autor: Łukasz Marek
Intel HD Graphics 3000 - obalamy mity
„Zintegrowana karta graficzna? Nie!” W taki właśnie sposób większość osób reaguje na temat zintegrowanego układu graficznego w notebookach. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że to właśnie Intel jest wiodącym producentem układów graficznych! Do niego należy ponad połowa udziałów w rynku! Skąd więc wynika z jednej strony niechęć do „integr” przy jednoczesnym ich dużym powodzeniu? Sprawdziliśmy jak dziś wygląda wydajność „iGPU” w popularnych grach.
„Zintegrowana karta graficzna? Nie!” W taki właśnie sposób większość osób reaguje na temat zintegrowanego układu graficznego w notebookach. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że to właśnie Intel jest wiodącym producentem układów graficznych! Do niego należy ponad połowa udziałów w rynku! Skąd więc wynika z jednej strony niechęć do „integr” przy jednoczesnym ich dużym powodzeniu? Sprawdziliśmy jak dziś wygląda wydajność „iGPU” w popularnych grach.
Łatka „zintegrowany GPU” przylepiona została za czasów układów graficznych Intel GMA 900 i późniejszych 950. Mówimy o latach 2004-2005. Oczywiście, wcześniej Intel również miał swoje układy graficzne, ale to właśnie w 2004 roku synonimem wolnej karty graficznej stały się trzy litery: „GMA”. Tamte układy rzeczywiście były wolne. W zasadzie umożliwiały grę tylko w wybrane tytuły, a przy sporej części powodowały rozliczne problemy. Brak akceleracji dla sygnału H.264 również nie ułatwiał sprawy. Sytuacja mocno się zmieniła dopiero w połowie 2008 roku, kiedy to na rynku pojawił się nowy „GMA”: X4500M HD. Nie był to co prawda pierwszy układ obsługujący dekodowanie sygnału HD, ale po raz pierwszy otrzymaliśmy całkiem sensowną wydajność (do starszych gier oczywiście) i sterowniki, które były już w miarę dopracowane. Mimo wszystko łatka „zintegrowany GPU” wciąż była przylepiana. Był to jednak ostatni układ z serii „GMA”.
W 2010 roku wraz z premierą procesorów Core i3, Core i5 oraz Core i7 produkowanych w procesie 32 nanometrów zaprezentowano pierwsze układy graficzne Intel HD Graphics. Były to pierwsze układy graficzne zintegrowane z procesorem (nie licząc Atomów z rodziny Pineview). Wydajność była zauważalnie wyższa, a do tego znacząco spadł pobór energii. Tropem tym podążyły nowe procesory z rodziny Sandy Bridge, które we wszystkich odmianach mają zintegrowane układy graficzne. W przypadku notebooków mamy do czynienia zawsze z wydajniejszą odmianą: HD Graphics 3000, która została wyposażona w 12 jednostek wykonawczych. Jest też zgodna z DirectX 10.1. Czy taka „integra” jest zła?
Jak pokazują testy zamieszczone m.in. (http://nvision.pl/Intel-Core-i7-2600K-Core-i5-2500K-test-procesorow-Sandy-Bridge--Articles-409-ndetails-21.html)tutaj Intel HD Graphics 3000 jest 2-krotnie szybszy od pierwszej generacji HD Graphics, a jednocześnie jest też znacząco szybsze od Radeona HD 4290, który to też przecież jest zintegrowanym układem graficznym w platformie AMD. Poniżej zamieszczamy nasze obserwacje oraz testy z wydajności zintegrowanego rdzenia graficznego Intel HD Graphics 3000 w procesorze Intel Core i3-2310M, czyli w relatywnie słabej konfiguracji, ale jednocześnie najpopularniejszej. Sprawdzimy czy „zintegrowane GPU” jest równoznaczne z brakiem możliwości grania w „cokolwiek”. Zaczynamy!
Assassin’s Creed Brotherhood – najnowsza odsłona przygód Ezio. Biegamy po dachach budynków, skradamy się i oczywiście zabijamy. Gra z perspektywy trzeciej osoby, czyli kamera umieszczona za głównym bohaterem.
1366x768, niskie detale, 8-15 fps
Battlefield Bad Company 2 – jako jeden z żołnierzy jednostki wojskowej wraz ze swoimi trzema kompanami ratujemy świat. Tym razem jest to strzelanka pierwszoosobowa.
1366x768, niskie detale, 20-25 fps
1024x768, niskie detale, 25-30 fps
Call of Duty Black Ops – jako Alex Mason jesteśmy przesłuchiwani przez bliżej nieznane osoby i opowiadamy historię w której sami uczestniczylimy. Akcja widziana oczami Masona – ciągłe strzały, wybuchy i stada przeciwników do unicestwienia.
800x600, niskie detale, 15-20 fps
Counter Strike Source – prawdopodobnie najbardziej kojarzona gra sieciowa na świecie. Wcielamy się w terrorystę lub antyterrorystę i z naczą drużyną bronimy/odbijamy zakładników, podkładamy/rozbrajamy bomby. Strzelanina pierwszoosobowa w której mamy dowolność wyboru spośród kilkudziesięciu rodzajów broni.
1366x768, średnie detale, 80-120 fps
Crysis 2 – Przyszłość stoi otworem. Nanotechnologia, niesamowite skafandry zwiększające w znaczny sposób możliwości naszego żołnierza przyszłości – Alcatraza - w walce z obcymi najeźdzcami. Akcja widziana oczami bohaterami.
800x600, niskie detale, 10-20 fps
FIFA 11 – kolejna odsłona gry od EA Sports, która pozwola sterować nam najlepszymi piłkarzami na świecie i strzelać gole jakich nie powstydziliby się oni sami. Dowolność wyboru drużyn, warunków gry i rozbudowana mechanika pozwala na wiele godzin zabawy.
1366x768, bardzo wysokie detale, 30-40 fps
MAFIA II – druga odsłona niesamowicie popularnej pierwszej części o podtytule „The City of Lost Heaven”. Znów wcielamy się w mafioza i wykonujemy powierzone nam zadania. Zabijamy wrogów, eskortujemy innych bogaterów, uczestniczymy w efektownych pościgach ulicznych. Grę oglądamy z perspektywy 3-osobowej.
1280x600, niskie detale, 15-20 fps
Medal of Honor – odświeżony Medal of Honor. Tym razem na bliskim wschodzie, w czasie współczesnym, we współpracy z naszym zespołem. Klasyczna gra FPP.
800x600, niskie detale, 20-40 fps
Need for Speed Hot Pursuit – nowa odsłona Hot Pursuit, czyli wybieramy samochód i jednocześnie ścigamy się z przeciwnikami oraz… uciekamy przed policją!
1366x768, niskie detale, 10-15 fps
800x600, niskie detale, 15-20 fps
Prince of Persia – Znów główny bohater rozwiązuje zagadki i pomaga innym, a przy tym używa swoich dość przydatnych umiejętności. Gra z perspektywy 3 osoby.
1366x768, średnie detale, 25-30 fps
Racedriver: GRID – stajemy się kierowcą rajdową i pniemy się po kolejnych szczeblach kariery zdobywając sławę, pieniądze i coraz to nowsze i lepsze samochody.
1280x600, niskie detale, 30-35 fps
Starcraft II – strategia czasu rzeczywistego – wybieramy rasę, rozbudowujemy bazę, zdobywamy surowcę, a swoimi wojskami doprowadzamy do końcowego zwycięstwa.
1366x768, niskie detale, 35-45 fps
Shogun 2 Total War – mamy okazję sprawdzić się w roli stratega wojennego nadzorując nasze oddziały i wydając im odpowiednie rozkazy – wszystko po to, aby wygrać kolejne starcie. Pole walki obserwujemy ze swobodnej kamery, którą możemy praktycznie dowolnie manipulować.
1024x768, niskie detale, 25-30 fps
Quakelive – właściwie to Quake III Arena uruchamiany w przeglądarce internetowej jednak jako całkiem osobna aplikacja 3D. Pierwszoosobowa strzelanina która wymaga od gracza nie tylko perfekcyjnego opanowania myszki, ale także poznania mapy oraz miejsc gdzie można zdobyć życie, pancerz oraz jakąś broń.
1366x768, niskie detale, 40-50 fps
800x600, niskie detale, 80-100 fps
Worms 3D – zminiaturyzowana wojna w której uczestniczymy śmiesznymi robakami. Rozbudowany arsenał broni pozwala wyeliminować z mapy inne robaki w przeróżny sposób. Gra przeniesiona w 3D.
1366x768, wysokie detale, 50-60 fps
Podsumowanie
Jak widać, w większość gier możemy zagrać bez najmniejszego problemu w rozdzielczości dość wysokiej bo 1366x768. Oczywiście w większości przypadków mówimy o minimalnych ustawieniach graficznych. Niemniej… Czy aby mamy co narzekać na najtańsze rozwiązanie na rynku? Czasy gdy zintegrowane GPU oznaczało praktycznie całkowity brak możliwości grania w gry 3D bezpowrotnie minął! Oczywiście nie zastąpimy tym osobnego, wydajnego GPU, ale warto mieć świadomość że mówimy o wydajności porównywalnej do GeForce GT 310M czy Radeona HD 5430! Jeśli dodamy do tego, że pobór energii na zintegrowanym GPU jest po prostu bezkonkurencyjnie najniższy, to jeśli potrzebujemy notebooka do „niedzielnego” grania, a tak to będziemy używać go do multimediów typu oglądanie filmów, zdjęć itp. to nic ponad zintegrowane GPU nie jest nam potrzebne!