowanej w siedzibie Microsoftu, przedstawiciele koncernu przekazali nowe szczegóły dotyczące przyszłości Windowsa 10 oraz wsparcia dla graczy jakie ma zaoferować. Zapowiedziano, między innymi, nową Xboksową aplikację, a także możliwość streminowagnia gier z Xboksa Ona na komputery PC oraz urządzenia mobilne.
Windows 10 zadebiutuje w tym roku. Posiadacze Windowsa 7 oraz 8 bedą mogli uaktualnić system bez dodatkowych kosztów
Na specjalnej konferencji zorganizowanej w siedzibie Microsoftu, pracownicy koncernu przedstawili dziś nowe szczegóły dotyczące przyszłości produktów z rodziny Windows. W czasie dwugodzinnej prezentacji przedstawiciele korporacji pokazali możliwości Windowsa 10, a także związane z nimi innowacje, w tym okulary rzeczywistości rozszerzonej (Microsoft HoloLens) oraz związane z nimi zastosowania. Ponad dwudziestominutowy fragment eventu został poświęcony w całości gamingowi.
Phil Spencer, odpowiadając za markę Xbox, przedstawił sposób w jaki sposób Microsoft chce ułatwić życie graczom korzystającym z systemu Windows 10. Podstawą wsparcia gamingu w nowym systemie operacyjnym jest zbudowana od podstaw aplikacja Xbox APP, która dostępna będzie na każdym urządzeniu wyposażonym w „dziesiątkę”. Program łączy się z istniejącą już infrastrukturą sieciową Xbox LIVE i korzysta z wielu możliwości dostępnych na konsolach Xbox One i Xbox 360. Włączając Xbox APP otrzymujemy dostęp do naszego profilu gracza, kolekcji gier na wszystkich platformach (PC, konsole, urządzenia mobilne), listy przyjaciół oraz osiągnięć. Z poziomu aplikacji możemy śledzić aktywność znajomych, wymieniać się wiadomościami tekstowymi, zdjęciami i materiałami wideo oraz prowadzić rozmowy na czacie.
Xbox APP jest zintegrowane z systemem operacyjnym i podobnie jak na konsolach pozwala błyskawicznie nagrywać obraz wideo z każdej gry. Opcja została pokazana na przykładzie Sid Meier's Civilization: Beyond Earth uruchomionego z poziomu Steama. Po wciśnięciu klawisza skrótu otwieramy nowe menu, które pozwala nam błyskawicznie stworzyć klip wideo. Jak w przypadku Xboksa One, aplikacja zapisuje stale w tle ostatnie 30 sekund rozgrywki, co pozwala uchwycić różnego rodzaju niespodziewane momenty zabawy. Z opcją nagrywania zapisu wideo łączy się także nową możliwość streamingowania gier z Xboksa One na każde urządzenie korzystające z Windowsa 10. Posiadacze nowej konsoli Microsoftu będą mogli więc przy pomocy domowej sieci wi-fi przesyłać obraz do tabletów oraz komputerów PC wyposażonych w Windows 10 (Spencer nie wspomniał nic o możliwości wysyłania i interakcji na duże odległości za pośrednictwem internetu). Jak w praktyce będzie sprawdzać się zdalna zabawa na tych urządzeniach przekonamy się dopiero w przyszłości.
Gry z Xboksa One będziemy mogli streamingowac na wszystkie urządzenia korzystające z systemu Windows 10
Reprezentant Microsoftu pochwalił także po raz kolejny możliwości DirectX 12, który zadebiutuje z Windowsem 10. Dzięki umożliwieniu deweloperom większej kontroli nad wykorzystaniem zasobów układów graficznych oraz procesorów, programy korzystające z nowego API mają zwiększyć swoją wydajność nawet o 50% w porównaniu do poprzednich edycji DirectX. Znaczącemu zmniejszeniu ulec ma także zużycie energii oraz baterii, co ma okazać się wyjątkowo istotne w przypadku urządzeń przenośnych, które też skorzystają z nowych bibliotek. Zapowiedziano przy tym, że już na starcie z możliwości DirectX skorzystają najnowsze wersje silnika Unreal Engine oraz Unity. Na scenie wystąpiła także przedstawicielka studia Lionhead, ogłaszając że gra Fable Legends pojawi się również na PC i pozwoli na wspólną zabawę z użytkownikami konsol (czyżby stało się to standardem w przyszłości?). Zapowiedź Fable była jedyną informacją dotyczącą konkretnego nowego tytułu na pecetach jaka pojawiała się podczas eventu.
Kolejnych wieści związanych ze wsparciem Microsoftu dla graczy powinniśmy spodziewać się w marcu.