Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 23 września 2020, 12:03

autor: Aleksandra Dziwińska

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020

Wyniki badania Polish Gamers Research ujawniają, ile płacimy za gry. Jednak w obliczu podwyżek cen tytułów konsolowych należy zadać sobie pytanie: czy Polaków dalej będzie na to stać?

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #1
To ile w końcu płacimy za gry? Via Polish Gamers Research 2020.

Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny szósty raz udostępniły wyniki badań na temat polskiej społeczności graczy. Przyjrzeliśmy się już kilku zagadnieniom, ale dziś poruszymy wyjątkowo wrażliwy temat. Pomówmy o pieniądzach.

Czy możemy zapłacić więcej?

Jak miewają się portfele graczy? Czy będą w stanie udźwignąć podwyżki cen związane z następną generacją konsol? Co prawda 61% graczy zadeklarowało, że posiada stałą pracę (to o 10% więcej niż w zeszłym roku), jednak do tej pory więcej niż 200 złotych na grę wydawał tylko 1% graczy PC i 8% graczy konsolowych. W przypadku tych pierwszych odnotowano duży spadek w porównaniu do ubiegłego roku. Wtedy 7% graczy było gotowych zapłacić ponad 200 złotych. Badacze upatrują przyczyny tego stanu rzeczy w szalejącej pandemii koronawirusa.

 

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #2
Wykres dla graczy PC. Via Polish Gamers Research 2020

Najwięcej (29%) użytkowników komputerów wydaje na pojedynczą grę od 50 do 90 złotych. 26% przeznacza na zakupy od 100 do 200 złotych. Natomiast 18% ogranicza swoje wydatki do 30-49 złotych. Jak to wygląda u „konsolowców”? 48% jest skłonnych zapłacić od 100 do 200 złotych. 36% nie wyda więcej niż 100 zł. Jedynie 6% płaci od 200 do 300 złotych, a jeszcze więcej zapłaci tylko 2% użytkowników konsol. Czy polski gracz da się więc namówić na zapłacenie więcej za nowego CoDa?

Czy na pewno musimy zapłacić?

Tylko 41% graczy komputerowych deklaruje, że w ogóle wydaje pieniądze na nowe gry. Wpływ na to ma niechybnie Epic Games i inne „rozdawnictwa”, a także bogactwo tytułów darmowych. W przypadku konsol, które nie zapewniają tak częstych możliwości darmowego pobierania gier odsetek graczy kupujących nowe gry wynosi 46%, choć w porównaniu do poprzedniej fali badania widać wyraźny spadek z poziomu 55%. Niemniej jednak w ujęciu wartościowym – to właśnie gracze konsolowi wydają najwięcej pieniędzy na nowe gry.

Inwestycje w dodatki

Jednak świeżą porcję rozrywki można zapewnić sobie nie tylko kupując nowy tytuł. 27% graczy PC przyznało, że dokonuje zakupu dodatków do gier. 22% z nich wydaje od 50 do 99 złotych. 19% od 30 do 49, a 20% „mieści się” z wydatkami w przedziale od 20 do 29 złotych. Jak sytuacja wygląda na konsolach? Tu 28% graczy dokupuje więcej zawartości do gier. Bardzo podobnie prezentują się statystyki dotyczące wydawanych kwot. 22% wydaje od 50 do 99, 23% od 30 do 49, a 18% od 20 do 29 złotych.

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #3
Wykres dla graczy konsolowych. Via Polish Gamers Research 2020

Kartą czy gotówką?

Ani tak, ani tak. Najpopularniejszym sposobem płatności (44%) wśród użytkowników PC jest przelew bankowy. 41% decyduje się na płatność kartą online, a 36% stawia na BLIK. Ten ostatni szczególnie przypadł do gustu graczom konsolowym. Z tej metody płatności korzystało 38% ankietowanych. Nieco słabiej wypadły przelewy bankowe (36%) i internetowe płatności kartą (34%).

Co to wszystko oznacza? Statystycznego Polaka, który decyduje się na zakup gry, stać na nieco większy wydatek. Czy będzie go stać na gry next-genowe? Zobaczymy. Póki co liczby na to nie wskazują. W nieco bardziej komfortowej sytuacji znajdują się gracze PC, którzy zawsze mogą liczyć na większe promocje i darmowe gry np. w Epic Games Store. Jaka przyszłość czeka jednak graczy konsolowych?

O badaniu:

Badanie Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny. Za realizację tegorocznej edycji odpowiadał Publicis Groupe.

Badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) zostało zrealizowane w dniach 15 – 31 maja 2020 roku wśród uczestników ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna.

Próba główna badania składała się z 1430 polskich internautów w wieku 15-65 lat, w tym z reprezentatywnej próbki 594 rodziców dzieci poniżej 18. roku życia. Dodatkowo dla uzyskania większej dokładności szczegółowych pytań na każdej z 5 analizowanych platform do gier (gry instalowane na PC, gry konsolowe, gry przeglądarkowe, gry w mediach społecznościowych, gry na urządzeniach mobilnych) zastosowaną próbę główną poszerzono o dodatkowych panelistów grających na wybranej platformie. Łączna wielkość próby (próba główna + booster) wyniosła 1737 respondentów.

Strukturę próby skorygowano za pomocą wagi analitycznej, dopasowując ją do struktury populacji internautów w wieku 15-65 lat pod względem kluczowych cech odpowiadających celowi badania. Przy obliczaniu wagi wzięto pod uwagę zmienne społeczno-demograficzne, tj. płeć, wiek, poziom wykształcenia, lokalizację. Wyniki przedstawione w raporcie oparte są na danych ważonych.

Inne wiadomości z cyklu