Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 15 stycznia 2020, 13:26

Gra Roku 2019 GRYOnline.pl - podsumowanie plebiscytu

Plebiscyt Gra Roku 2019 GRYOnline.pl jest oficjalnie za nami. Znamy już zwycięzców w poszczególnych kategoriach - wiemy, które z zeszłorocznych gier najbardziej się Wam podobały i na jakie tytuły najbardziej czekacie w 2020 roku. Czas podsumować wyniki, szczególnie, że był to rok bardzo ciekawy, m.in. Z uwagi na wyrównaną rywalizację.

Rywalizacja była w tym roku bardzo wyrównana. - Gra Roku 2019 GRYOnline.pl - podsumowanie plebiscytu - wiadomość - 2020-01-15
Rywalizacja była w tym roku bardzo wyrównana.

Od samego początku podejrzewaliśmy, że będzie to jeden z najbardziej wyrównanych plebiscytów w historii naszego serwisu i okazało się, że mieliśmy rację. Nie było w 2019 roku tytułu, który zdominowałby głosowanie tak, jak w ubiegłym roku zrobiły to Red Dead Redemption 2 i God of War. Walka była wyrównana do samego końca i ostateczne zwycięstwo Death Stranding nigdy nie było przesądzone. Szczerze mówiąc, każda gra z pierwszej piątki miała realne szanse na zajęcie pierwszego miejsca, więc ewentualna mobilizacja fanów danej produkcji odniosłaby zdecydowany skutek.

Najlepsze gry 2019 roku - siła nowych marek

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowego omówienia wyniku plebiscytu, przedstawimy najlepszą dziesiątkę tegorocznego głosowania Czytelników GOL-a:

  1. Death Stranding
  2. Star Wars Jedi: Upadły zakon
  3. Sekiro: Shadows Die Twice
  4. Metro Exodus
  5. Resident Evil 2
  6. Days Gone
  7. Disco Elysium
  8. The Outer Worlds
  9. Call of Duty: Modern Warfare
  10. A Plague Tale: Innocence

Żeby uświadomić Wam lepiej, jak niewielkie różnice były w czołówce, przedstawimy Wam porównanie procentowe. Death Stranding zdobyło w sumie 11,53% wszystkich głosów oddanych w tegorocznym plebiscycie. Upadły zakon zebrał ich 10,34%, Sekiro 9,57%, Metro Exodus 8,71%, a Resident Evil 2 7,62%. Owszem, łącznie oddaliście ponad 21 tys. głosów, a więc bardzo dużo, ale i tak różnice nie są na tyle znaczące, żeby nie dało się ich odrobić w tak długim okresie trwania akcji (był na to cały miesiąc).

Bardzo nas cieszy, że w pierwszej dziesiątce pojawiło się aż SIEDEM gier, które nie są sequelami, przy czym trzy z nich okupują podium. To pokazuje, że pożądacie tytułów nowych, a nie szablonowych kontynuacji. Oczywiście Metro Exodus, Resident Evil 2 i nawet Call of Duty: Modern Warfare nie można nazwać prostymi kalkami swoich poprzedników, ale przewaga nowych marek jest wyraźna.

Wielcy i mali przegrani

Produkcja Deck13Interactive nie podbiła serc naszych czytelników.
Produkcja Deck13Interactive nie podbiła serc naszych czytelników.

Ciekawie prezentuje się też dół tabeli. Na „najgorszą” grę w tegorocznym plebiscycie zagłosowało tylko 15 osób – jest to The Surge 2. Na Judgment postawiły 32 osoby, a na eFootball PES 2020 – i to jest duża niespodzianka – zaledwie 37. Inna sprawa, że gry sportowe zawsze średnio sobie radzą w takich rankingach. FIFA 20 wylądowała dopiero na trzydziestym miejscu.

Gra Roku 2019 GRYOnline.pl - podsumowanie plebiscytu - ilustracja #3

O wynikach plebiscytu oraz grach roku 2019 dyskutujemy również w dwóch pierwszych odcinkach naszego nowego podcastu, który możecie znaleźć m.in. w serwisach Anchor, Spotify oraz na kanale Twitch. Arasz, Cruiser, Elessar i Kwiść przedstawiają swoje TOP 3, największe zaskoczenia i rozczarowania roku oraz poruszają temat wielki powrotów takich gier jak No Mans Sky czy Battlefront 2. Zapraszamy do słuchania.

Wielkimi przegranymi są na pewno Rage 2 (26. miejsce), The Division 2 (24. miejsce) i Mordhau (32. miejsce), które przez jakiś czas miało w 2019 roku potencjał, by stać się wielkim hitem. Wbrew obiegowym opiniom fanów szeroko rozumianej „japońszczyzny”, w Polsce cieszy się ona marnym powodzeniem (Death Stranding oczywiście z tego wykluczamy). Najlepsza gra firmy Nintendo – Luigi’s Mansion 3 – zajęła dopiero 31. lokatę, a Pokemon Sword/Shield było trzydzieste szóste. Kingdom Hearts III również nie podbiło Waszych serc (35. miejsce), więc proszę – darujcie sobie komentarze, że pominięcie Fire Emblem: Three Houses było dużym błędem. Z doświadczenia wiemy, że nie było i kolejny plebiscyt tylko nas w tym przekonaniu utwierdza.

Najbardziej oczekiwane gry 2020 roku

Pierwsza dziesiątka najbardziej oczekiwanych gier przedstawia się następująco:

  1. Cyberpunk 2077
  2. The Last of Us: Part II
  3. Dying Light 2
  4. Ghost of Tsushima
  5. Doom Eternal
  6. Resident Evil 3
  7. Final Fantasy VII
  8. Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
  9. Crusader Kings III
  10. Biomutant

W głosowaniu na najbardziej oczekiwaną grę roku 2020, dla odmiany, zwycięzca być mógł tylko jeden. Cyberpunk 2077 zwyciężył miażdżącą przewagą, zdobywając 40,99% wszystkich głosów. Drugie The Last of Us: Part II zdobyło ich tylko 10,78%, a trzecie Dying Light 2 9,1%. Pomiędzy tymi dwoma ostatnimi tytułami rozgrywała się walka o drugie miejsce do samego końca trwania plebiscytu, ostatecznie lepszy okazał się produkt firmy Sony.

Najbardziej oczekiwana gra 2020 roku nie jest niespodzianką, ale przewaga Cyberpunka 2077 robi wrażenie.
Najbardziej oczekiwana gra 2020 roku nie jest niespodzianką, ale przewaga Cyberpunka 2077 robi wrażenie.

Najsłabsza piątka to Empire of Sin, Oddworld: Soulstorm, Yakuza: Like a Dragon, Tom Clancy’s Rainbow Six: Quarantine i Outriders. Na nową grę studia People Can Fly zagłosowało tylko 29 osób.

Na koniec jeszcze kilka słów na temat redakcyjnych typów, które nie mają związku z samym plebiscytem. Nagrody redakcji zostały wytypowane wskutek głosowania na każdą z pięciu kategorii przez kilkadziesiąt osób z GRYOnline.pl i TVGRY. Oznacza to, że w kategorii „Najlepsza muzyka” gra A Plague Tale: Innocence otrzymała najwięcej punktów spośród pozostałych tytułów i dlatego znalazła się na pierwszym miejscu. Zadecydowała grupa, a nie jedna osoba.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej