autor: Michał Jodłowski
GPUOpen – open source’owa odpowiedź AMD na GameWorks?
Firma AMD ujawniła plany uruchomienia platformy GPUOpen, będącej swojego rodzaju odpowiedzią na GameWorks NVIDII. W odróżnieniu od produktu konkurencji, projekt ma być w całości open source’owy.
- Efekty graficzne (np. TressFX).
- Narzędzia (np. analizator kodu CodeXL).
- Zestawy narzędzi deweloperskich (SDK).
- Przykłady dla DirectX 11 i 12.
- Portal informacyjny i profil na GitHubie.
- Udostępnione za darmo (licencja MIT).
Firma AMD ujawniła część swoich planów na przyszły rok. Wśród nich zdecydowanie wyróżnia się projekt GPUOpen – w całości open source’owa [ang. open source – otwarte źródło] platforma deweloperska, w ramach której twórcy gier mogą skorzystać z licznych efektów graficznych, narzędzi oraz bibliotek całkowicie za darmo (serwis PCLab.pl przygotował zwięzły opis części elementów). Wśród tych możemy znaleźć chociażby TressFX, wykorzystywane przez studio Eidos Montreal przy produkcji Deus Ex: Rozłamu Ludzkości. Na szczególną uwagę zasługuje licencja MIT, na podstawie której udostępniane będzie GPUOpen wraz ze wszystkimi częściami składowymi. W wielkim skrócie, pozwala ona deweloperom m.in. dowolnie modyfikować i integrować kod źródłowy komponentów GPUOpen, a także odpłatnie rozpowszechniać programy powstałe przy ich użyciu bez najmniejszego problemu. Całkowicie inaczej funkcjonuje konkurencyjne GameWorks, w którego skład wchodzą chociażby technologie PhysX czy HairWorks, pozostające prawnie zastrzeżone i „zamknięte”. „Otwartość” GPUOpen, oprócz korzyści czysto technicznych i finansowych, z pewnością zapobiegnie ewentualnemu powstawaniu teorii spiskowych o celowym obniżaniu wydajności na sprzęcie firmy NVIDIA (patrz: awantura z Project CARS).
Warto zaznaczyć, że GPUOpen zawita na niezwykle popularnym wśród programistów GitHubie, co zapewne korzystnie wpłynie na rozwój i długość „życia” poszczególnych technologii wchodzących w skład nowo powstałej platformy. Ponadto AMD przygotuje specjalny portal dla rzeczonej platformy, który będzie swojego rodzaju centrum informacji dla wszystkich jej użytkowników.
Wszystkie nowości udostępnione zostaną w styczniu 2016 roku. Jak przyjęte zostanie GPUOpen i czy stworzy realną, powszechnie stosowaną alternatywę dla GameWorks? Na te pytania odpowiedzi udzieli czas.