autor: Michał Kułakowski
Halo – sprzedano 50 milionów egzemplarzy gier z serii
Microsoft po raz kolejny pochwalił się wynikami sprzedaży serii Halo. Dzięki listopadowemu debiutowi jej czwartej odsłony, cykl rozszedł się już w sumie w liczbie 50 milionów egzemplarzy, a gracze spędzili na zabawie z jego przedstawicielami ponad 5 miliardów godzin.
Zaledwie w przeciągu miesiąca od ostatniej informacji prasowej, w której Microsoft chwalił się, że gry z serii Halo sprzedały się w sumie ponad 46 milionów egzemplarzy, producent poinformował, iż cykl przekroczył właśnie próg 50 milionów. Ponieważ wcześniejsze dane były podane jeszcze przed premierą długo oczekiwanego Halo 4. Przed wszystkim to właśnie temu tytułowi zawdzięczamy najświeższe i robiące wrażenie okrągłe wyniki sprzedaży. Pudełka z grą w kilka tygodni musiały trafić do rąk przeszło czterech milionów osób. Koncern z Redmond pochwalił się też ponownie ponad 5 miliardami godzin spędzonych przez graczy na zabawie ze wszystkim częściami Halo.
Za stworzenie flagowej serii, nieodłącznie związanej z konsolami Xbox, odpowiada amerykańskie studio Bungie. Jej pierwsza część, zatytułowana Halo: Combat Evolved, pojawiła się w 2001 roku, a bezpośrednia kontynuacja Halo 2 trafiła do graczy w trzy lata później. Oba tytuły, mimo tego, że trafiły na względnie mało popularną platformę sprzętową (Xbox) a ich pecetowe porty pozostawiały wiele do życzenia, zdobyły szeroką rzeszę fanów przede wszystkim dzięki wciągającemu trybowi multiplayer.
Prawdziwy wiatr w żagle seria nabrała jednak dopiero na Xboksie 360, na którym zadebiutowała w postaci Halo 3 w 2007 roku, w dwa lata po tym jak konsola pojawiła się w sklepach. 2009 rok przyniósł graczom premiery aż dwóch tytułów z serii – Halo 3: ODST oraz Halo Wars. które było strategią czasu rzeczywistego, stworzoną przez studio Ensemble, odpowiadające za powstanie gier spod szyldu Age of Empires. Przez ostanie trzy lata, co kilkanaście miesięcy Microsoft wprowadzał na półki sklepowe kolejne tytuły z serii. Prequel oryginalnego Halo pod tytułem Halo: Reach (2010) był ostatecznym pożegnaniem się Bungie ze światem Master Chiefa. Od czasu Halo: Combat Evolved Anniversary (2011) pieczę nad dalszymi losami uniwersum sprawuje zespół 343 Industries, którego dzieckiem jest również otwierające nową trylogię Halo 4.
Bez wątpienia, w przeciągu ostatniej dekady Halo stało się jedną z najbardziej dochodowych serii w historii branży, przynosząc Microsoftowi ponad 3 miliardy dolarów zysku. Co ważne, cykl był sukcesywnie rozszerzany nie tylko dzięki sequelom, ale także komiksom, książkom i filmom oraz zaangażowaniu fanów. Czy chcemy tego czy nie, Master Chief, odziany w charakterystyczny zielony pancerz i hełm zasłaniający całą twarz, stał się już jedną z ikon amerykańskiej popkultury i gamingu. Halo przyczyniło się też w ogromnym stopniu do spopularyzowania FPS-ów i rozgrywek multiplayer wśród konsolowych graczy, czego pozytywne jak i negatywne efekty odczuwamy po dziś dzień.