autor: Zuzanna Domeradzka
Gracze PlayStation tracą gry zakupione w PS Store przez błąd Sony. Niektórym udaje się je odzyskać, lecz trwa to bardzo długo
Wielu graczy PlayStation zgłasza, że nie może odpalić gier zakupionych w PS Store. Poważny błąd dotyka również abonentów PS Plus. Sony ma szykować specjalną poprawkę, która rozwiąże problem.
Jest wielu zwolenników kupowania gier w cyfrowych sklepach, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę w poszerzaniu kolekcji. Niestety rezygnacja z fizycznych nośników i korzystanie wyłącznie z internetowych usług może się też wiązać z ogromnymi problemami, o czym w ostatnich miesiącach przekonywali się posiadacze konsol PlayStation. Wielu z nich nie może uruchomić gier zakupionych wcześniej w PS Store.
Gracze tracą dostęp do zakupionych pozycji
Przybliżmy całą sprawę dokładnie. Pojedyncze przypadki związane z zablokowaniem dostępu do poszczególnych produkcji z biblioteki na konsolach PlayStation były zgłaszane już w listopadzie zeszłego roku. Na pierwszy rzut oka mogło się wydawać, że sprawy nie są ze sobą powiązane, gdyż problem dotyczył różnych, często niezwiązanych ze sobą gier i aplikacji.
Zbyt wielu osobom przydarzała się jednak podobna sytuacja. Okazało się, że powodem blokowania pozycji z biblioteki jest rzadki błąd dotyczący sczytywania ich licencji. Jakie konkretnie pozycje nie mogły zostać przez niego uruchomione?
- Płatne oraz darmowe gry przypisywane do konta PS Network.
- Produkcje z katalogu PlayStation Plus odebrane przez subskrybentów.
- Aplikacje (w sensie: nie gry, np. Netflix).
- Produkcje dodane do biblioteki w ramach darmowych rozdawnictw.
Jeden z dotkniętych taką blokadą graczy utworzył na Reddicie wątek, w którym wyszczególnił inne osoby zgłaszające podobny problem z licencją na aplikacje. Udokumentowano blisko 50 takich przypadków, z czego tylko w kilku finał historii był pomyślny dla odbiorcy. Obecnie lista jest zamknięta, ale wiadomo, że poszkodowanych osób jest znacznie więcej (niektórzy stracili dostęp do większej części swojej kolekcji, wartej sporo pieniędzy).
Jakie jest rozwiązanie?
Gracze, którzy nie mogą uruchomić produkcji ze swojej biblioteki lub w ogóle ich nie widzą (jakby zostały całkowicie usunięte), najpewniej zaczną szukać rozwiązania w Internecie. Według oficjalnej strony Sony przywracanie licencji na PS5 lub PS4 jest banalnie proste, gdyż należy chwilkę poszperać w ustawieniach konsoli.
Niestety nie działa to w przypadku opisywanego w tej wiadomości błędu. Ba, jeśli Wasze gry zostały zablokowane, nie powinniście przywracać licencji. Wiele osób donosi bowiem, że opcja ta nie tyle nie działa, co wręcz pogarsza sytuację (tutaj opisano przypadek, w którym po takim działaniu gra w ogóle przestała pojawiać się w bibliotece).
Co więc należy zrobić, aby odzyskać zakupione produkcje? Niestety na razie konkretnego rozwiązania nie ma. Wiele osób kontaktuje się w tej sprawie z lokalnym działem wsparcia technicznego PlayStation, co najczęściej nie przynosi żadnego efektu, gdyż pracownicy mogą zaproponować co najwyżej nieefektywne rozwiązanie (np. restart routera czy dysku twardego).
Najwyraźniej jednak Sony wie „już” o problemie – z którym część osób zmaga się od wielu miesięcy i wciąż nie ma dostępu do swoich gier. Firma pracuje nad łatką, która rzekomo pojawi się jeszcze w marcu. Mimo wszystko, jeśli sprawa dotyczy bezpośrednio Was, wciąż powinniście skontaktować się ze wsparciem technicznym PlayStation. Warto:
- Przejrzeć na stronie PlayStation Network swoją bibliotekę gier – jeśli jakiejś brakuje, należy przejść do historii transakcji;
- zrobić zrzuty ekranu dowodu dokonanych zakupów, a następnie je wysłać, co może ułatwić proces odzyskiwania dostępu.
Zaznaczmy, że nawet, jeśli podobny problem z blokadą gier na PS4 i/lub PS5 Was dotyczy, to może wcale nie być związany z tym rzadkim błędem licencyjnym. Warto próbować różnych rozwiązań oraz kontaktować się z działem wsparcia technicznego Sony.
Co robi Sony?
Błąd związany z licencją na produkcje sam w sobie jest irytujący, ale to długie oczekiwanie na reakcję Sony oraz faktyczne rozwiązanie sprawy najbardziej drażni graczy. Niektórym udaje się odzyskać dostęp do gier, ale po długim okresie walki.
Co ciekawe, są subskrybenci PS Plusa, którzy przez błąd licencyjny nie mogli odpalić produkcji dodanych do konta w ramach owej usługi. Po wyeliminowaniu usterki otrzymali od Sony kod na abonament, którego część zmarnowała się ze względu na powstały problem.
Niedawno blokowanie dostępu do gier z PlayStation zostało nagłośnione w mediach. Najpewniej przez to, oraz rosnącą liczbę napływających zgłoszeń, firma udostępni wspomnianą wyżej łatkę, która na dobre wyeliminuje problem.