autor: Marek Grochowski
Konami ujawnia plan wydawniczy, wyniki finansowe i ofertę na gamescom
Korporacja Konami opublikowała w sieci swoje wyniki finansowe za miniony kwartał fiskalny. Poza podaniem kilku liczb japoński wydawca ujawnił też listę tytułów, które zamierza wypuścić na rynek w najbliższych miesiącach, a także zapowiedział plany w związku ze zbliżającymi się targami gamescom w Kolonii.
Korporacja Konami opublikowała w sieci swoje wyniki finansowe za miniony kwartał fiskalny. Poza podaniem kilku liczb japoński wydawca ujawnił też listę tytułów, które zamierza wypuścić na rynek w najbliższych miesiącach, a także zapowiedział plany w związku ze zbliżającymi się targami gamescom w Kolonii.
Na imprezie, która rozpocznie się w Niemczech 19 sierpnia, Konami będzie promować najnowszą odsłonę PES-a, survival horror Silent Hill: Shattered Memories oraz muzyczne zręcznościówki spod znaku DanceDanceRevolution. Wszystkie produkcje będzie można zobaczyć i przetestować na tak przygotowanym stoisku:
Jeśli chodzi zaś o tytuły, które tokijska firma zamierza wydać w najbliższych kilkunastu miesiącach, szykuje się nam trzynaście różnorodnych produktów, spośród których jeden jest nawet dedykowany automatom. Oto zestawienie planowanych gier wraz z docelowymi platformami i przewidywanymi datami premier:
- PES 2010 (PC, PS2, PSP, X360, PS3) – jesień 2009
- DanceDanceRevolution (PS3, X360, Wii, PS2) – jesień 2009
- Karaoke Revolution (PS3, X360, Wii) – jesień 2009
- Silent Hill: Shattered Memories (Wii, PS2, PSP) – jesień 2009
- pop'n music (Wii) – jesień 2009
- Ultimate Party Challenge (Wii) – jesień 2009
- Tornado Outbreak (PS3, X360, Wii) – jesień 2009
- LOVEPLUS (NDS) – wrzesień 2009
- SAW (PC, X360, PS3) – rok fiskalny 2010
- Castlevania: Lords of Shadow (PS3, X360) – 2010
- Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) – 2010
- Metal Gear Solid: Rising (PC, X360, PS3) - brak daty
- InfinityRings (automaty) – lato 2009
Firma w znacznym stopniu odczuła kryzys gospodarczy i w okresie kwiecień-czerwiec 2009 odnotowała przychody operacyjne o 14,8 mld jenów niższe niż w analogicznym czasie rok wcześniej, a jej zysk za ostatni kwartał zmalał z 11,6 do zaledwie 1 mld jenów. Nie powinno to zbytnio dziwić, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w ubiegłym roku Konami mogło cieszyć się znakomitą sprzedażą czwartej odsłony Metal Gear Solid, podczas gdy w ostatnich miesiącach głównym tytułem napędzającym wyniki finansowe Japończyków był znacznie mniej popularny Pro Evolution Soccer 2009 (860 tys. sprzedanych egzemplarzy w zakończonym kwartale).
Łącznie od kwietnia do końca czerwca Konami sprzedało na całym świecie 2,96 mln gier (najwięcej w Japonii i Europie – odpowiednio: 1,2 mln i 1,16 mln), co jawi się jako dość skromny wynik w porównaniu do 7 mln egzemplarzy, jakie udało się upłynnić w takim samym okresie rok temu. Najdotkliwiej recesja dała się we znaki amerykańskiemu oddziałowi spółki, który osiągnął pułap ok. 500 tys. sprzedanych egzemplarzy, podczas gdy w 2008 r. mógł wykazać kwartalny wynik na poziomie 2,59 mln sztuk.
Ciekawie przedstawia się także widoczny na powyższym diagramie rozkład sprzedaży produktów na poszczególnych platformach. O ile jeszcze rok temu (głównie za sprawą wspomnianego MGS4) Konami sprzedało ponad połowę tytułów na PS3, w ostatnich miesiącach portfolio wydawcy wykazało znacznie większe zróżnicowanie: kosztem next-gena Sony wzrósł udział w sprzedaży wszystkich innych konsol. Na niezmiennym poziomie zachowały się natomiast wyniki osiągane przez PC. Komputery osobiste pozostają wciąż dla Japończyków marginalnym źródłem przychodów, którego udział w całkowitej sprzedaży nie przekracza 1%.