autor: Retromaniak
Wszystko o grze Hitman (zapowiedź i szczegóły Definitive Edition, nowe informacje o kontynuacji) - akt. #15
Niniejszy artykuł zawiera kompendium wiedzy o najnowszej odsłonie serii Hitman, które będzie na bieżąco uzupełniane wraz z kolejnymi doniesieniami dotyczącymi produkcji studia Io-Interactive. Na chwilę obecną zebraliśmy dla Was wszystkie newsy i materiały o grze, jakie pojawiły się dotąd w naszym serwisie.
Produkcja zatytułowana po prostu Hitman jest szóstą pełnoprawną odsłoną serii trzecioosobowych skradanek, zapoczątkowanej w 2000 roku przez duńskie studio Io-Interactive. W niniejszym artykule znajdziecie wszystkie istotne informacje dotyczące gry, które będą przez nas systematycznie uaktualniane – także po oficjalnej premierze nowego Hitmana.
Aktualizacja #15: Zapowiedź i szczegóły Hitman: Definitive Edition (dział 8.3.), kolejne informacje na temat dalszego ciągu serii (dział 8.5.), aktualizacja wyników popularności (dział 9.2.).
Aktualizacja #14: Październikowa aktualizacja gry (dział 9.2.), zapowiedź Hitmana: Game of the Year Edition z nową zawartością i minikampanią fabularną (dział 8.3.).
Aktualizacja #13: Rezygnacja z dalszej dystrybucji Hitmana w formie epizodycznej (dział 8.3.), sprzedaż studia IO Interactive i dalsze losy marki (dział 8.5.), kolejne informacje o drugim sezonie gry (dział 8.5.), podsumowanie wyników sprzedażowych (dział 9.2.).
Aktualizacja #12: Premiera gry Hitman: Kompletny Pierwszy Sezon i zwiastun na premierę (dział 8.3.), wprowadzenie wsparcia dla technologii HDR (dział 7.4.), styczniowa aktualizacja z bonusową misją i nowym poziomem trudności (dział 8.4.).
Aktualizacja #11: Trailer podsumowujący pierwszy sezon Hitmana (dział 8.3.), szczegóły dotyczące poszczególnych aktualizacji gry (dział 8.4.).
Aktualizacja #10: Premiera ostatniego epizodu Hitmana (dział 8.), zapowiedź drugiego sezonu gry (dział 8.5.), ocena epizodu szóstego i gry jako całości (dział 9.1.).
Aktualizacja #9: Premiera i odbiór epizodu piątego (dział 8. i 9.1.).
Aktualizacja #8: Data premiery i szczegóły kolejnego epizodu (dział 8.), zapowiedź i zawartość kompletnej edycji pudełkowej (dział 8.3.), odbiór epizodu czwartego Hitmana (dział 9.1.).
Aktualizacja #7: Data premiery czwartego epizodu Hitmana (dział 8.), słabsze recenzje epizodu trzeciego (dział 9.1.).
Aktualizacja #6: Premiera trzeciego epizodu Hitmana (dział 8.), odbiór i recenzje epizodu drugiego (dział 9.1. i 10.).
Aktualizacja #5: Uzupełnienie informacji o dodatkowych trybach rozgrywki (dział 4), data premiery drugiego epizodu (dział 8.), odbiór i wyniki sprzedaży gry (dział 9.), patch 1.03 (dział 8.4), wideorecenzja tvgry.pl (dział 10).
Aktualizacja #4: Premiera gry (dział 8.), edycja pudełkowa (dział 8.3.), szczegóły dotyczące komponentu sieciowego i dodatkowych trybów zabawy (dział 4.), obsługa DirectX 12 (dział 7.4.), współpraca z firmą AMD (dział 7.5.).
Aktualizacja #3: Nowe szczegóły dotyczące fabuły (dział 2.), wymagania sprzętowe wersji PC i kwestia dostępu do internetu (dział 7.3.), bonusowe DLC dla zamówień przedpremierowych (dział 8.), harmonogram beta testów (dział 7.2.).
Aktualizacja #2: Ostateczny model sprzedaży (dział 6.3.), zawartość edycji kolekcjonerskiej (dział 8.1.).
Aktualizacja #1: Ogłoszenie daty rozpoczęcia oficjalnych beta testów na PlayStation 4 i PC (dział 7.2.), szczegóły dotyczące zawartości ekskluzywnej dla użytkowników PlayStation 4 (dział 8.2.).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne (1.1. Oficjalna zapowiedź, 1.2. Przesunięcie premiery)
- 2. Fabuła
- 3. Mechanika (3.1. Otwarty świat i pełna swoboda rozgrywki, 3.2. Zwiększenie realizmu i rezygnacja z uproszczeń)
- Tryby gry (4.1. Kontrakty / Contracts, 4.2. Nieuchwytne cele / Elusive Targets, 4.3. Tryb eskalacji / Escalation Mode, 4.4. Wyzwania na żywo).
- 5. Przedpremierowe materiały z rozgrywki (5.1. Materiały z konwentu PAX Prime, 5.2. Materiały z targów EGX 2015, 5.3. Październikowy zwiastun z drugą sandboksową lokacją)
- 6. Model biznesowy (6.1. Pierwotna koncepcja, 6.2. Zmiana modelu biznesowego, 6.3. Ostateczny model sprzedaży)
- 7. Kwestie techniczne (7.1. Problemy z płynnością w wersji alfa, 7.2. Oficjalne testy beta, 7.3. Wymagania wersji PC, 7.4. Obsługa DirectX 12 i wsparcie dla HDR, 7.5. Współpraca z firmą AMD)
- 8. Premiera gry (8.1. Zawartość edycji kolekcjonerskiej, 8.2. Zawartość ekskluzywna dla użytkowników konsol PlayStation 4, 8.3. Kompletne edycje gry, 8.4. Patche, 8.5. Informacje o kontynuacji gry)
- 9. Odbiór gry (9.1. Oceny i recenzje poszczególnych epizodów, 9.2. Sprzedaż)
- 10. Inne multimedia
Pierwsze odsłony serii Hitman pojawiały się na rynku w latach 2000-2006 średnio co dwa lata, spotykając się generalnie z bardzo dobrym przyjęciem – zarówno krytyków, jak i samych graczy. Po nieco dłuższej przerwie, w roku 2012 światło dzienne ujrzał Hitman: Rozgrzeszenie, zbierając ponownie pozytywne recenzje, do których w znacznej mierze przyczyniły się oryginalne lokacje, wykorzystanie technologii motion capture oraz spora swoboda w sposobach uśmiercania kolejnych celów. W grze nie zabrakło jednak nowości, które spotkały się z umiarkowanym przyjęciem ze strony najwierniejszych fanów serii. Czas pomiędzy ostatnią pełnoprawną odsłoną serii a najnowszym Hitmanem upłynął zwolennikom marki pod znakiem remasterów (konsolowe Hitman HD Trilogy) oraz produkcji mobilnych (Hitman GO, Hitman Sniper). Kolejna część cyklu potwierdzona została jednak nieco wcześniej, niż się tego spodziewano – bo już podczas targów E3 2015. Pewnym zaskoczeniem okazał się też „skromny” tytuł gry, nazwanej po prostu Hitman. Zgodnie z zamierzeniem twórców, rezygnacja z jakichkolwiek podydtułów podkreślać miała z jednej strony chęć odświeżenia serii, z drugiej zaś jej debiut na platformach kolejnej generacji.
1.1. Oficjalna zapowiedź
W połowie czerwca 2015 roku, podczas towarzyszącej targom E3 konferencji firmy Sony, zaprezentowano pierwszy trailer CGI Hitmana, który otwierając konferencję japońskiego giganta, stał się jedną z największych niespodzianek imprezy. Przy tej okazji ogłoszono, że gra zadebiutuje niecałe pół roku po jej oficjalnej zapowiedzi, tj. 8 grudnia 2015 roku, i trafi na komputery PC oraz konsole Xbox One i PlayStation 4. Dzień później, na konferencji Square Enix, zaprezentowano niespełna 4-minutowy materiał z rozgrywki, chwaląc się przede wszystkim niespotykaną dotąd swobodą w realizowaniu kolejnych zleceń. Ujawniono też pierwszą z istotnych nowości Hitmana, jaką stanowić będą specjalne kontrakty, udostępniane cyklicznie już po premierze gry i dostępne do wykonania tylko przez ograniczony czas.
Poniżej prezentujemy oba wspomniane materiały wideo z targów E3 tzn. trailer CGI (z konferencji Sony) oraz zwiastun rozgrywki (z konferencji Square Enix).
1.2. Przesunięcie premiery
Pod koniec września 2015, studio IO Interacive poinformowało, że premiera najnowszej części Hitmana została przesunięta na marzec 2016 roku. Fakt ten tłumaczono przede wszystkim sporą skalą całego przedsięwzięcia oraz koniecznością jeszcze lepszego dopracowania gry. Przy okazji ujawniono też, że nowa odsłona będzie największą i najambitniejszą produkcją w serii, ociekającą dodatkową zawartością i pozwalającą graczom na podjęcie całej masy zróżnicowanych aktywności. Na potwierdzenie tych słów, zaprezentowano krótkie porównanie największego poziomu z Hitmana: Rozgrzeszenie do jednego z wielu poziomów nowego Hitmana. Ten okazał się sześć razy większy od poprzednika, oferując ok. 300 potencjalnych celów do likwidacji – wobec zaledwie 50 w poprzedniej części gry.
2. Fabuła
Już po opublikowaniu pierwszych materiałów z rozgrywki, absolutnie żadnych wątpliwości nie pozostawił fakt, że w grze wcielimy się po raz kolejny w licencjowanego płatnego zabójcę o kryptonimie „Agent 47”, którego typowymi atrybutami stały się: dobrze skrojony garnitur, charakterystyczna łysina oraz wytuatuowany z tyłu głowy kod kreskowy. Nowy Hitman oferuje jednak całkiem nową, bardziej otwartą (czy wręcz sandboksową) formułę rozgrywki, co przekłada się na brak klasycznej linii fabularnej, prowadzącej gracza przez kolejne misje podobnie, jak miało to miejsce w poprzedniej odsłonie serii. W tym wypadku autorzy postawili na model, przypominający nieco konstrukcję typowych telewizyjnych seriali, a kluczową dla danej misji jest zawsze minifabuła związana z każdym kolejnym zleceniem. Poszczególne wątki połączy zaś jedna, większa historia, w której pierwsze skrzypce odgrywa nie tylko sam główny bohater, ale także znana fanom serii Diana Burnwood, agencja CIA oraz kilka zupełnie nowych postaci.
3. Mechanika
Wydany w 2012 roku Hitman: Rozgrzeszenie – choć zebrał generalnie dość pozytywne recenzje – spotkał się jednak ze sporą krytyką dotychczasowych fanów serii Io-Interactive. Zarzucano mu m.in. odmienne i dość liniowe tło fabularne, liczne uproszczenia rozgrywki i ograniczenia w poszczególnych etapach czy wyraźny spadek poziomu trudności oraz niedoróbki techniczne. Mimo że naturalnym krokiem do odzyskania zaufania fanów byłby powrót do korzeni tego liczącego sobie już 15 lat cyklu, w jego najnowszej odsłonie duński deweloper postanowił jedak połączyć najlepsze elementy poprzednich części (w szczególności Hitmana: Krwawa Forsa) z szeregiem nowych rozwiązań, takich jak sandboksowość rozgrywki i rozbudowane funkcje sieciowe.
3.1. Otwarty świat i pełna swoboda rozgrywki
Kluczowym elementem mechaniki nowego Hitmana jest powrót do rozległych map o otwartej strukturze, z jednoczesnym zapewnieniem pełnej swobody działania bohatera. Akcja gry toczy się w sześciu sandboksowych lokacjach, rozsianych po całym świecie (Francja, Włochy, Maroko, Tajlandia, USA, Japonia), a każda z nich jest ok. sześciokrotnie większa od najbardziej rozbudowanej mapy z Hitmana: Rozgrzeszenie. Każdy z tych mini-światów zawiera mnóstwo przydatnych informacji do zdobycia oraz całą masę ukrytych wejść i wyjść, pozwalających na wiele sposobów zaplanować i zrealizować całą akcję. Idealnym przykładem wydaje się być tutaj przytoczone przez jednego z pracowników Io-Interactive porównanie świata gry do szwajcarskiego sera, pokazujące mnogość „dziur”, przez które będziemy mogli przemknąć w poszukiwaniu idealnego sposobu eliminacji naszego celu. Samych opcji uśmiercania mamy w grze również całkiem sporo: od wyrafinowanego zabójstwa poprzez dodanie trucizny do szampana, przez zrzucenie na nasz cel ogromnego żyrandola, aż po brutalne zarżnięcie go toporem na środku sali i oczach setek świadków.
Oprócz celów głównych, w trakcie każdej z misji towarzyszą nam także liczne cele dodatkowe, w związku z czym wykonanie każdego zadania może zająć nam nawet do kilku godzin. Mimo to, zwyczajne zaliczanie każdej z misji pozwoli jedynie na szczątkowe zapoznanie się z każdą lokacją, a mnogość sposobów działania i eleminacji celu oraz chęć osiągnięcia jak najwyższej rangi („cichy zabójca”) stanowić może wystarczającą motywację do kilkakrotnego ich rozegrania. Próbą powrotu do korzeni jest też niewątpliwie fakt, że w nowym Hitmanie zrezygnowano ze stosowanego w większości współczesnych produkcji systemu checkpointów, na rzecz bardziej klasycznego mechanizmu szybkiego zapisu.
3.2. Zwiększenie realizmu i rezygnacja z uproszczeń
W nowym Hitmanie zrezygnowano także ze sporej liczby uproszczeń rozgrywki, za które dość często krytykowana była poprzedniczka. Fakt ten przyczynił się zaś nie tylko do znaczącego zwiększenia realizmu rozgrywki, ale także wpłynął na sam jej poziom trudności, zmuszając gracza do mądrego i rozważnego planowania wszystkich podejmowanych działań.
Mimo wywołanych kontrowersji, w grze pozostał znany z poprzedniej części tryb instynktu, jednak jego rola została mocno ograniczona. W grze nie znajdziemy już także żadnych wskazówek odnośnie potencjalnych metod likwidacji celu, ani bezdennych kieszeni, pozwalających zabrać na akcję całą masę ekwipunku. W zamian za to otrzymaliśmy opcję dokładnego planowania misji, dzięki której możemy np. zdecydować jaką broń zabierzemy ze sobą, a jaką pozostawimy sobie w odwodzie, np. ukrytą w walizce w określonej części miasta. Pomocna okaże się tu powracająca do gry mapa lokacji z zaznaczonymi na niej punktami, które mogą nas potencjalnie zainteresować. Dzięki wyraźnie zwiększonej interakcji bohatera z otoczeniem, wiele przydatnych przedmiotów (jak klucz, łom czy samurajski miecz z gabloty) znajdziemy również podczas samej rozgrywki, co może ułatwić bądź utrudnić nam zadanie, zmuszając do modyfikacji pierwotnego planu. Agent 47 może również manipulować różnymi urządzeniami i mechanizmami, eliminując lub wyprowadzając w pole strażników oraz stwarzając sobie szereg dodatkowych opcji likwidacji samego celu.
W nowym Hitmanie znacząco zwiększono też nie tylko ilość postaci niezależnych (w danej lokacji może znajdować się ich nawet ponad 300), ale także poziom ich inteligencji. Główną tego konsekwencją jest zaś fakt, że każde z nieprzemyślanych lub podjętych na oczach tłumu działań spowodować może odpowiednią reakcję NPC-ów i znacząco utrudnić, lub wręcz uniemożliwić, wykonanie zadania. Odpowiednie przebranie nie jest więc już murowanym sposobem na przemknięcie obok strażników, gdyż bardzo często zauważają oni, że wyglądamy nieco inaczej niż znane im osoby z personelu. Strażnicy bardzo ochoczo interesują się również wszelkimi nietypowymi przedmiotami, a pozostawienie na chodniku bomby lub innej broni może bardzo szybko wywołać ich reakcję. Czasem spowoduje to np. odniesienie znaleziska na najbliższy posterunek policji i postawi przed nami konieczność jego ponownego wykradnięcia. Zwiększona inteligencja postaci niezależnych ma jednak również swoje dobre strony. Podczas rozgrywki możemy np. wykorzystać kuriera celem przemycenia broni do wnętrza budynku, a także podsłuchać toczące się rozmowy, by pozyskać wiele przydatnych informacji.
4. Tryby gry
Oprócz klasycznej kampanii fabularnej, złożonej z prologu oraz sześciu aktów, rozgrywających się w sześciu sandboksowych lokacjach, w ramach rozbudowanego komponentu sieciowego Hitman oferuje również trzy dodatkowe tryby zabawy, pozwalające przedłużyć czas spędzony z grą zarówno po jej ukończeniu, jak i w oczekiwaniu na premierę kolejnych epizodów. Warto jednak odnotować, że nie wszystkie z poniższych trybów trafiły do gry już w momencie jej debiutu, a niektóre (np. Nieuchwytne cele czy Wyzwania na żywo) udostępnione zostały graczom dopiero kilka tygodni po premierze pierwszego epizodu.
4.1. Kontrakty / Contracts
Tryb kontraktów to element znany z poprzedniej odsłony serii, a jego mechanika nie odbiega w sposób znaczący od rozwiązań zastosowanych w Hitman: Rozgrzeszenie. W ramach tego trybu możemy sami oznaczać cele i wybierać metody ich eliminacji. Tego typu scenariuszami podzielimy się także ze znajomymi, by rywalizować z nimi o jak najwyższe wyniki punktowe. Dodatkowo twórcy gry regularnie wybierają najlepsze kontrakty graczy i umieszczają je w zakładce widocznej dla wszystkich użytkowników.
4.2. Nieuchwytne cele / Elusive Targets
„Nieuchwytne cele” to specjalna wersja kontraktów z ograniczeniem czasowym, w których polujemy na osoby przebywające w poszczególnych lokacjach tylko przez pewien okres czasu. Z tego też powodu, w opisywanym trybie rozgrywki gracze mają tylko jedną okazję, by spróbować wyeliminować cel, gdyż jeśli ten ucieknie – nasza szansa przepada bezpowrotnie (bez możliwości wczytania wcześniejszego zapisu gry).
Poza ograniczeniem czasowym, dodatkowym utrudnieniem dla Agenta 47 jest tu również fakt, że „nieuchwytne cele” nie zostały wskazane na mapie i nie dostrzeżemy ich korzystając z trybu instynktu. Potencjalną ofiarę musimy zaś rozpoznać na podstawie filmu wprowadzającego, jej historii oraz powodu, dla którego przebywa ona w danej lokacji. Kontrakty w ramach trybu Elusive Targets odznaczają się więc sporym poziomem trudności, jednak w zamian za zaliczenie pewnej liczby wyzwań tego typu możemy liczyć na nagrody, takie jak specjalne garnitury z poprzednich odsłon Hitmana wraz z pasującymi do nich rękawiczkami.
Pierwsze dwie misje typu Elusive Targets pojawiły się w Hitmanie odpowiednio 13 maja oraz 27 maja 2016 roku.
4.3. Tryb eskalacji / Escalation Mode
W przeciwieństwie do trybu Elusive Targets, ukierunkowanego na realizm i jak najwierniejsze odtworzenie pracy Agenta 47, w trybie eskalacji chodzi przede wszystkim o dobrą zabawę oraz perfekcyjne opanowanie lokacji i mechaniki rozgrywki. Zgodnie z nazwą, wyzwania eskalują tu bowiem z czasem, a zadaniem graczy jest pięciokrotne zlikwidowanie tego samego celu, przy czym na każdym etapie gra stawia przed nami coraz większe utrudnienia.
Przykładowo, na pierwszym etapie wyzwania musimy wyeliminować nasz cel z wykorzystaniem szabli. Drugim etapem będzie wykonanie tej samej czynności, ale już w stroju kelnera i z usunięciem wszelkich nagrań wideo z kamer bezpieczeństwa w ciągu dwóch minut. By jeszcze bardziej zwiększyć trudność wyzwania, kamery ochrony umieszczane są każdorazowo w innych miejscach, a w samej lokacji pojawia się szereg dodatkowych pułapek, pokroju materiałów wybuchowych z zapalnikiem laserowym. Podobnie jak w trybie „Nieuchwytne cele”, nie mamy też możliwości zapisania stanu rozgrywki, a najmnejszy błąd może oznaczać porażkę.
4.4. Wyzwania na żywo
„Wyzwania na żywo” to specyficzny rodzaj scenariuszy, inspirowanych aktywnością społeczności i udostępnianych w ramach czasowych kontraktów, stworzonych na bazie najdziwniejszych lub najbardziej intrygujących pomysłów graczy. Wyzwania tego typu pojawiły się w grze po raz pierwszy niespełna miesiąc po jej premierze, wraz z patchem oznaczonym numerem 1.03. Jego integralną część stanowi pakiet zatytułowany Vampire Magician Challenge Pack, w którym gracze mogą dokonywać zabójstw przebrani w kostium tytułowego wampira-magika (patrz dział 8.4).
5. Przedpremierowe materiały z rozgrywki
Począwszy od oficjalnej prezentacji nowego Hitmana na targach E3 2015, firma Square Enix pojawiła się ze swoją produkcją na kilku dużych imprezach, prezentując obszerne fragmenty rozgrywki z wczesnej wersji gry.
5.1. Materiały z konwentu PAX Prime
Pod koniec sierpnia 2015 roku na trwającym w Seattle konwencie PAX Prime twórcy ze studia Io-Interactive zaprezentowali 15-minutowy zapis rozgrywki z wersji alfa, opatrzony odpowiednim komentarzem twórców. Wraz z nim mogliśmy obejrzeć misję rozgrywającą się podczas jednego z paryskich pokazów mody. Materiał spotkał się z pozytywnym odbiorem, ukazując faktyczny powrót serii do dużych map o otwartej strukturze, a także dynamiczne i realistyczne reakcje otoczenia na wszelkie poczynania gracza.
5.2. Materiały z targów EGX 2015
Podczas odbywających się we wrześniu londyńskich targów EGX 2015 mieliśmy okazję zapoznać się z kolejnym fragmentem rozgrywki z powstającego Hitmana. Co prawda ukazano w nim tę samą co na konwencie PAX Prime misję „Show Stopper”, jednak twórcy skupili się na przedstawieniu alternatywnych metod jej ukończenia.
5.3. Październikowy zwiastun z drugą sandboksową lokacją
Pod koniec października 2015 roku w sieci pojawił się nowy zwiastun Hitmana, ukazujący drugą z sandboksowych lokacji dostępnych w dniu premiery gry – malownicze, włoskie miasteczko Sapienza. Filmikowi towarzyszył przygotowany przez producenta opis, zwracający uwagę na rozmiar i zróżnicowanie lokacji, a także masę wyzwań, ścieżek wyboru wyjścia z sytuacji oraz czających się na każdym kroku mrocznych sekretów.
Oprócz oficjalnych materiałów, zaprezentowanych przez Io-Interactive oraz Square Enix, na przestrzeni kilku miesięcy od zapowiedzi gry, do sieci wyciekła cała masa informacji, publikowanych przez graczy, uczestniczących w zamkniętych testach alfa na komputerach PC i konsolach PlayStation 4.
6. Model biznesowy
6.1. Pierwotna koncepcja
Obecny na targach E3 szef studia Io-Interactive, Hannes Seifert ogłosił, że w stosunku do zapowiedzianego właśnie Hitmana firma nie planuje ani żadnych płatnych DLC, ani popularnej ostatnimi czasy „przepustki sezonowej”, którą to praktykę uznano za nieuczciwą wobec graczy. W dniu debiutu gracze powinni więc otrzymać kompletny i rozbudowany produkt, który następnie będzie dalej rozwijany po premierze gry. Na przestrzeni co najmniej roku po ukazaniu się Hitmana, przewidziano wprowadzenie dodatkowych lokacji, misji oraz unikalnych, ograniczonych czasowo kontraktów. Zapewniano jednak, że za grę zapłacimy wyłącznie w chwili jej zakupu, bez konieczności ponownego sięgania do portfela.
6.2. Zmiana modelu biznesowego
Pod koniec września 2015 roku ku niezadowoleniu fanów ogłoszono, że gra Hitman dystrybuowana będzie w znacznie bardziej skomplikowanym modelu biznesowym, niż pierwotnie zakładano – zaś całość przypominać ma nieco realizowany na platformie Steam program wczesnego dostępu (tzw. Early Access).
Zgodnie z ową koncepcją studia Io-Interactive, gra miała trafić do sprzedaży w planowanej dacie premiery (tzn. w marcu 2016 roku), jednak w mocno ograniczonej formie. Pierwotna wersja Hitmana zawierać miała bowiem dostęp do trzech (z planowanych sześciu) sandboksowych map, 6 głównych misji kampanii oraz dodatkowe tryby rozgrywki (w tym tryb Contracts). W przeciągu kolejnego kwartału z częstotliwością miesięczną, zaplanowane zaś zostały duże aktualizacje, poszerzające tytuł o nowe lokacje i dalszy ciąg kampanii. Premierowa, okrojona edycja Hitmana (określana jako tzw. Intro Pack) kosztować miała 34,99 dolarów (ok. 133 zł), zaś zawartość popremierową (tzw. Upgrade Pack) wyceniono na 29,99 dolarów (ok. 114 zł). Oznaczało to, że za całą grę mieliśmy zapłacić łącznie prawie 65 dolarów (ok. 257 zł), choć przewidziano oczywiście możliwość nabycia obu pakietów w łącznej cenie 59,99 dolarów (ok. 237 zł) – co dawałoby jednak stosunkowo niewielką oszczędność.
Nowy model biznesowy Hitmana nie oznaczał oczywiście, że twórcy z Io-Interactive wycofali się z wcześniejszych deklaracji regularnego dostarczania graczom bezpłatnych DLC z kolejnymi kontraktami. Rozbicie gry na dwie, kupowane osobno części spotkało się jednak ze sporym niezadowoleniem większości potencjalnych nabywców (zwłaszcza tych korzystających z elektronicznych metod dystrybucji), gdyż nie da się ukryć, że zaproponowany schemat sprzedaży Hitmana nie przedstawiał się specjalnie przyjaźnie i korzystnie finansowo dla konsumentów. Miał się też nijak do pierwotnych deklaracji Hannesa Seiferta, zgodnie z którymi w dniu premiery mieliśmy otrzymać „kompletny i ociekający zawartością produkt”.
Nigdy nie upubliczniono oficjalnych przyczyn tak radykalnej zmiany modelu dystrybucji. Można było jednak domniemywać, że wydawca gry, firma Square Enix, nie zgodziła się na kolejne przesunięcie daty premiery Hitmana, tymczasem deweloperzy ze studia Io-Interactive zdali sobie sprawę, że nie będą w stanie odpowiednio dopieścić wszystkich sześciu planowanych lokacji w pierwotnie zakładanym terminie.
Sprzedaż gry wg nowego modelu biznesowego wyglądać miała następująco:
Zawartość dostępna w dniu premiery
- 6 głównych misji kampanii,
- 3 sandboksowe lokacje (Francja: Paryż, Włochy: Sapienza, Maroko: Makaresz),
- Tryb Contracts, w którym gracze mogą wyeliminować potencjalnie 800 celów,
- Cotygodniowe eventy i zadania,
- Sugerowana cena okrojonej gry (tzw. Intro Pack) to 34,99 dolarów (ok. 133 zł).
Zawartość dostępna po premierze gry:
- Nowe sandboksowe lokacje: Tajlandia (kwiecień 2016), USA (maj 2016), Japonia (czerwiec 2016),
- Kolejne możliwości eliminacji celów,
- Nowe misje w kampanii,
- Cotygodniowe eventy i zadania,
- Sugerowana cena kompletu aktualizacji (tzw. Upgrade Pack) to 29,99 dolarów (ok. 114 zł).
6.3. Ostateczny model sprzedaży
Zaprezentowany jesienią 2015 roku nietypowy model sprzedaży Hitmana spotkał się z powszechną falą niezadowolenia. Okazało się jednak, że nie była to ostatnia niespodzianka, jaką w toku prac nad grą zaserwowało potencjalnym nabywcom studio IO-Interactive. W połowie stycznia 2016 roku zaprezentowano bowiem kolejny (i wedle zapewnień twórców) ostateczny model sprzedaży gry. Niestety jednak nie okazał się on odpowiedzią na oczekiwania graczy, zakładające powrót do klasycznej konwencji wydawania gier i można jedynie domniemywać, że przyczyną takiego stanu rzeczy stały się kolejne opóźnienia w produkcji gry. Zdecydowano bowiem, że finalnie nowy Hitman trafi do rąk graczy w jeszcze bardziej „rozdrobnionej” wersji, której szczegóły przedstawione zostały poniżej:
Finalny model sprzedaży Hitmana:
- Porzucono pierwotny pomysł z wydaniem tzw. Intro Pack za 34,99 dolarów, na rzecz zestawu w cenie 15 dolarów (około 60 zł), który zawierać będzie tylko Prolog i Paryż. Ukaże się on w planowanej uprzednio dacie premiery tj. 11 marca 2016 roku.
- Kolejne dwie lokacje tzn. Włochy i Maroko pojawią się odpowiednio w kwietniu oraz maju. W kolejnych miesiącach doczekamy się zaś następnych rozszerzeń, zawierających trzy pozostałe mapy tzn. Tajlandię, USA i Japonię. Każdy z tych dodatków kosztować ma 10 dolarów (czyli około 40 zł).
- W dalszym ciągu możemy zdecydować się na zakup całej gry (tzw. Full Experience) za 60 dolarów (czyli ok. 240 zł), bądź nabyć osobno Intro Pack oraz Upgrade Pack, dający dostęp do wszystkich dodatków, które ukażą się po 11 marca. Został on wyceniony na 50 dolarów (czyli ok. 200 zł).
Powyższe zmiany dotyczą oczywiście wyłącznie sprzedaży cyfrowej najnowszego dzieła studia IO-Interactive. Tymczasem wszyscy gracze, którzy preferować będą zakup gry w wersji pudełkowej, bądź zwyczajnie nie zechcą nabywać jej „w kawałkach”, zmuszeni będą poczekać do czasu ukazania się wszystkich epizodów gry. Dopiero wtedy bowiem planowane jest pudełkowe wydanie Hitmana w wersji Full Experience, czyli zawierające grę podstawową wraz z wszystkimi dodatkami.
7. Kwestie techniczne
Nowa odsłona serii powstała na znanym z gry Hitman: Rozgrzeszenie silniku Glacier 2. W odróżnieniu od swego poprzednika, Hitman tworzony był jednak od postaw z myślą o komputerach PC i konsolach ósmej generacji, dlatego też niezbędne okazało się wprowadzenie doń szeregu modyfikacji, pozwalających w pełni wykorzystać potencjał PlayStation 4 i Xboxa One. Oprócz wyższych rozdzielczości oraz lepszej jakości tekstur i efektów wizualnych, jedną z bardziej zauważalnych zmian jest m.in. możliwość znacznie większej interakcji z elementami otoczenia.
Jeśli chodzi o oprawę dźwiękową Hitmana, w oryginalnej wersji głosu głównemu bohaterowi użyczył po raz kolejny David Bateson, towarzyszący serii od momentu jej powstania. Aktor pojawił się publicznie podczas wrześniowych targów EGX 2015, gdzie był gościem specjalnego panelu poświęconego grze i odpowiadał na pytania dziennikarzy.
7.1. Problemy z płynnością w wersji alfa
W lipcu 2015 roku, podczas przeprowadzanych na komputerach PC i konsolach PlayStation 4 zamkniętych testów alfa, ujawniono spore problemy z płynnością działania wersji pecetowej. Na komputerze z najwyższej półki, wyposażonym w topową kartę graficzną Titan X, gra wyciągała średnio 35-45 klatek na sekundę w rodzielczości 1080p i najwyższych ustawieniach graficznych. Zważywszy na przeciętną konfigurację współczesnych domowych komputerów, fakt ten praktycznie uniemożliwiłby komfortową rozgrywkę większości użytkowników. Biorąc jednak pod uwagę, że mieliśmy tu do czynienia z bardzo wczesną wersją gry, deweloperzy mieli wystarczająco dużo czasu, aby do momentu premiery Hitmana popracować na jego optymalizacją (zwłaszcza że podobne problemy nie wystąpiły podczas trwających w tym samym czasie testów wersji konsolowej).
7.2. Zamknięte testy beta
Na początku grudnia 2015 firma Square Enix oficjalnie ogłosiła, że beta testy Hitmana odbędą się na konsoli PlayStation 4 w dniach 12-15 lutego 2016 roku. Użytkownicy pecetów otrzymali zaś dostęp tydzień później tj. w okresie 19-22 lutego. Niestety nie przewidziano beta testów na platformie Xbox One.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, aby zagwarantować sobie dostęp do testów, wystarczyło złożyć zamówienie premierowe na Hitmana w wersji na wybraną platformę sprzętową – niezależnie od tego czy zarezerwowaliśmy całą grę, czy tylko sam Intro Pack. Uczestnicy beta testów otrzymali do dyspozycji misję stanowiącą prequel do głównego wątku fabularnego gry. Jej akcja rozgrywa się 20 lat przed właściwymi wydarzeniami z Hitmana, w jednej z tajnych placówek CIA. Podczas zabawy poznajemy zaś szczegóły dotyczące początków Agenta 47 w organizacji oraz okoliczności, w jakich poznał on niejaką Dianę Burnwood – czyli główną łączniczkę Hitmana z agencją.
7.3. Wymagania wersji PC
Na początku lutego 2016 roku, a więc tuż przed planowanym rozpoczęciem beta testów Hitmana, firma Square Enix opublikowała szczegółowe wymagania sprzętowe pecetowej wersji gry. Przedstawiają się one następująco:
Minimalne wymagania sprzętowe:
- Procesor: Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 940 lub lepszy,
- Pamięć: 8 GB RAM,
- Karta grafiki: z obsługą DirectX 11, GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 lub lepsza,
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7.
Zalecane wymagania sprzętowe:
- Procesor: Intel Core i7 3770 3.4 GHz / AMD FX-8350 4 GHz lub lepszy,
- Pamięć: 8 GB RAM,
- Karta grafiki: z obsługą DirectX 11, GeForce GTX 770 / Radeon R9 290 lub lepsza,
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, 8 (8.1) lub 10.
Przy okazji wyjawiono także, że choć do uruchomienia testowej wersji Hitmana niezbędny jest dostęp do sieci, finalna wersja produkcji nie będzie wymagała aktywnego połączenia z internetem. Jednakże osoby, które zdecydują się na zabawę w trybie offline, będą musiały pogodzić się z utratą pewnych dodatkowych opcji, takich jak cotygodniowe wyzwania i nowe, darmowe DLC.
Kilka dni po premierze pierwszego epizodu gry i pojawieniu się pierwszych informacji o kłopotach z wydajnością pecetowej wersji gry, czołowi producenci kart graficznych wypuścili zaktualizowane wersje sterowników, których instalacja poprawia m.in. wydajność najnowszej odsłony Hitmana. W przypadku firmy NVIDIA mowa tu o driverach GeForce Gameready 364.51 WHQL, zaś w przypadku konkurencji z AMD o sterownikach Radeon Software Crimson Edition, oznaczonych numerkiem 16.3.1.
7.4. Obsługa DirectX 12 i wsparcie dla HDR
Mimo że do uruchomienia nowego Hitmana na komputerze PC wystarczy karta graficzna z obsługą DirectX 11, produkcja studia Io-Interactive już od dnia premiery posiada wsparcie dla najnowszej wersji tychże bibliotek. Nad korzyściami płynącymi z zastosowania ww. API mogliście przeczytać na naszych stronach już niejednokrotnie – chociażby przy okazji udostępnienia benchmarku z gry Ashes of the Singularity. Musimy jednak pamiętać, że aby w pełni korzystać z dobrodziejstw oferowanych przez DirectX 12, prócz odpowiedniej karty graficznej należy również posiadać system operacyjny Windows 10, który jako jedyny obsługuje tę właśnie technologię.
W połowie stycznia 2017 roku, a więc na ok. dwa tygodnie przed planowaną premierą kompletnej edycji pudełkowej Hitmana deweloperzy ze studia Io-Interactive poinformowali na Twitterze, że wraz z planowaną na koniec miesiąca aktualizacją, produkcja w wersji na komputery PC oraz konsole PlayStation 4, PlayStation 4 Pro i Xbox One S otrzyma wsparcie dla technologii HDR. Należy jednak podkreślić, że różnicę w oświetleniu dostrzegą wyłącznie posiadacze telewizorów/monitorów, obsługujących to zyskujące coraz większą popularność rozwiązanie.
7.5. Współpraca z firmą AMD
W połowie lutego 2016 roku wystartowała ciekawa akcja promocyjna, będąca efektem połączenia sił studia Io-Interactive oraz firmy AMD. W ramach specjalnej oferty, kupując sprzęt tej marki, a konkretnie kartę grafiki AMD Radeon R9 390/390X lub procesor AMD FX serii 6000/8000 gracze mogą otrzymać zupełnie za darmo cyfrową wersję Hitmana. Osoby, które skorzystały z promocji jeszcze przed 19 lutego dostały dodatkowo możliwość udziału w zamkniętych beta testach produkcji. Powyższa oferta obowiązuje jedynie w wybranych sklepach i trwa do 30 kwietnia (lub do wyczerpania zapasów). Otrzymane wraz ze sprzętem kody, uprawniające do pobrania gry ze Steam, będzie można zrealizować do 30 czerwca tego roku.
8. Premiera gry
I. Prolog, Paryż
Najnowsza odsłona Hitmana zadebiutowała na rynku 11 marca 2016 roku, równocześnie na wszystkich trzech platformach docelowych. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tej dacie otrzymaliśmy jednak wyłącznie Prolog oraz pierwszy akt kampanii fabularnej gry, rozgrywający się w Paryżu. Gra dostępna jest w angielskiej wersji dubbingowej i posiada napisy w ośmiu językach, w tym także polskim. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wszystkich poprzednich części serii, rodzimym dystrybutorem gry jest firma Cenega. W związku z zastosowanym modelem biznesowym Hitmana, obecnie oferuje ona jednak wyłącznie kolekcjonerską edycję gry, w skład której wchodzi kod do pobrania jej cyfrowej wersji ze Steam, PlayStation Network lub Xbox Live.
Zgodnie z dobrym obyczajem, wydawca Hitmana – firma Square Enix, przewidziała bonus dla wszystkich graczy, którzy zdecydowali się na złożenie zamówień przedpremierowych. Oprócz wspomnianego wcześniej gwarantowanego dostępu do beta testów gry (tylko na PC i PlayStation 4) otrzymali oni także dodatek DLC o nazwie Blood Money Requiem Pack, w skład którego weszły ekskluzywne gadżety w postaci białego garnituru, chromowanego pistoletu oraz materiału wybuchowego w kształcie… kaczuszki.
II. Sapienza
Kolejny epizod gry, zawierający drugi akt kampanii fabularnej oraz nową sandboksową lokację – włoską Sapienzę – udostępniony został graczom 26 kwietnia 2016 roku. Wraz z nim przenosimy się do malowniczego, śródziemnomorskiego miasteczka, pełnego małych sklepików oraz ciasnych i zakręconych uliczek. Podczas wykonywania trzech kolejnych zadań, przychodzi nam odwiedzić m.in. plażę, kościół i dom pogrzebowy, ruiny starego zamku, wielką posiadłość ekscentrycznego naukowca oraz podziemne laboratorium, w którym trwają prace nad niebezpieczną bronią biologiczną. Wśród innych nowości epizodu warto wymienić także spowodowany odmiennym klimatem nowy strój dla Agenta 47 (w upalnych Włoszech nie zobaczymy ikonicznego garnituru), kolejne brutalne możliwości eliminowania przeciwników oraz nowy sprzęt, który możemy wykorzystać również w poprzednim epizodzie gry.
Druga część kampanii fabularnej Hitmana dostępna jest do pobrania nieodpłatnie dla wszystkich posiadaczy pełnego pakietu Full Experience. Gracze, którzy wcześniej zdecydowali się wyłącznie na zakup tzw. Intro Pack, mogą nabyć ją za cenę 10 dolarów (czyli około 38 zł), bądź jako część zestawu uzupełniającego (tzw. Upgrade Pack), wycenionego na 50 dolarów (czyli niecałe 190 zł).
III. Marrakesh
Trzeci epizod Hitmana ukazał się 31 maja 2016 roku i zgodnie z zapowiedziami, jego akcja przenosi nas na tereny Północno-Zachodniej Afryki, do jednej z największych aglomeracji Maroko. W tym pełnym kontrastów mieście, Agent 47 przemierza zarówno labirynty ciemnych i niebezpiecznych uliczek, jak i słoneczne place czy zabytkową medynę, z bazarami, meczetami oraz innymi ważnymi budynkami. Twórcy przygotowali dla graczy dwa zlecenia. Pierwszym celem jest bankier Claus Strandberg, ukrywający się w szwedzkim konsulacie, gdzie nawet w afrykańskiej spiekocie obejrzeć możemy minimalistyczną, skandynawską architekturę, wykorzystującą szkło, drewno i beton. Przedmiotem drugiego zlecenia jest zaś generał Reza Zaydan, który – dla odmiany – swoją tymczasową siedzibą uczynił historyczne centrum miasta.
Oprócz tego, deweloperzy uwzględnili obecność kontraktów i wyzwań pobocznych oraz scenariuszy, przeznaczonych do rozgrywania w trybie Eskalacji. Co ważne, do uruchomienia nowych misji Hitmana nie musimy posiadać wszystkich wydanych wcześniej epizodów gry, a jedynym wymaganiem jest wcześniejszy zakup zawierającego misję w Paryżu Intro Packa.
IV. Bangkok
Czwarty epizod gry Hitman ukazał się w dniu 16 sierpnia 2016 roku równolegle na wszystkich platformach sprzętowych i przeniósł głównego bohatera do tytułowej stolicy Tajlandii. Tam naszymi celami stają się dwie kolejne osoby – Jordan Cross, lider zespołu muzycznego The Class, oraz Ken Morgan – adwokat rodziny Crossów. Obie potencjalne ofiary przebywają w luksusowym hotelu Himmapan, ulokowanym przy rzece Chao Phraya, gdzie muzycy zespołu kończą pracę nad długo wyczekiwanym albumem. Wraz z nową misją, w grze pojawia się również dodatkowe wyposażenie, bronie oraz aż 65 kolejnych wyzwań. Premierze czwartego epizodu Hitmana towarzyszy poniższy teledysk, w wykonaniu wspomnianego zespołu The Class. Został on zmontowany w całości z fragmentów pochodzących z gry, a jego akcja rozgrywa się w hotelu Himmapan, gdzie przenosi nas akcja epizodu.
V. Kolorado
Piąty epizod Hitmana ukazał się 27 września i zaoferował nam możliwość wzięcia udziału w misji nazwanej Bojownicy o Wolność, rozgrywającej się na terenie stanu Kolorado. Naszym celem jest tutaj zinfiltrowanie farmy, która tak naprawdę jest prywatnym obozem militarnym. Agent 47 został tym razem wyznaczony do zlikwidowania czterech niebezpiecznych celów – Seana Rose’a, Mayi Parvati, Ezry Berga oraz Penelope Graves. Całość uzupełniają nowe sposoby na eliminowanie przeciwników, dodatkowe przebrania oraz siedemdziesiąt wyzwań odblokowujących wyposażenie, bronie i przedmioty, których można następnie używać we wszystkich innych lokacjach. Epizod piąty jest zarazem jednym z najtrudniejszych w grze.
VI. Japonia
Ostatni epizod pierwszego sezonu Hitmana został wydany 31 października 2016 roku, a jego akcja przeniosła graczy na teren prywatnego szpitala i ośrodka wczasowego GAMA, zlokalizowanego na japońskiej wyspie Hokkaido. Zgodnie z zapowiedziami deweloperów, osadzona tam misja o nazwie Situs Inversus jest „kulminacją wszystkiego, czego nauczyli się gracze” w trakcie wcześniejszych epizodów gry. Zadaniem Agenta 47 jest tu zlokalizowanie i zlikwidowanie dwóch celów, a ma on ku temu sześć Okazji (ang. Opportunities). Po drodze pojawia się także ponad siedemdziesiąt nowych wyzwań, niedostępny dotąd strój Hitmana oraz dwadzieścia poziomów mistrzostwa, odblokowujących m.in. sześć dodatkowych elementów wyposażenia (które zgodnie z tradycją możemy wykorzystać również podczas ponownego przechodzenia wcześniejszych epizodów). Warto jednocześnie odnotować, że wraz z ostatnim epizodem gry, jej twórcy wprowadzili do rozgrywki kilka ogólnych modyfikacji, dodając portrety celów na ekranie ładowania, kategorie ekwipunku, poprawiając menu itd. (pełną listę zmian w języku angielskim możecie znaleźć na oficjalnej stronie gry).
8.1. Zawartość edycji kolekcjonerskiej
W połowie stycznia 2016 roku ujawniono zawartość specjalnej edycji kolekcjonerskiej, która udostępniona została również dla zamówień przedpremierowych. W oficjalnym sklepie firmy Square Enix pakiet wyceniony został na 139,99 dolarów (czyli około 560 złotych). Hitman Collector’s Edition dostępny jest w trzech wersjach, dla każdej z docelowych platform sprzętowych tj. komputerów PC oraz konsol PlayStation 4 i Xbox One. W zestawie znajdziemy zaś następujące elementy:
- Opakowanie kolekcjonerskie,
- Grę w wersji cyfrowej (pakiet Full Experience),
- 10-calową figurkę Agenta 47,
- 60-stronicowy album z grafikami koncepcyjnymi,
- Krawat oraz spinkę Agenta 47.
8.2. Zawartość ekskluzywna dla użytkowników konsol PlayStation 4
Już podczas oficjalnej zapowiedzi Hitmana na targach E3 2015 zdradzono, że na mocy umowy zawartej przez Square Enix i Sony, użytkownicy konsol PlayStation 4 w ciągu pierwszego roku po premierze otrzymają sześć ekskluzywnych kontraktów, niedostępnych na innych platformach sprzętowych. Pod koniec roku, podczas imprezy PlayStation Experience uściślono, że zostaną one zebrane w pakiet o nazwie The Sarajevo Six, a pierwszy z kontraktów użytkownicy konsol Sony otrzymają już w momencie premiery gry. Poszczególne misje pakietu (udostępniane wraz z kolejnymi epizodami Hitmana) tworzą odrębną historię, opowiadającą o byłych członkach paramilitarnej organizacji CICADA, a zadaniem Agenta 47 jest oczywiście ich wyeliminowanie.
8.3. Kompletne edycje gry
Na dzień przed premierą pierwszego epizodu gry Hitman, firma Square Enix nieznacznie zrewidowała ujawnione wcześniej plany dotyczące ewentualnej pudełkowej edycji gry informując, że planowana pierwotnie na koniec 2016 roku wersja „box”, zawierająca kompletną grę w wersji Full Experience, ukaże się ostatecznie dopiero w 2017 roku. Wspomniane przesunięcie wynikło zaś zapewne z faktu, że premiera poszczególnych epizodów rozciągnęła się w czasie nieco bardziej niż to pierwotnie zakładano. Niemal sześć miesięcy od debiutu pierwszego epizodu Hitmana, twórcy ze studia Io-Interactive zapowiedzieli ostatecznie, że kompletna, pudełkowa edycja gry pojawi się na półkach sklepowych oraz w serwisach dystrybucji cyfrowej dnia 31 stycznia 2017 roku.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 31 stycznia 2017 roku na półkach sklepowych oraz w serwisach dystrybucji cyfrowej pojawiła się gra Hitman: Kompletny Pierwszy Sezon, w skład której weszła pełna zawartość pierwszego sezonu Hitmana, a więc prolog oraz wszystkie sześć epizodów gry, w której wcielając się w postać Agenta 47 eliminujemy wysoko postawione osoby, biorąc udział w prawdziwym thrillerze szpiegowskim, toczącym się w świecie zabójstw na zlecenie. Produkcja ukazała się w polskiej (napisy) oraz angielskiej wersji językowej i trafiła do posiadaczy komputerów PC oraz konsol Xbox One i PlayStation 4, którzy wcześniej mogli nabyć grę wyłącznie w wersji elektronicznej. Sugerowana cena tytułu wyniosła 49.99 euro (ok. 220 zł) na pecetach oraz 59,99 euro (ok. 260 zł) na konsolach. Warto również dodać, że prócz gry właściwej Hitman: Kompletny Pierwszy Sezon zawiera również wszystkie wyzwania, okazje i kontrakty w trybie Eskalacji, przygotowane przez twórców gry oraz Kontrakty stworzone przez społeczność. Zestaw gwarantuje także dostęp do wszystkich Nieuchwytnych Celów, które pojawią się już po 31 stycznia 2017 roku.
Hitman: Kompletny Pierwszy Sezon – zawartość zestawu:
- ekskluzywne opakowanie typu steelbook,
- prolog oraz wszystkie sześć epizodów gry, rozgrywających się w Paryżu, Marakeszu, Sapienzy, Bangkoku, Kolorado i Japonii,
- zestaw trzech bonusowych misji, w tym znane już: The Icon oraz A House Built on Sand, a także niepublikowana wcześniej misja Landslide,
- oryginalna ścieżka dźwiękowa,
- dokument poświęcony produkcji Hitmana, śledzący jego losy od pierwszego pokazu na targach E3 2015, a ż do cyfrowej premiery gry w marcu 2016 roku,
- Hitman Requiem Blood Money Pack, zawierający kultowy biały garnitur, białą gumową kaczuszkę i chromowany pistolet ICA,
- wersja gry na PlayStation 4 zawiera dodatkowy komplet ekskluzywnych sześciu misji The Sarajevo Six.
Debiutowi kompletnego, pudełkowego wydania Hitmana towarzyszył specjalnie przygotowany trailer premierowy, zawierający migawki poszczególnych epizodów, zilustrowane entuzjastycznymi hasłami, zaczerpniętymi z licznych branżowych recenzji gry.
W czerwcu 2017 roku studio IO Interactive poinformowało, że rezygnuje z dalszej sprzedaży pierwszego sezonu Hitmana w formie epizodycznej. W ślad za tą informacją, niedługo później z dystrybucji cyfrowej zniknęły zestawy Intro Pack oraz Upgrade Pack, a w sprzedaży pozostała jedynie wersja Hitman: The Complete First Season, zawierająca wszystkie epizody gry. Ze względu na graczy, posiadających wcześniej wyłącznie Intro Pack zdecydowano się jednak na pewne wyjątki od tej reguły:
- Użytkownicy Steama, którzy posiadają Intro Pack mogą zakupić The Complete First Season, płacąc tylko za epizody, których jeszcze nie posiadają. Steam sam wykrywa, których odcinków brakuje w bibliotece gracza, nie dając jednak możliwości kupna pojedynczych epizodów, tylko od razu całej brakującej zawartości (chyba że użytkownik nie posiada akurat tylko jednego epizodu).
- Na Xboksie One posiadacze Intro Pack nabyć mogą The Complete First Season w obniżonej cenie. Mogą też nabyć poszczególne epizody gry osobno.
- Na PlayStation 4 posiadacze Intro Pack nabyć mogą The Complete First Season w standardowej cenie, a poszczególne epizody gry są również sprzedawane osobno.
Hitman: Game of the Year Edition
24 października 2017 roku, a więc ponad półtora roku po premierze pierwszego epizodu Hitmana, deweloperzy ze studia IO Interactive zaserwowali graczom niemałą niespodziankę. Zapowiedziano bowiem, że w dniu 7 listopada na konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One ukaże się nowa wersja ich produkcji o nazwie Hitman: Game of the Year Edition. Wbrew powszechnej w przypadku tego typu wydań praktyce, edycja GOTY nie ograniczyła się tylko i wyłącznie do zebrania w całość udostępnionej wcześniej zawartości dodatkowej. W dniu premiery oprócz całego pierwszego sezonu gry, czyli wszystkich siedmiu lokacji, bonusowych misji (tzw. Challenge Packs, Escalation Contracts i Featured Contracts) i ponad 700 wyzwań, gracze otrzymali bowiem również zupełnie nową minikampanię fabularną o nazwie Patient Zero.
Jeśli chodzi o fabułę minikampanii, tym razem Agent 47 musi się śpieszyć, by powstrzymać groźnego wirusa przed rozprzestrzenieniem się na cały świat. Pełna opowieść składa się z czterech misji, rozgrywających się w Bangkoku, Sapienzie, Colorado oraz na Hokkaido i będących przerobionymi wersjami tych z „podstawki”. Pojawiają się w nich dodatkowe przebrania, postacie, zmieniona sztuczna inteligencja, nowe elementy rozgrywki czy też niesłyszana wcześniej muzyka skomponowana przez Nielsa Bye’a Nielsena, znanego z podstawowej wersji Hitmana.
To jednak nie wszystko, gdyż wraz z edycją GOTY otrzymujemy również trzy zupełnie nowe stroje dla Agenta 47. Pierwszy z nich to strój klauna wraz z kijem baseballowym, który pojawił się już w grze Hitman: Blood Money. Drugi kostiumem to Raven Suit z bronią Sieger 300 Ghost (karabin snajperski), a trzeci i zarazem ostatni – Cowboy Suit wraz z pistoletem The Striker. W Hitman: Game of the Year Edition debiutują także nowe zadania typu Escalation Contracts, czyli specjalne, wymagające misje, związane ze wspomnianymi strojami i broniami. Zostały one podzielone na trzy coraz trudniejsze etapy, a w jednym z kontraktów zmuszeni jesteśmy zlikwidować aż siedem celów. W ramach nagrody za pomyślne wykonanie zadania, możemy używać nowych narzędzi mordu we wszystkich lokacjach w całej grze.
Hitman: Game of the Year Edition wyceniony został na 60 dolarów (czyli ok. 216 zł). Jeżeli jednak posiadacie już cały pierwszy sezon gry (w wersji pudełkowej lub cyfrowej), to za 20 dolarów (ok. 72 zł) możecie dokupić aktualizację, dodającą wprowadzone w edycji GOTY elementy i nową kampanię.
Hitman: Definitive Edition
Na początku kwietnia 2018 roku studio Io-Interactive poinformowało, że ich ostatnia produkcja doczeka się kolejnego kompletnego wydania, tym razem zatytułowanego Hitman: Definitive Edition, które trafi na półki sklepowe w dniu 15 maja. Przy okazji ujawniono, że będzie to specjalna pudełkowa wersja gry, wydana przez firmę Warner Bros. Interactive Entertainment wyłącznie na konsolach Xbox One i PlayStation 4. Znajdziemy w niej zaś całą wypuszczoną do tej pory zawartość znaną z „podstawki” oraz Hitman: Game of the Year Edition, czyli wszystkie epizody gry wraz z dodatkową minikampanią Patient Zero. Ponadto do zestawu zostaną dorzucone pakiety:
- Anniversary Outfit Bundle – zestaw zawierający stroje inspirowane grami Freedom Fighters, Kane & Lynch oraz Mini Ninjas;
- Hitman Bonus Episodes – trzy dodatkowe misje w Sapienzie i Marrakeszu;
- Hitman: Blood Money Requiem Pack –zestaw zawierający strój Requiem, wybuchową kaczuszkę oraz pistolet ICA Chrome.
Pierwszy z wymienionych pakietów w przyszłości pojawi się też w ramach cyfrowej dystrybucji.
8.4. Patche
- Patch 1.03 (31 marca 2016 r.)
Pierwszą dużą aktualizację do gry Hitman stanowi patch oznaczony numerem 1.03, udostępniony ostatniego dnia marca na PlayStation 4 i Xboksie One, a kilka dni później także na komputerach osobistych. Główną atrakcję patcha stanowi pakiet dziesięciu wyzwań zainspirowanych działaniami społeczności, zatytułowany Vampire Magician Challenge Pack, w którym możemy mordować w przebraniu tytułowego wampira-magika. Prócz tego łatka poprawia stabilność serwerów gry, skraca czasy ładowania poziomów oraz menusów, wprowadza poprawki w systemie naliczania wyników w rankingach i eliminuje cały szereg pomniejszych błędów, zauważonych już po premierze gry (w szczególności jej wersji pecetowej). Pełną listę nowości i zmian wprowadzonych wraz z patchem 1.03 możecie znaleźć tutaj.
- July 2016 Update (25 lipca 2016 r.)
Łatka wydana pod koniec lipca 2016 roku koncentruje się na poprawie stabilności Hitmana i naprawia kilka błędów, zauważonych w pierwszych trzech epizodach gry. Pełną listę zmian wprowadzonych wraz z lipcową aktualizacją możecie znaleźć tutaj.
- August 2016 Update (23 sierpnia 2016 r.)
Łatka wydana pod koniec sierpnia 2016 roku przeznaczona jest wyłącznie dla użytkowników konsol PlayStation 4 i naprawia błędy w warstwie dźwiękowej oraz kilka pomniejszych problemów, specyficznych dla wersji na konsole firmy Sony. Notkę dotyczącą sierpniowej aktualizacji Hitmana znaleźć możecie pod tym adresem.
- September 2016 Update (6 i 13 września 2016 r.)
We wrześniu 2016 roku deweloperzy ze studia Io-Interactive wypuścili aż dwie aktualizacje do najnowszej odsłony Hitmana. Pierwsza z nich przeznaczona jest głównie dla użytkowników komputerów PC i usprawnia pracę z najnowszymi sterownikami firmy AMD oraz naprawia kilka błędów pecetowej wersji gry. Druga, uwzględniająca również graczy konsolowych, naprawia kilka kolejnych błędów właściwych poszczególnym platformom. Szczegóły dotyczące obu wrześniowych łatek znajdziecie pod tym adresem.
- October 2016 Update (11 października 2016 r.)
Październikowa łatka do Hitmana wprowadza głównie poprawki w wersjach konsolowych, wprowadzając kilka ogólnych usprawnień oraz eliminując kolejne błędy, zauważone w poszczególnych epizodach gry (zwłaszcza w wydanym nieco wcześniej epizodzie piątym). Szczegóły dotyczące pierwszej jesiennej łatki znaleźć możecie tutaj.
- November 2016 Update (28 listopada 2016 r.)
Główne nowości aktualizacji listopadowej dotyczą przede wszystkim zastosowanych w Hitmanie rozwiązań sieciowych. Dzięki niej, wszystkie elementy gry, takie jak stroje, bronie czy lokacje startowe, które zostały odblokowane w trybie online, dostępne są również podczas zabawy offline. Prócz tego, łatka poprawia stabilność gry, usprawnia śledzenie postępów w zdobywaniu trofeów i osiągnięć oraz eliminuje kolejne błędy, koncentrując się tym razem głównie na wersji z konsoli Xbox One. Pełną listę nowości i zmian, wprowadzonych w łatce z końca listopada znajdziecie tutaj.
- December 2016 Update (13 grudnia 2016 r.)
Wydana w połowie grudnia aktualizacja Hitmana wprowadza do gry kolejne usprawnienia i eliminuje kolejne błędy – zarówno ogólne, jak i te typowe dla poszczególnych epizodów. Największą atrakcją grudniowej łatki jest jednak zupełnie nowa, darmowa misja o nazwie Holiday Hoarders, w której przychodzi nam odwiedzić świątecznie przystrojony Paryż (znany z pierwszego epizodu gry). Tym razem, zadaniem agenta 47 jest pozbycie się dwóch wirtualnych odpowiedników złodziei z filmu Kevin sam w domu: Harrego „Smokeya” Bognato oraz Marva „Slicka” Gonifa, próbujących bezczelnie obrobić francuski pałacyk. Oba cele Hitmana to amerykańscy kryminaliści, którzy uciekli do Europy po serii nieudolnych włamań w USA. Kompletne info dotyczące grudniowej aktualizacji Hitmana znaleźć możecie pod tym adresem.
- January 2017 Update (31 stycznia 2017 r.)
Równolegle z premierą kompletnej, pudełkowej edycji Hitmana, w sieci pojawiła się kolejna duża aktualizacja gry, wprowadzająca kilka istotnych nowości. Najważniejszą z nich stanowi z pewnością wprowadzenie zupełnie nowego poziomu trudności Professional, oferującego m.in. bardziej czujną SI, ograniczenie do jednego zapisu na misję, większą ilość kamer bezpieczeństwa o bardziej kompleksowym działaniu, czy też redukcję liczby przebrań, dostępnych dla Agenta 47. W zamian za wyraźnie zwiększony poziom wyzwań, gracze mogą otrzymać unikalne nagrody i rywalizować między sobą w ramach zupełnie oddzielnego rankingu.
Wśród innych nowości styczniowej aktualizacji wymienić warto również zapowiedziane dwa tygodnie wcześniej wsparcie dla technologii HDR (czytaj dział 7.4.) oraz bonusową misję o nazwie Landslide, oferującą pięć unikalnych okazji, nowy pakiet broni/pancerza, ponad 35 wyzwań oraz trzy nowe osiągnięcia. Prócz tego, tzw. January Update wprowadza sporą ilość drobnych modyfikacji na gruncie mechaniki i eliminuje kolejną partię błędów, zauważonych w poszczególnych epizodach gry. Szczegółowy wykaz nowości i zmian, wprowadzonych wraz z opisywanym patchem znajdziecie pod tym linkiem.
- February – September 2017 Updates
W kolejnych miesiącach po premierze kompletnej edycji Hitmana, studio IO Interactive skupiło się na dodatkowej zawartości do ukończonej w praktyce gry. W regularnych, comiesięcznych aktualizacjach, opublikowanych pomiędzy styczniem a wrześniem 2017 roku, prócz licznych, drobnych poprawek oraz eliminacji pojawiających się na bieżąco błędów, deweloperzy udostępnili graczom masę nowych wyzwań i kontraktów, rozgrywających się w różnych lokacjach gry. Warto również odnotować, że w ramach większej integracji ze społecznością graczy, na ostateczny dobór powyższych największy wpływ mieli nie tyle sami deweloperzy, ale wybrani członkowie społeczności – tzw. „kuratorzy”.
- October 2017 Update (13 października 2017 r.)
6 października 2017 roku studio IO Interactive ogłosiło za pośrednictwem swojej strony internetowej, że jeszcze tego samego miesiąca Hitman doczeka się zupełnie nowej, atrakcyjnej zawartości. Dokładnie tydzień później, wraz z kolejną aktualizacją gry, gracze otrzymali paczkę pięciu wyzwań o nazwie Master Scarecrow Challenge Pack. Ich akcja osadzona została w Kolorado, a więc jedynej lokacji, która wcześniej nie doczekała się podobnej paczki. Tego samego dnia, w grze pojawiło się 10 niedostępnych dotąd kontraktów (z łącznej liczby 20, odblokowane zostały w nieco późniejszym terminie). Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich miesiącach, wybór kolejnych kontraktów nie został dokonany przez samego dewelopera, ale przez jednego z graczy – brytyjskiego speedrunnera o pseudonimie Hatch.
8.5. Informacje o kontynuacji gry
Pomimo mieszanych opinii na temat zastosowanego w grze Hitman, epizodycznego modelu dystrybucji, podczas Paris Games Week 2016 przedstawiciele studia IO-Interactive poinformowali, że nie zamierzają poprzestać na sześciu wydanych dotąd epizodach gry i oficjalnie potwierdzili zamiar stworzenia sezonu drugiego. Z wywiadu udzielonego serwisowi GamerGen.com przez producenta Hakana Abraka wynika jednak, że oba sezony gry będą ze sobą połączone, a do ich uruchomienia posłużymy się tym samym launcherem, do którego systematycznie dodawane będą kolejne zlecenia czy mapy. W drugim sezonie Hitmana będziemy również mogli wykorzystać ekwipunek odblokowany podczas pierwszych sześciu epizodów. Jednocześnie duński deweloper zapewnił, że nawet po starcie sezonu drugiego, pierwszy będzie nadal sukcesywnie wzbogacany o nową zawartość, taką jak misje w trybie Eskalacji czy kontrakty typu Nieuchwytny Cel.
Kolejne informacje na temat drugiego sezonu Hitmana pojawiły się w maju 2017 roku, mniej więcej w tym samym czasie, gdy świat obiegła nieoczekiwana wiadomość o tym, że właściciel IO Interactive – firma Square Enix nosi się z zamiarem sprzedaży duńskiego studia. Nieco więcej światła na dalsze losy IO Interactive i jego kluczowej marki rzuciły informacje, opublikowane przez niemiecki serwis GameStar. Zgodnie z nimi, w razie ewentualnej sprzedaży duński deweloper miałby zatrzymać prawa do marki, co pozwoliło by na jej dalsze rozwijanie. Zapowiedziany natomiast w listopadzie 2016 roku drugi sezon Hitmana znajduje się na całkiem zaawansowanym etapie prac i ma zostać ukończony w roku 2018. W połowie czerwca 2017 roku studio IO Interactive poinformowało, że wykupiło się od Square Enix, stając się na powrót studiem niezależnym. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, studio zachowało pełne prawa do marki Hitman.
Po kilku miesiącach milczenia, przy okazji listopadowej premiery Hitman: Game of the Year Edition studio IO Interactive opublikowało krótki komunikat, w którym pochwaliło się, że ostatnie przygody Agenta 47 dorobiły się 7 milionów graczy, a przy okazji wyjaśniło, że nowa zawartość edycji GOTY jest podziękowaniem dla fanów za wsparcie. Najistotniejszą informacją okazały się jednak słowa szefa studia, Hakana Abraka, w których potwierdził on, że prace nad nową częścią serii idą pełną parą, a deweloper poczynił spore postępy i wprowadził nowe, ekscytujące elementy, którymi podzieli się z graczami w „pewnym momencie 2018 roku”.
W kwietniu 2018 roku na stronach australijskiej, a następnie koreańskiej komisji klasyfikacyjnej gier pojawiły się informacje o grze Hitman: Sniper Assassin, która zmierza na komputery PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Wiadomość ta wywołała kolejną lawinę spekulacji na temat dalszych losów serii z Agentem 47 w roli głównej. Na chwilę obecną nie wiemy bowiem, czy produkcja o ww. tytule będzie zapowiadanym wcześniej drugim sezonem gry Hitman, dystrybuowanym jak poprzednio w formie epizodycznej, czy też zupełnie nową odsłoną serii, wydaną w tradycyjnym modelu biznesowym? Możliwe również, że Hitman: Sniper Assassin nie będzie pełnoprawnym sequelem, a bliżej nieokreśloną produkcją poboczną, podobnie jak promocyjny Hitman: Wyzwanie Snajpera w 2012 roku czy mobilny Hitman: Sniper z 2015 r. Możemy się jednak domyślać, że oficjalna zapwiedź kolejnej części serii nastąpi najpewniej w czerwcu 2018 roku, podczas kolejnej edycji targów E3.
9. Odbiór gry
9.1. Oceny i recenzje poszczególnych epizodów
Pierwszy epizod nowego Hitmana spotkał się z dobrym przyjęciem mediów, a w kolejnych recenzjach gry podkreślano przede wszystkim dopracowaną mechanikę, ogromną swobodę działania, sugestywny klimat oraz udany powrót do rozwiązań, stanowiących kwintesencję serii. Jednocześnie większość recenzentów wyraziła spore rozczarowanie zastosowanym modelem sprzedaży, który dając graczom przedsmak naprawdę dobrze wykonanej gry, pozostawia ich z uczuciem sporego niedosytu. Nawet przy bardzo optymistycznym założeniu, że kolejne epizody Hitmana będą udostępniane graczom w planowanym pierwotnie cyklu miesięcznym, to jeśli nie należymy do prawdziwych maniaków serii, ich zawartość z pewnością nie zapewni nam rozrywki na cały miesiąc, zmuszając do wielokrotnego przechodzenia jednej i tej samej misji. W podobnym tonie utrzymana jest także nasza recenzja pierwszego odcinka Hitmana, którą możecie znaleźć tutaj. Zgodnie z obyczajem, stosowanym przez nas w przypadku gier epizodycznych, z ostateczną oceną produkcji wstrzymaliśmy się jednak do czasu udostępnienia wszystkich planowanych epizodów.
Poniżej prezentujemy Wam wybrane recenzje pierwszego epizodu Hitmana, opublikowane przez czołowe serwisy branżowe:
- Videogamer – 8/10
- Metro – 8/10
- Digital Spy – 4/5
- IGN – 7,9/10
- GameSpot – 7/10
- Destructoid – 7/10
- Hardcore Gamer – 3/5
- Eurogamer – Rekomendacja
Wydany w kwietniu 2016 roku drugi epizod Hitmana utrzymał wysoki poziom poprzednika, podwyższając odrobinę stopień trudności i koncentrując się w nieco większym stopniu na skradaniu niż przebieraniu. Pierwsze recenzje (w tym również i nasza) podkreślają przede wszystkim swobodę i ogromne możliwości działania, liczbę zakamarków do eksploracji oraz świetnie zaprojektowaną mapę, dzięki której podczas gry nie mamy już takiego uczucia powtarzalności, jakie towarzyszyło nam w pierwszym epizodzie gry przy kolejnych podejściach do tej samej misji.
Niestety, deweloperom ze studia Io-Interactive nie udało się utrzymać wysokiego standardu, narzuconego przez dwa pierwsze epizody Hitmana, a wydany pod koniec maja 2016 roku epizod w Marrakeshu nie zebrał już tak pozytywnych recenzji. Będący swoistą próbą połączenia dotychczasowych pomysłów, przeniósł on graczy ponownie w wypełnione ludźmi lokacje oraz ciasne zakamarki i ulice miasteczka. Jednak w przeciwieństwie do poprzednich, nieco kameralnych epizodów, gra toczy się tu o znacznie wyższą stawę, co w istotny sposób wpłynęło także na ogólny klimat tej części Hitmana. W naszej recenzji zwracamy m.in. uwagę na kulejący wątek główny, nudne dialogi, znacznie mniejszy obszar do eksploracji czy nieco irytującą oprawę dźwiękową. Mimo że trzeci epizod gry to nadal świetna zabawa, wydaje się, że wyczerpuje on limit niespodzianek, na jakie stać było dewelopera i po świetnej Sapienzie zostanie raczej zapamiętany jako misja jedna z wielu.
Dość nieprzychylne opinie pojawiły się również po premierze czwartego odcinka gry, który ukazał się na rynku w połowie sierpnia 2016 roku, a większość recenzentów – w tym również i nasz – uznało go za najsłabszy z dotychczas wydanych epizodów Hitmana. Na ocenę wpłynął zapewne fakt, że zamiast podkręcać atmosferę i serwować kolejne odcinki w coraz krótszych odstępach czasu, twórcy kazali graczom czekać na niego prawie 90 dni. Słabo oceniono m.in. samą lokację, na którą składa się głównie jeden nieskomplikowany budynek z dwoma podobnymi skrzydłami i piwnicą. Na plus zaliczono zaś głównie wątek fabularny, postać pierwszego z celów – młodego muzyka, a także paletę oryginalnych metod jego eliminacji.
Niekorzystne wrażenia z wcześniejszych odcinków Hitmana zatarł nieco piąty epizod gry, który ukazał się stosunkowo szybko po swym poprzedniku, bo już pod koniec września 2016 roku. Z jednej strony Bojownicy o Wolność to kolejna typowa misja, w której nie są w stanie zaskoczyć nas już żadne nowości w mechanice rozgrywki. Z drugiej strony, dzięki temu jednak zwracamy większą uwagę na sam klimat zadania czy projekt lokacji. Piąty odcinek nietypowego serialu, jakim dość nieoczekiwanie stał się najnowszy Hitman, wyróżnia się przede wszystkim najdłuższą jak dotąd listą celów do wyeliminowania (jest ich aż cztery), a także wyraźnie podwyższonym poziomem trudności. Najważniejsza okazuje się jednak fabuła, będąca ogniwem spinającym wszystkie wcześniejsze epizody i naświetlająca wiele wątków oraz postaci, które dotąd wydawały nam się mocno enigmatyczne. Te właśnie elementy podkreśla także opinia naszego recenzenta. Mimo że piąty epizod nie jest może tym najlepszym, to stanowi niezwykle istotne ogniwo tzw. „pierwszego sezonu” Hitmana i sprawia, że na jego finał można oczekiwać z równie dużą ciekawością, co na ostatni odcinek ulubionego serialu w TV.
Wydany 31 października 2016 roku epizod szósty, kończący tzw. pierwszy sezon Hitmana, okazał się ponownie świetnie skonstruowaną misją, oferującą doskonale wykonaną, klimatyczną lokację oraz mnóstwo sposobów na likwidację celów. Mając jednak na uwadze fakt, że szósty odcinek miał stanowić swego rodzaju klamrę, spinającą w całość wszystkie wątki, zapoczątkowane w poprzednich epizodach gry, misja w Hokkaido pozostawiła graczy z dużą dawką niedosytu. Nawet po finałowej scenie japońskiej eskapady Agenta 47 nie mamy bowiem poczucia końca sezonu i zakończenia jakieś większej całości, będąc w zasadzie w tym samym miejscu, w którym znajdowaliśmy się po ukończeniu epizodu trzeciego. Można domniemywać, że spory wpływ na takie zakończenie gry miała decyzja studia IO-Interactive o rozpoczęciu prac nad drugim sezonem Hitmana. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że w przypadku swej najnowszej produkcji duńscy deweloperzy rozmienili się niejako na drobne, próbując zaserwować graczom stopniowanie napięcia zbliżone do typowych seriali TV. Finalnie zabrakło im jednak pomysłu na mocne i wyraziste zakończenie całości.
Podejmując się oceny Hitmana jako całości, należy jednak z całą pewnością podkreślić, że odbiór gry będzie zapewne zupełnie inny w przypadku osób, które rozpoczęły zabawę już od premiery pierwszego epizodu, a inny w przypadku graczy, którzy wstrzymali się z zakupem do czasu wydania kompletnego sezonu. Ci pierwsi otrzymali bowiem w zasadzie kilka kolejnych wcieleń tej samej gry, a zabawa z poszczególnymi epizodami dość szybko stawała się nudna, zmuszając do czekania na kolejne i nienaturalnie podsycając związane z nimi oczekiwania. Gracze, którzy postanowili zmierzyć się z Hitmanem dopiero po wydaniu kompletu sześciu epizodów, nie zauważą zapewne faktu, że poszczególne misje gry stoją na wyższym lub niższym poziomie, koncentrując się na ogólnych wrażeniach z całej gry i wybierając najbardziej zapadające w pamięć momenty rozgrywki.
Abstrahując od szczegółowej oceny poszczególnych epizodów, nowy Hitman jako całość to jednak mimo wszystko bardzo dobra produkcja, którą zgodnie z zapowiedzią przy okazji ostatniego epizodu oceniliśmy na stosunkowo wysokim poziomie 7.5 na 10. Opinię tą wydają się potwierdzać (a nawet znacząco przebijać) recenzje innych serwisów branżowych, z których wybrane znaleźć możecie poniżej:
- Digital Spy – 5/5,
- Xbox Achievements – 93/100,
- PlayStation Universe – 9/10,
- GamingTrend – 90/100,
- Windows Central – 4,5/5,
- Hardcore Gamer – 4/5,
- TheSixthAxis – 8/10.
9.2. Sprzedaż
Pomimo dobrego przyjęcia nowego Hitmana i generalnie pozytywnych recenzji serwisów branżowych, kolejne przygody Agenta 47 w pierwszych tygodniach po premierze nie okazały się jednak oczekiwanym hitem sprzedażowym. W rankingu dziesięciu najlepiej sprzedawanych gier na platformie Steam, obejmującym okres od 13 do 19 marca, Hitman z trudem załapał się do zestawienia, wyraźnie ustępując wydanemu tydzień później Tom Clancy’s The Division, co jak na tak silną markę można z pewnością uznać za debiut stosunkowo słaby.
To dość „ostrożne” przyjęcie Hitmana ze strony graczy nie oznacza oczywiście, że zupełnie nie podzielają oni ww. opinii dziennikarzy branżowych. Głównym winowajcą słabych wyników sprzedażowych okazał się bowiem nietypowy dla serii, epizodyczny model dystrybucji, który obok kłopotów z wydajnością oraz komponentem sieciowym wymieniany jest przez użytkowników Steama jako główny minus gry. Zgodnie z sygnalizowanymi już wcześniej obawami ze strony graczy, spora część potencjalnych nabywców postanowiła najpierw przekonać się czy kolejne epizody gry utrzymają wysoki poziom pierwszego aktu, lub też całkowicie wstrzymać się z zakupem do czasu ukazania się kompletnej, pudełkowej edycji gry.
Swoiste potwierdzenie powyższych informacji stanowić może fakt, że po premierze kompletnej edycji pudełkowej Hitmana, Agent 47 powrócił na listy bestsellerów sprzedażowych, choć nie dane mu było okupować czołowych miejsc list przebojów. W ostatecznym rozrachunku, produkcja studia IO Interactive okazała się jednak wielkim sukcesem duńskiego dewelopera. W połowie wakacji 2017 roku za pośrednictwem swojego profilu na serwisie Twitter, twórcy gry poinformowali, że od momentu premiery Hitmana produkcję sprawdziło ponad 5 milionów graczy i liczba ta stale rośnie. Choć mowa tu o liczbie grających, a nie o ilości sprzedanych egzemplarzy, to wiadomość tę można z całą pewnością uznać za pozytywną. W połączeniu z usamodzielnieniem się studia IO Interactive i ujawnionymi przez nie planami stworzenia drugiego sezonu Hitmana, pozwala to z dużym optymizmem spojrzeć na przyszłość tej popularnej marki.
Na początku kwietnia 2018 roku deweloper gry zdradził, że od momentu swojej premiery ostatnia odsłona serii Hitman dorobiła się przeszło 12 milionów graczy. Ponadto pod koniec marca studio zanotowało rekordową liczbę osób bawiących się tego samego dnia, aczkolwiek nie zdradzono, ilu ich było. Nie sprecyzowano również, w jaki sposób policzono ogólny wynik, jednak należy pamiętać, że IO Interactive rozdawało we wcześniejszych miesiącach zupełnie za darmo dwa epizody gry – Paryski i ten w Sapienzie. Możliwe więc, że do ww. 12 milionów zaliczeni zostali również gracze, którzy pobrali i odpalili darmowe epizody, jednak nie zakupili reszty zawartości.
10. Inne multimedia
Poniżej prezentujemy Wam materiały wideo, przygotowane przez naszych kolegów z redakcji serwisu tvgry.pl. Pierwszy z nich zawiera kilka refleksji, powstałych po oficjalnej zapowiedzi gry oraz ujawnieniu tajemniczego modelu biznesowego Hitmana. W kolejnych dzielimy się z Wami naszymi wrażeniami z wersji beta oraz wydanych w marcu i kwietniu 2016 roku, pierwszych dwóch epizodów gry.