autor: Karol Godlewski
Jak naprawić telefon, który gubi zasięg?
Nie ma chyba nic gorszego niż telefon, który gubi zasięg. Oznacza to kompletne odcięcie od świata, co w wielu przypadkach może być nie tylko irytujące, ale także niebezpieczne. Podpowiadamy czemu może się tak dziać i jak temu zaradzić.
Brak połączenia lub częste skoki zasięgu dotykają wielu posiadaczy telefonów komórkowych. Spora część przypadków może być winą samego operatora, ale są też takie, gdzie za problem z zasięgiem odpowiada sam telefon.
Zastanawiacie się jak naprawić telefon, który gubi zasięg? Odpowiedzi na to pytanie mamy naprawdę dużo. Każda z nich może być potencjalnym rozwiązaniem problemu. Zanim jednak zaczniemy szukać dokładnej przyczyny powinniśmy zastanowić się, czy każdy problem będziemy w stanie rozwiązać samodzielnie? Oprócz pewnych działań, które możemy podjąć sami, inne kwestie będą zależeć od osób trzecich. W tym przypadku od operatorów komórkowych lub producentów elektroniki mobilnej. Na samym końcu tego łańcucha znajdujemy się my jako klienci i użytkownicy.
Obserwacja problemu oraz lokalizacji
Jeśli nasze urządzenie gubi zasięg tylko w określonych miejscach to znaczy, że problem może być niezależny od nas. Wpływ na to ma przede wszystkim infrastruktura. W takim przypadku idealnym testem na weryfikacje jest udanie się do miejsca, gdzie nasz operator ma najlepszy zasięg (dobrym punktem jest centrum większego miasta). Jeśli w centrum miasta mamy możliwość płynnej i czystej rozmowy przez dłuższy czas, to raczej możemy wykluczyć to, że problem leży w samym smartfonie. Wadliwe urządzenie traciłoby zasięg przerywając rozmowę bez względu na lokalizacje.
Potwierdzeniem naszej tezy może być sprawdzenie karty sim na innym smartfonie. Umożliwi to postawienie wstępnej diagnozy, która pozwoli na szybkie rozwiązanie problemu z telefonem, który gubi zasięg. Każda obserwacja prowadzi do wniosków. Powinniśmy umieć je wykorzystywać. Jeśli będziemy mieć pewność, że telefon jest sprawny nasze obawy przed dodatkowymi kosztami będą bezzasadne.
Telefon gubi zasięg – możesz mieć uszkodzoną kartę sim
Skoro wykluczyliśmy problemy ze smartfonem, to warto przyjrzeć się „ciału obcemu” naszego smartfona. Chodzi tu rzecz jasna o kartę sim, która może mieć wiele wspólnego z problemami z zasięgiem. To problem, na który mało kto zwraca uwagę. W końcu jakim cudem karta sim może być uszkodzona? Odpowiedź jest bardzo prosta. Na tej małej karcie znajdziemy trochę elektroniki, która ma przełożenie na prawidłowe działanie telefonu. Na wewnętrznej stronie karty znajdują się pozłacane pola, czyli styki. To za pośrednictwem gniazda karty SIM styki łączą się z modułem sieci w telefonie. Powodem częstego rozłączania połączeń lub gubienia sieci może być uszkodzona karta sim. Jak to sprawdzić? Warto udać się do operatora, który może sprawdzić kartę na specjalnym testerze. Nie wszyscy operatorzy dysponują takimi narzędziami, ale warto spróbować zgłaszając jednocześnie problem z siecią.
Karta sim oprócz zarysowań na "złotych" blaszkach może być nadłamana, zalana lub mocno wyeksploatowana. Uszkodzenie styków, lub lekkie ułamanie karty może spowodować problemy ze wbudowaną pamięcią, a co za tym idzie z łącznością w trakcie połączeń. Bardzo często zdarza się, że wymiana SIM-u rozwiązuje problemy z zasięgiem. Jest to kolejny krok do wyeliminowania problemu z gubieniem zasięgu.
Złóż reklamację u operatora
Podczas testowania karty na testerze warto, abyśmy poprosili pracownika o przyjęcie reklamacji. Operator przekazując zgłoszenie do odpowiednich działów zweryfikuje zasięg w okolicy zgłaszanych problemów. Bardzo często może się tak zdarzyć, że problemy z zasięgiem są przejściowe, ponieważ uległ awarii BTS (Stacja bazowa, stacja przekaźnikowa).
Operator weryfikując dokładnie zgłoszenie może wiele wyjaśnić w kwestii naszych problemów z zasięgiem. Co dorywczo może zrobić nasz dostawca usług? Popularnym rozwiązaniem jest przełączenie urządzenia na inny (najbliższy) nadajnik. Jest to rozwiązanie, które może wystarczyć w zupełności lub być rozwiązaniem tymczasowym. Może się jednak okazać, że problem będzie nieco głębszy. Co wtedy powinniśmy zrobić?
Telefon nadal gubi zasięg? Prawdopodobnie będzie wymagał naprawy
Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek obsługi serwisowej powinniśmy wykonać reset fabryczny. Nie możemy wykluczyć, że w telefonie znajdują się wirusy lub programy, które mogą mieć wpływ na blokadę karty sim lub gubienie zasięgu. Takie działanie wiąże się z usunięciem wszystkich danych, ale może umożliwić nam rozwiązanie problemu. Warto przed wykonaniem resetu fabrycznego zrobić kopię zapasową. Tego typu działanie możemy wykonać wchodząc bezpośrednio w ustawienia lub korzystając z kombinacji klawiszy w telefonie. Dla każdego smartfona kombinacja jest zupełnie inna, ale prowadzi do tego samego, znajdziecie ją w instrukcji lub na oficjalnej stronie producenta sprzętu.
Jeśli reset fabryczny nie rozwiąże naszego problemu, możemy zrobić tylko jedno. Udać się z telefonem do serwisu producenta lub pogwarancyjnego punktu napraw. Oddając urządzenie do profesjonalnego serwisu możemy liczyć na rzetelną diagnozę (w większości przypadków). Co w takim przypadku wykonują najczęściej serwisy? Jednym z częstszych rozwiązań jest wymiana kabla zasięgu, czyli po prostu anteny. Po rozłożeniu smartfona nie sposób jej nie zauważyć. Większość telefonów mają w okolicy ramki (po prawej stronie). Oczywiście nie jest to regułą. Przed rozłożeniem swojego smartfona na części warto dokładnie zapoznać się z jego "anatomią".
Może pamiętacie starsze smartfony Apple? Tam producent stosował jednobryłową konstrukcję telefonu dodając linie anten sygnałowych na aluminiowej pokrywie baterii. Z biegiem czasu nowe technologie zaczęły się rozwijać. Producenci ciągle udoskonalają swoje smartfony szukając takich rozwiązań, aby nie było większych problemów. Nie możemy także wykluczyć opcji słabej baterii w telefonie. Jej kondycja może mieć wpływ na rozłączanie połączeń i przekazywanie mniejszej ilości zasilania do konkretnych podzespołów np. końcówki mocy odpowiedzialnej za wzmocnienie sygnału sieci.
Ostatnim elementem, który mógłby wskazywać na problem zasięgiem jest PCB. To najważniejszy podzespół każdego smartfona. Skrót od PCB (printed circuit board) to w największym uproszczeniu po prostu „płyta główna”, czyli "serce telefonu". Niestety wymiana takiej części będzie wiązać się z dużymi kosztami napraw (w przypadku serwisów pogwarancyjnych). Serwis producenta w przypadku uszkodzenia płyty głównej, w zasadzie zawsze dokonuje wymiany tego elementu. Oczywiście jest też możliwa naprawa PCB, ale potrafią robić to jedynie wyspecjalizowani technicy, co nie zawsze się opłaca, bo koszt zakupu nowej części bywa po prostu niższy.
Podsumowując można tylko wskazać, że sytuacji gubienia zasięgu jest wiele. Wszystko zależy od różnych czynników, których nie da się z góry przewidzieć. Telefony mają przynajmniej kilka „słabych punktów”, które mogą powodować takie problemy. Co gorsza czasami nie ma możliwości naprawy ich na własną rękę i trzeba posiłkować się serwisami.