futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 26 czerwca 2020, 16:45

Interfejs PS5? Patenty pokazują nowe rozwiązania Sony

W sieci zauważono dwa patenty Sony, które mogą być powiązane z PlayStation 5. Dotyczą one interfejsu użytkownika i sugerują, że konsola usprawni korzystanie z wielu aplikacji naraz.

Interfejs PS5 - patenty pokazują nowe rozwiązania - ilustracja #1
Patenty mogą zdradzać nowości w interfejsie użytkownika PS5.

Czerwcowa prezentacja Sony zdradziła nam wygląd nowej konsoli, a już w marcu poznaliśmy jej specyfikację. Wciąż jednak pozostaje wiele niewiadomych, zwłaszcza w kwestii oprogramowania. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się o zmianach interfejsu, ale ciekawą informację na ten temat przyniosły dwa ostatnie patenty Sony (via The Game Post oraz Tom’s Guide). Pierwszy z nich dotyczy – w największym skrócie – ujednolicenia menu konsoli. Chodzi o to, by wszystkie aplikacje – gry, odtwarzacze muzyki i filmów etc. – miały wspólny interfejs użytkownika, który będzie identyczny w każdej instancji: czy to przy wywoływaniu w trakcie rozgrywki, czy też przy oglądaniu streamu.

Źródło: Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych.

Na pierwszy rzut oka nie brzmi to przesadnie interesująco. Jednakże, jak spekulują niektórzy, chęć podporządkowania wszystkich funkcji konsoli pod jeden interfejs może mieć na celu usprawnienie działania wielu aplikacji jednocześnie. Obecnie konieczność przełączania się pomiędzy poszczególnymi menu potrafi być uciążliwa, a szybkość wywoływania interfejsu funkcji z poziomu gry pozostawia wiele do życzenia. Chęć naprawy tego problemu współgrałaby z niedawnymi zapewnieniami Matta MacLaurina (odpowiedzialnego w Sony za UI) o szybkim dostępie do najważniejszych funkcji PS5. Poza tym firma tym samym wytrąciłaby z rąk Microsoftu argument za zakupem Xboksa Series X w postaci Quick Resume, czyli funkcji szybkiego wznowienia gry działającej w tle.

Z kwestią uruchomienia wielu aplikacji naraz powiązany jest też drugi patent Sony. Firma opisuje w nim funkcję w stylu Picture-in-Picture, pozwalającą na wyświetlenie dodatkowego obrazu na ekranie. Jako przykład podano odtwarzanie streamu w trakcie gry, przy czym byłby on opatrzony menusami odpowiadającymi różnym funkcjom (na przykład wznowieniu lub zatrzymaniu odtwarzania). System pozwoliłby też na wybranie jednego z kilku układów ekranu (na przykład z drugim obrazem jako panelem bocznym).

Źródło: Patenstoscope.

Należy zaznaczyć, że w żadnym z tych patentów nie pada wzmianka o PlayStation 5. Informacje uzyskane od Matta MacLaurina pozwalają sądzić, że najpewniej chodzi właśnie o tę konsolę, niemniej nie mamy żadnego potwierdzenia tej spekulacji. Na to przyjdzie nam poczekać najpewniej do kolejnej konferencji Sony poświęconej PS5.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej