Gigantyczny wzrost sprzedaży PlayStation 3
Spekulacje, sugerujące możliwość powstania PlayStation 3 Slim – nowego, odchudzonego modelu PS3 – oraz szum medialny wywołany ujawnieniem konsoli i wprowadzeniem jej na rynek wpłynęły niezwykle pozytywnie na zainteresowanie najnowszą stacjonarną platformą koncernu Sony.
Spekulacje, sugerujące możliwość powstania PlayStation 3 Slim – nowego, odchudzonego modelu PS3 – oraz szum medialny wywołany ujawnieniem konsoli i wprowadzeniem jej na rynek wpłynęły niezwykle pozytywnie na zainteresowanie najnowszą stacjonarną platformą koncernu Sony. Z informacji dostarczonych przez brytyjską firmę Chart-Track, zajmującą się badaniem tamtejszego rynku gier wynika, że szczególnie widać to na przykładzie Wielkiej Brytanii.
Według Doriacha Brocha, dyrektora Chart-Track, wprowadzenie na tamtejszy rynek PlayStation 3 Slim (do czego doszło 1 września) oraz obniżenie ceny standardowych modeli wpłynęło na 999% poprawę sprzedaży konsoli PlayStation 3 w stosunku do poprzedniego tygodnia. Informacja ta potwierdza słowa Andrew House’a, prezesa Sony Computer Entertainment Europe, który przed miesiącem przewidywał, że decyzja o wypuszczeniu nowego modelu PS3 i obniżeniu ceny starszych wersji przysporzy firmie Sony nowych klientów. Wśród nich znalazło się zapewne sporo osób, które wstrzymały się z zakupem konsoli do momentu ogłoszenia znanych już rewelacji (także tych odwlekających tę decyzję już od dłuższego czasu). Z informacji, do których dotarł serwis EDGE Online wynika, że w branym pod uwagę okresie na jeden sprzedany egzemplarzy Xboksa 360 przypadały trzy sztuki PS3.
Nieco dokładniejszymi (choć jedynie wstępnymi) danymi zdaje się dysponować redakcja serwisu VGChartz.com. Twierdzi ona, że w premierowym tygodniu PlayStation 3 znalazło 500 tysięcy nabywców na całym świecie, odnotowując ponad 400% wzrost sprzedaży. Ponad 200 tysięcy przypadło na kraje europejskie, Bliskiego Wschodu, Afrykę oraz Australię. Japończycy zdecydowali się na nabycie ponad 150 tysięcy egzemplarzy PS3. Reszta, czyli ponad 125 tysięcy, przypadła na Stany Zjednoczone.
Warto w tym momencie zauważyć, że wprowadzenie do sprzedaży odświeżonej wersji PlayStation 3 okazało się większym sukcesem, aniżeli premiera PSTwo. Podobny zabieg przeprowadzany przy okazji PlayStation 2 przyniósł „jedynie” 310% poprawę sprzedaży. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że PSTwo weszło do sprzedaży w późniejszym okresie życia PS2 (około cztery lata po debiucie oryginalnego modelu). Wówczas na rynku znajdowało się już około 70-80 milionów egzemplarzy konsoli (29 listopada 2005 roku pobita została granica 100 milionów sztuk).
Obniżkę ceny w ostatnich dniach odnotowała jednak nie tylko PlayStation 3, ale również Xbox 360. Platforma Microsoftu, od 28 sierpnia kosztująca w Wielkiej Brytanii 199 funtów (o 50 funtów mniej niż wcześniej), również mogła się cieszyć ze wzrostu sprzedaży. Rezultat osiągnięty w ubiegłym tygodniu nie był jednak tak efektowny, jak w przypadku PlayStation 3 – według firmy Chart-Track odnotowano bowiem tylko 29% poprawę (w tygodniu, w którym doszło do obniżki doliczono się 43% wzrostu). Wynik ten jednak w pełni zadowolił szefostwo europejskiego oddziału Microsoftu, które stwierdziło, że obniżka została ustalona na idealnym dla platformy poziomie, przygotowując ją świetnie do okresu świątecznego. Czy w obliczu rezultatu PlayStation 3 przedstawiciele Microsoftu zrewidują swoje poglądy?