Half-Life: Alyx napędza sprzedaż Valve Index - są konkretne liczby
Tego można było się spodziewać - Half-Life: Alyx okazało się motorem gogli VR Valve Index. Braki magazynowe spowodowały jednak, że pod koniec ubiegłego roku znacznie większą sprzedaż odnotował zestaw Oculus Quest. Wszystkich pogodziło PlayStation VR.
Grupa analityczna SuperData zaktualizowała prognozy na temat przychodów rynku XR (ang. Extended Reality), obejmującego sprzedaż oprogramowania oraz urządzeń typu VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality) i MR (Mixed Reality). Raport potwierdza duże zainteresowanie zestawami wirtualnej rzeczywistości w ostatnich miesiącach ubiegłego roku – w tym goglami Valve Index, którym pomogła głośna zapowiedź Half-Life: Alyx.
W najnowszym wpisie SuperData czytamy, że w 2019 roku firma Valve sprzedała 149 tysięcy sztuk swojego zestawu VR, z czego aż 103 tysiące w samym czwartym kwartale. To oczywiście efekt ujawnienia wspomnianego Half-Life: Alyx. Zapowiedź nowej, pobocznej odsłony kultowego cyklu podgrzała atmosferę na tyle, że gogle Index dosłownie wyparowały z magazynów na całym świecie. Aktualnie Valve robi wszystko, aby sprostać wysokiemu popytowi, którego apogeum przypadnie na marzec, kiedy to przygody Alyx Vance trafią wreszcie do sprzedaży. Warto zauważyć, że Indeksowi nie przeszkodziła wysoka cena (3499 zł lub 4669 zł z dwiema stacjami bazowymi), znacznie przekraczająca kwotę, którą należy wydać choćby na autonomiczne gogle Oculus Quest (2300-2600 zł, w zależności od wersji).
Najlepiej sprzedającym się zestawem VR na PC pozostaje jednak Oculus Quest, który w całym ubiegłym roku znalazł 705 tysięcy nabywców. W samym tylko w czwartym kwartale z półek zniknęło 317 tysięcy sztuk – z uwagi na prostotę i autonomiczność, wiele osób uznało Questa za idealne rozwiązanie na VR-owy prezent świąteczny. Popyt był na tyle duży, że w ostatnich miesiącach ubiegłego roku odnotowano nawet okresowe braki magazynowe. Gdyby nie to, Quest zapewne wyprzedziłby na liście najlepiej sprzedających się zestawów VR propozycję firmy Sony – PlayStation VR. W czwartym kwartale 2019 roku gogle zakupiło 338 tysięcy posiadaczy konsoli PlayStation 4.
Według prognoz SuperData, rynek XR będzie systematycznie rósł w siłę, a jego wartość w 2023 roku osiągnie poziom 14,9 miliarda dolarów. Sprzedaż zestawów VR i przeznaczonych na nie gier przyniesie 8,2 mld dol., natomiast kategoria AR/MR, do której zalicza się m.in. promowane i zyskujące na popularności okulary HoloLens od Microsoftu, wygeneruje 6,7 mld dol. Biorąc pod uwagę prognozowaną wartość globalnego rynku gier za ubiegły rok (według szacunków firmy Newzoo 152 mld dol.), a także oczekiwane duże wzrosty w kolejnych latach, trudno oprzeć się wrażeniu, że nisza jeszcze długo pozostanie niszą.