autor: Szymon Liebert
Home trafi pod strzechy przed końcem roku 2008?
Wszystko wskazuje, że tak. Czym jest Home? To przeznaczony dla użytkowników PlayStation 3 produkt, będący darmowym wirtualnym światem, wzorowanym na kilku istniejących już pomysłach tego typu (np. Second Life). Projekt ten ma na celu zrewolucjonizowanie kontaktów między posiadaczami tej konsoli. Producent Martijn Van Der Meulen mówi, że Home zostanie na pewno udostępniony pod koniec roku.
Wszystko wskazuje, że tak. Czym jest Home? To przeznaczony dla użytkowników PlayStation 3 produkt, będący darmowym wirtualnym światem, wzorowanym na kilku istniejących już pomysłach tego typu (np. Second Life). Projekt ten ma na celu zrewolucjonizowanie kontaktów między posiadaczami tej konsoli. Producent Martijn Van Der Meulen mówi, że Home zostanie na pewno udostępniony pod koniec roku.
Czym będziemy zajmować się w Home? Każdy użytkownik, będzie posiadał swoją postać, czy mówiąc bardziej fachowo – awatara, którego wygląd będzie mógł oczywiście ustalić, podobno w bardzo szczegółowy sposób. Następnym krokiem będzie zadomowienie się w mieszkaniu, które, w wersji podstawowej będzie darmowe. Dalej pozostaje już tylko zaproszenie znajomych, czy wyskoczenie do wirtualnego miasta, pełnego rozmaitych atrakcji. Jaki jest cel gry? No cóż, pojęcie celu w tego typu przedsięwzięciach jest indywidualne. Ten produkt jest medium komunikacyjnym, którego głównym zadaniem jest umożliwienie nawiązania kontaktu międzyludzkiego oraz tworzenie wirtualnych społecznych sieci.
Trzeba wspomnieć też o ważnym, bardziej pragmatycznym aspekcie tego programu – będzie on zachodził w korelację z innymi tytułami na PlayStation 3. Przykładowo, przechodząc inną grę, będziemy mogli odblokowywać przedmioty w Home. Informowaliśmy już o niektórych przypadkach zawierających tego typu powiązania. Ponadto, Home to wiele pomniejszych elementów i pomysłów, jak np. PlayStation Event Space, wirtualne miejsce, w którym będzie można oglądać konferencje deweloperów oraz komunikować się z nimi (ciekawe tylko czy odpowiedzą).
Dzisiaj praktycznie każdy znaczący koncern stara się oswoić pewną część przepastnych zasobów wirtualnej rzeczywistości dla siebie. Spory wpływ na to zjawisko miał Second Life, omawiany szeroko przez media i literaturę, również naukową, chociaż nie był to wcale pierwszy produkt tego typu. Całkiem niedawno, także potentat Google postawił na tą ideę, ruszając z Lively, które również udostępnia, typowe dla tego gatunku, społeczne atrakcje. Część osób widzi w tego typu programach zagrożenie. Inni wskazują, że wirtualne sieci kontaktów są tylko prostym rozwinięciem standardowych społecznych relacji. Gry MMO z istniejącym nieprzerwanie światem, mogą stać się tzw. „trzecimi miejscami”, nawiązując do koncepcji Ray’a Oldenburga (wykorzystywanej zresztą w promocji drugiej generacji konsol PlayStation). W życiu każdego człowieka występują 3 miejsca: dom, praca oraz „trzecie miejsca” - obszary spotkań z ludźmi w celach rozrywkowych, społecznych, czy twórczych. Takie funkcje spełniają właśnie gry MMO.
W większości przypadków wirtualnych światów ich użytkowanie wiąże się z opłatami. Home także będzie je zawierał, jednak będą one dotyczyły tylko i wyłącznie różnych dodatkowych elementów – sama usługa, jak zapewnia twórca, będzie darmowa zawsze (nie ma planów wprowadzania opłat nawet w dalekiej przyszłości). Już wkrótce powinniśmy móc zwiedzić ten kolejny cyfrowy zakątek, którego premiera była już niejednokrotnie opóźniana.