GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają
Otrzymaliśmy wyniki tegorocznych ankiet GDC badających preferencje deweloperów. Z odpowiedzi prawie 4 tys. osób wynika, że wzmocniła się pozycja pecetów i konsol, a lekko osłabiła urządzeń mobilnych. Ponadto 11% z respondentów przyznało, że w tworzonej przez nich właśnie grze znajdą się lootboksy.
Organizatorzy Game Developers Conference opublikowali raport podsumowujący wyniki tegorocznej ankiety badającej preferencje deweloperów. Dokument zawiera wiele ciekawych informacji wskazujących kierunek rozwoju rynku gier.
Analizując poniższe liczby należy pamiętać, że wymienione w nich procenty dotyczą poszczególnych ludzi pracujących w branży, a nie całych studiów. Ponadto respondenci pochodzą głównie z Ameryki Północnej (63%) oraz Europy (22%), a 20% z nich to kobiety.
Popularność platform:
Na jaką platformę wydana została ostatnia gra respondentów?
Platforma: | Procent respondentów: |
PC | 50% |
Smartfony i tablety | 32% |
PlayStation 4 / Pro | 23% |
Xbox One / X | 19% |
Gogle VR | 15% |
Komputery Mac | 14% |
Odpowiadający nie brali bezpośrednio udziału w produkcji gry: | 10% |
Gry przeglądarkowe | 9% |
Linux | 8% |
Inne | 6% |
Nintendo Switch | 5% |
Xbox 360 | 4% |
PlayStation 3 | 3% |
Gogle AR | 3% |
Gry stołowe | 2% |
PlayStation Vita | 2% |
Apple TV | 2% |
Nintendo Wii U | 1% |
Nintendo 3DS | 1% |
W porównaniu z wynikami z zeszłego roku widać wzrost wsparcia dla pecetów (z 45% do 50%), PlayStation 4 (z 19% do 23%) oraz Xboksa One (z 15% do 19%). Spadło natomiast zainteresowanie urządzeniami mobilnymi (z 35% do 32%)
Na jaką platformę zmierza gra tworzona obecnie przez respondentów?
Platforma: | Procent respondentów: |
PC | 60% |
Smartfony i tablety | 36% |
PlayStation 4 / Pro | 30% |
Xbox One / X | 26% |
Komputery Mac | 20% |
Gogle VR | 19% |
Nintendo Switch | 12% |
Linux | 11% |
Gry przeglądarkowe | 11% |
Odpowiadający nie brali bezpośrednio udziału w produkcji gry: | 10% |
Gogle AR | 7% |
Gry stołowe | 4% |
Inne | 4% |
Xbox 360 | 3% |
Apple TV | 2% |
PlayStation 3 | 2% |
PlayStation Vita | 1% |
Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp) | 1% |
Nintendo 3DS | 1% |
Nintendo Wii U | 1% |
W przypadku nadchodzących gier ponownie widać wzrost znaczenia pecetów (z 53% do 60%), PlayStation 4 (z 27% do 30%) i Xboksa One (z 22% do 26%). Lekki spadek zainteresowania zanotowano za to w przypadku urządzeń mobilnych (z 38% do 36%).
Na jaką platformę zmierzać będzie kolejny projekt respondentów?
Ta kategoria dotyczy gier, których produkcja jeszcze nie ruszyła.
Platforma: | Procent respondentów: |
PC | 58% |
PlayStation 4 / Pro | 32% |
Smartfony i tablety | 32% |
Xbox One / X | 29% |
Mac | 18% |
Gogle VR | 17% |
Nintendo Switch | 15% |
Linux | 11% |
Odpowiadający nie biorą bezpośrednio udziału w produkcji gry: | 10% |
Gry przeglądarkowe | 8% |
Gogle AR | 7% |
Inne | 3% |
Gry stołowe | 3% |
Apple TV | 2% |
Xbox 360 | 2% |
PlayStation 3 | 1% |
Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp.) | 1% |
PlayStation Vita | 1% |
Nintendo Wii U | 1% |
PlayStation Portable | 1% |
Trendy są tutaj podobne jak w poprzednich dwóch pytaniach. W porównaniu z ankietami z zeszłego roku wzrosły wyniki pecetów (z 53% do 58%), PlayStation 4 (z 27% do 32%) oraz Xboksa One (z 22% do 29%). Natomiast spadek zanotowały urządzenia mobilne (z 38% do 32%)
Zainteresowanie deweloperów platformami
Poniższe dane opisują jedynie zainteresowanie deweloperów poszczególnymi platformami i respondenci na razie nie są pewni, czy jego efektem będą konkretne gry.
Platforma: | Procent respondentów: |
PC | 59% |
PlayStation 4 / Pro | 39% |
Nintendo Switch | 36% |
Gogle VR | 33% |
Smartfony i tablety | 30% |
Xbox One / X | 28% |
Gogle AR | 23% |
Mac | 14% |
Gry stołowe | 10% |
Gry przeglądarkowe | 9% |
Linux | 8% |
Odpowiadający nie biorą bezpośrednio udziału w produkcji gry: | 6% |
Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp.) | 4% |
Nintendo 3DS | 3% |
PlayStation Vita | 2% |
Inne | 2% |
Apple TV | 2% |
Xbox 360 | 2% |
PlayStation 3 | 1% |
Apple Watch | 1% |
Nintendo Wii U | 1% |
PlayStation Portable | 1% |
Nintendo Wii | 1% |
Nintendo DS | 1% |
Widać tu przede wszystkim wielkie zainteresowanie Switch, które w tej kategorii przebiło urządzenia mobilne oraz Xboksa One. Ponadto 46% respondentów stwierdziło, że nowa konsola Nintendo, łącząc zastosowania domowe i przenośne, doskonale wpasowuje się w potrzeby współczesnego rynku, a 39% sądzi, że platforma oferuje ciekawe rozwiązania, ale nie zmienią one branży. Raptem 2% uważa, że koncept stojący za Switch nie ma większego sensu, a 10% nie ma w tej kwestii żadnego zdania.
Ponadto 73% deweloperów wierzy, że Switch bez problemu przebije wyniki sprzedaży Wii U. Deweloperom, którzy mają już na koncie gry wydane na nową konsolę Nintendo zadano także pytanie, jak te wersje radzą sobie w porównaniu z wydaniami na inne platformy:
Brak danych (np. deweloper wydał grę tylko na Switch lub nie posiada pełnych wyników sprzedaży) | 33% |
Sprzedaż na Switch jest większa niż średnie wyniki z innych platform | 28% |
Sprzedaż na Switch jest porównywalna z innymi platformami | 23% |
Sprzedaż na Switch jest gorsza niż średnie wyniki z innych platform | 16% |
Inne ciekawe wyniki
Modele biznesowe w grze, nad którą obecnie pracują respondenci
Źródło przychodów: | Procent respondentów: |
Sprzedaż gry w dystrybucji pudełkowej i cyfrowej | 49% |
Free-to-play | 39% |
Płatne dodatki z nową zawartością: | 23% |
Sklepik z wirtualnymi przedmiotami kupowanymi za prawdziwe pieniądze | 22% |
Wirtualna waluta kupowana za prawdziwe pieniądze | 21% |
Darmowe aktualizacje/DLC | 20% |
Reklamy | 14% |
Abonamenty | 13% |
Inne | 12% |
Lootboksy | 11% |
Najbardziej kontrowersyjnym tematem zeszłego roku były lootboksy, czyli skrzynki z losową zawartością. Pomimo krytyki ze strony graczy, ta metoda zarobku raczej szybko nie zniknie z rynku, gdyż 11% deweloperów przyznało, że to rozwiązanie pojawi się w grze, nad którą obecnie pracują.