autor: Łukasz Szliselman
Kondycja polskiego rynku gier – w co grają Polacy
Badanie przeprowadzone z okazji Digital Dragons 2017 objęło m.in. zwyczaje polskich graczy. Z tego newsa dowiecie się, w co i dlaczego gramy. Przyjrzymy się również temu, czy wolimy bawić się w pojedynkę, czy z innymi ludźmi.
W co grają Polacy i dlaczego to robimy? To kolejne ciekawe informacje, jakie mogliśmy wyciągnąć z badania Polish Gamers Research 2016, przeprowadzonego z okazji konferencji Digital Dragons 2017.
Gram, bo lubię
Z wczorajszego podsumowania dowiedzieliśmy się, że najczęściej wybieraną platformą sprzętową do gier w 2016 roku były smartfony i tablety – 54% bawiących się na nich osób zamyka się w przedziale wiekowym 15-24 lata (przy czym 84% użytkowników posiada system Android). Jak się można łatwo domyślić, najczęściej wskazywaną motywacją (podało ją 74% respondentów) do sięgania po produkcje mobilne jest chęć zabicia nadmiaru czasu – czy to podczas podróży środkami transportu, czy czekając na wpis do indeksu. Podobnie jest zresztą w przypadku gier przeglądarkowych.
Z kolei potrzeba rozrywki i odstresowania się jest kluczowa dla użytkowników wszystkich platform, w szczególności pecetów. Pozostałe powody – w tym chęć rywalizacji, potrzeba towarzystwa, pragnienie nauczenia się czegoś nowego czy odgrywanie roli – były wskazywane rzadziej.
Jak często gramy na poszczególnych platformach?
Grupa tzw. graczy „hardkorowych”, czyli pecetowcy i konsolowcy, z reguły gra kilka razy w tygodniu (odpowiednio 34% i 30%). Podczas gdy wielu pecetowcom zdarza się sięgać po tego typu rozrywkę jeszcze częściej, to codziennie gra zaledwie 12% graczy konsolowych. Największy odsetek grających każdego dnia mają urządzenia mobilne (37%), co jest zrozumiałe, jako że gry tego typu z łatwością można uruchomić nawet na kilka minut, będąc w dowolnym miejscu.
W co gramy i z kim?
Wygląda na to, że ulubionym gatunkiem wśród polskich graczy są gry akcji – wskazali na nie użytkownicy pecetów, konsol, urządzeń mobilnych oraz fani tytułów przeglądarkowych. Oprócz tego pecetowcy uwielbiają jeszcze RPG-i i strategie, a konsolowcy gry sportowe i FPS-y. Z kolei na tabletach i smartfonach często gramy też w produkcje logiczne oraz karcianki.
Wśród Polaków utrzymuje się tendencja do grania w pojedynkę. Spośród ankietowanych największą grupę stanowiły osoby grające zawsze samemu (48%), podczas gdy bawiący się najczęściej lub prawie zawsze z innymi to jedynie 18% całości. Jeśli chodzi o style grania, od paru lat dane te nie ulegają większym zmianom: najbardziej zauważalny jest jedynie spadek procentowy liczby grających zazwyczaj w pojedynkę do 25% z 32% w 2014 roku – zamiast tego pojawiło się nieco więcej całkowitych samotników oraz osób, którym trudno ocenić swój styl grania. Oczywiście najwięcej samotnych wilków można znaleźć wśród graczy mobilnych (89%), co spowodowane jest faktem, że rynek zdominowały produkcje singleplayerowe.
W jutrzejszym podsumowaniu zobaczymy, skąd Polacy biorą gry i jakie są najczęściej wybierane przez nas metody płatności, a także rzucimy okiem na popularność e-sportu.
3 edycje badania Polish Gamers Research zostały zrealizowane w latach 2014-2016 wspólnie przez Krakowski Park Technologiczny, Grupę Onet.pl S.A. oraz GRY-OnLine S.A. Ostatnia edycję tego badania przeprowadzono pomiędzy 3 października a 4 grudnia 2016 z wykorzystaniem metody RTS. W celu dokładniejszego określenia struktury grupy celowej, w październiku i listopadzie 2016 zrealizowano dwie fale omnibusowego badania IQS96. Próba obejmowała łącznie 3750 internautów w podanym przedziale wiekowym. Każdy z respondentów spełniał warunek grania minimum na jednej spośród badanych platform do gier: konsolach, urządzeniach mobilnych (smartfonach oraz tabletach), komputerach PC, za pośrednictwem przeglądarki oraz na serwisach społecznościowych. Szczegółowe pytania odnośnie każdej z pięciu wymienionych platform zadano 750 respondentom. Aby osiągnąć dokładniejsze i bardziej miarodajne rezultaty, przy obliczaniu wyników końcowych posłużono się procesami ważenia danych. W przeprowadzanych badaniach uwzględniono wszystkie najistotniejsze czynniki społeczno-demograficzne (płeć, wiek, sytuację materialną, motywacje, miejsce zamieszkania, wykształcenie), a także szczegółowe informacje dotyczące preferencji odnośnie produkcji, w które grali badani.