Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 stycznia 2025, 21:05

autor: Michał Harat

„Gry dla jednego gracza są drogie, więc potrzebują dodatkowego dochodu”. Były szef Sony usprawiedliwia wydawanie remasterów, remake’ów i portów na PC

Były szef Sony, Shuhei Yoshida, zabrał głos w sprawie remake’ów i portów na PC hitów z PlayStation. Wspomniał też o Hidetace Miyazakim i Bloodborne.

Źródło fot. Profil X Shuhei Yoshidy @yosp
i

Shuhei Yoshida, który po ponad 30 latach pracy w Sony, w tym wielu na stanowisku szefa SIE, opuścił niedawno szeregi japońskiej firmy, podzielił się intrygującym spostrzeżeniem na temat współczesnej branży gier wideo. Weteran, który w ostatnich latach kierował inicjatywą PlayStation Indies, w rozmowie z prowadzącymi podcast Kinda Funny Gamescast zwrócił uwagę na rosnące koszty produkcji gier dla jednego gracza, poniekąd usprawiedliwiając wydawanie kolejnych remasterów, remake’ów i portów ekskluzywnych tytułów Sony na PC.

Jak stwierdził Yoshida: „Gry dla jednego gracza są drogie [w produkcji – dop. red.], więc potrzebują dodatkowego dochodu z remasterów i portów na PC”. Weteran, który obecnie skupia się na wspieraniu twórców „indyków” i nie jest już związany z Sony, podkreślił, że takie działania pozwalają na finansowanie nowych tytułów AAA.

Czyżby przenoszenie hitów PlayStation na komputery osobiste oraz tworzenie remasterów popularnych gier było dla firmy aż tak istotną gałęzią działalności? Złośliwi przypomnieliby pewnie w tym miejscu niedawną spektakularną porażkę Sony – strzelankę Concord, która kosztowała fortunę, lecz jej serwery zamknięto po dwóch tygodniach od premiery. Być może więc odpowiedź jest bardzo złożona.

Wypowiedzi Yoshidy całkiem dobrze „usprawiedliwiają” strategię Sony z ostatnich lat. Firma regularnie wydaje odświeżone wersje swoich największych hitów, takich jak The Last of Us czy Horizon: Zero Dawn (nawet jeśli, jak w przypadku TloU 2, są one niezbyt potrzebne). Dodatkowo coraz więcej gier PlayStation trafia na PC-ty. Jednocześnie dziwi brak w tym zestawieniu jednego z najważniejszych tytułów w portfolio japońskiego giganta – Bloodborne.

Co ciekawe, Yoshida wypowiedział się też w sprawie potencjalnych działań firmy wokół tej legendarnej już gry japońskiego studia FromSoftware. Uważa on, że o losach Bloodborne decyduje szef owego zespołu, Hidetaka Miyazaki. „Ojciec Soulsów” ma być zbyt zajęty, żeby zająć się czymś z nią związanym.

Michał Harat

Michał Harat

Ukończył filologię polską ze specjalnością dziennikarską na UG. W grach zakochał się w wieku 4 lat, kiedy starszy kuzyn włączył mu zakurzonego Pegasusa. Pierwszy tytuł – Wolfensteina 3D – przeszedł w piwnicy swojego kumpla z zerówki (jego ojciec trzymał tam przestarzałego peceta). Dziś gra już niemal wyłącznie na konsolach, głównie na Switchu i PlayStation, ale ma też sporo retrosprzętu, na którym nadrabia to, co go ominęło za dzieciaka. O każdej produkcji soulsborne mówi, że „to dobra gra, być może najlepsza”. W wolnym czasie czyta książki, które nikogo nie interesują i chodzi na siłownię. Jest fanem mangi Berserk i filmów od wytwórni A24.

więcej