autor: Szymon Liebert
Jutro użytkownicy PlayStation 3 zostają w domach – rusza otwarta beta Home
Po wielu perypetiach, opóźnieniach i spekulacjach, w końcu poznaliśmy datę premiery otwartej bety oczekiwanego produktu Sony, czyli Home, będącego jednocześnie grą, ale i swoistą platformą społeczną. Co więcej, testy ruszają już jutro, więc w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin użytkownicy PlayStation 3 wreszcie będą mogli poczuć się jak w domu. Tym bardziej, ze zapowiedziano kilka atrakcji.
Po wielu perypetiach, opóźnieniach i spekulacjach, w końcu poznaliśmy datę premiery otwartej bety oczekiwanego produktu Sony, czyli Home, będącego jednocześnie grą, ale i swoistą platformą społeczną. Co więcej, testy ruszają już jutro, więc w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin użytkownicy PlayStation 3 wreszcie będą mogli poczuć się jak w domu. Tym bardziej, ze zapowiedziano kilka atrakcji.
Zamknięte testy Home odbywały się już od kilku tygodni. Sama produkcja przedstawia trójwymiarowy świat, w którym gracze mogą poruszać się wykreowaną przez siebie postacią, komunikując się z innymi ludźmi za pomocą czata tekstowego oraz głosowego. Użytkownicy będą mogli również brać udział w wielu innych atrakcjach (mini-grach, specjalnych wydarzeniach) oraz zakładać ze znajomymi kluby osób o podobnych zainteresowaniach.
Program uruchamiany będzie bezpośrednio z głównego menu konsoli, oczywiście zaraz po ściągnięciu plików (zupełnie za darmo). Wirtualny świat Home ma być rozszerzany z czasem, zarówno przez samą firmę Sony, ale i rozmaitych partnerów. Przykład takiej kooperacji będą mogli zobaczyć europejscy gracze, którym dana zostanie możliwość zwiedzenia obszaru poświęconego grze Far Cry 2. W przyszłości powstaną sektory o takich produkcjach jak: Uncharted: Drake’s Fortune, Warhawk, Motorstorm oraz SOCOM. Już jakiś czas temu wspominaliśmy o partnerach firmy Sony w tym zakresie.
Prócz firm związanych bezpośrednio z grami, w Home odnotujemy także aktywność wielu innych światowych potentatów. Pojawią się przykładowo: firma produkująca ubrania Diesel, francuski producent mebli Ligne Roset, Red Bull (napój energetyczny), studio filmowe Paramount Pictures oraz chociażby serwis poświęcony rozrywce elektronicznej Eurogamer.
Oznacza to, że będziemy mogli korzystać z wirtualnych dóbr serwowanych przez powyżej wymienione firmy i wiele innych, jakie w przyszłości zdecydują się dołączyć do tego projektu. Naszym postaciom kupimy najnowsze modele dżinsów, a mieszkanie wyposażymy w lśniące cyfrowe mebelki. Warto zauważyć, że bez przeszkód będzie można tu zakupić meble czy ciuchy ze skóry – w końcu do ich produkcji nie uśmiercono żadnego, nawet wirtualnego zwierzęcia.
Dla rozrywki udamy się na wyspę Red Bulla, gdzie będzie można wziąć udział w znanych również w Polsce zawodach Red Bull Air Race, oczywiście w wersji wirtualnej. Będzie można też po prostu udać się do kina i obejrzeć ekskluzywne materiały (między innymi o nadchodzącym obrazie Watchmen) prezentowane przez wymienioną wyżej wytwórnię filmową i serwis Eurogamer.
Sam produkt, jak wspomnieliśmy będzie darmowy. Jak domyślają się już zapewne szczególnie znawcy rynku gier MMO, wobec braku abonamentu, pojawią się liczne mikro-transakcje. Przykładowo, za większość ubrań firmy Diesel będziemy musieli zapłacić symboliczne sumy (np. 1,5 euro). Dotyczy to oczywiście wszystkich z wyżej wymienionych wirtualnych inwestorów.
Pojawia się więc pytanie, a zarazem obawa, czy Home zamiast zostać platformą komunikacji i społecznych interakcji, nie stanie się po prostu wirtualnym odpowiednikiem znanej w Polsce TV Mango. Miejmy nadzieję, że taki koszmar się nie spełni i prócz możliwości zrobienia cyfrowych zakupów otrzymamy znacznie więcej.