autor: Maciej Myrcha
Havok Trzeci
Na początek mały quiz. Co łączy te gry: URU: Ages Beyond Myst, Deus Ex: Invisible War, Max Payne 2, Thief: Deadly Shadows i Half-Life 2 (oraz kilka niewymienionych)? Otóż drodzy czytelnicy, we wszystkich tych projektach, silnikiem odpowiedzialnym za fizykę jest Havok. A wspominamy o tym dlatego, iż producenci silnika zapowiedzieli jego trzecią odsłonę.
Na początek mały quiz. Co łączy te gry: URU: Ages Beyond Myst, Deus Ex: Invisible War, Max Payne 2, Thief: Deadly Shadows i Half-Life 2 (oraz kilka niewymienionych)? Otóż drodzy czytelnicy, we wszystkich tych projektach, silnikiem odpowiedzialnym za fizykę jest Havok. A wspominamy o tym dlatego, iż producenci silnika zapowiedzieli jego trzecią odsłonę.
Trzecia wersja silnika Havok będzie pakietem zintegrowanych rozwiązań programowych, występującym pod nazwą Havok Complete 3. W jego skład wejdzie flagowy już produkt firmy, Havok Physics 3 oraz najnowsze dziecko programistów i projektantów, Havok Animation 3. Ponieważ docelową grupę odbiorców tego oprogramowania stanowią developerzy gier, kierownictwo Havok uznało, iż najlepszą okazją do jego zaprezentowania będzie 2005 Game Developer Conference (7-11 marca, San Francisco). Tam też odbędzie się ekskluzywny pokaz Havok Complete 3.
Pakiet został zaprojektowany i zaprojektowany w ten sposób, aby developerzy mogli go wykorzystać przy tworzeniu gier zarówno na obecne konfiguracje sprzętowe jak i na platformy nowej generacji. Oprócz funkcjonalności znanych z poprzednich wcieleń silnika, w Havok 3 pojawiła się opcja nazwana Continuous Physics, która znacząco skraca czas produkcji gry, eliminując problemy zwane bullet-through-paper (pocisk-przez-papier problem wykrywania kolizji obiektów). Havok Animation 3 jak sugeruje nazwa służy do wszelkich zabaw z animacjami, posiada narzędzia do jej kompresji i dekompresji, szereg filtrów i oczywiście, jest ściśle zintegrowany z Havok Physics 3.