Fenomenalny sukces Homestuck Adventure Game i porażka Insurgency 2 - Przegląd Kickstarterów (10/09/2012)
W najnowszym przeglądzie Kickstarterów omawiamy m.in. sukcesy Homestuck Adventure Game, nowego Broken Sword, Expeditions: Conquistador i Chivalry oraz porażkę Insurgency 2.
Ostatnie miesiące to okres prawdziwego kickstarterowego szaleństwa. Stąd pomysł regularnego cyklu, który pomoże Wam w zorientowaniu się we wszystkim co ciekawego dzieje się na tym serwisie. Znajdziecie tu informacje o nowych projektach, udanych zbiórkach i spektakularnych porażkach.
Rozpoczęte
Zaczynamy tradycyjnie od nowych projektów, które uznaliśmy za warte Waszej uwagi. Trzeba przyznać, że miniony tydzień był pod tym względem dosyć skromny.
MORE
Drobne kontrowersje wywołał projekt Chris Taylor's Arakion. Sama gra prezentuje się całkiem obiecująco. Będzie to staroszkolne cRPG, w którym pokierujemy trzyosobową drużyną próbującą przetrwać w rozpadającym się na kawałki świecie. Pod względem mechanizmów rozgrywki całość przypominać będzie tegoroczne Legend of Grimrock – akcja ukazana zostanie z perspektywy pierwszoosobowej, a poruszanie odbywać się ma skokowo. Twórcy proszą o 25 tysięcy dolarów, a zbiórka potrwa do 6 października. Wspomniane kontrowersje wynikają z tego, że główny projektant użył własnego imienia w nazwie Kickstartera. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że nie jest to ten sam Chris Taylor, który stoi za seriami Total Annihilation i Supreme Commander. Tym samym część osób uznała, że autor Arakion próbuje wprowadzać ludzi w błąd. Na szczęście nie wydaje się to mieć negatywnego wpływu na samą zbiórkę funduszy, która jak dotąd idzie całkiem żwawo.
Sukcesy
Przejdźmy teraz do najprzyjemniejszej części przeglądu, czyli listy projektów, których autorom udało się zdobyć potrzebne środki.
Homestuck Adventure Game
Największym zaskoczeniem ostatnich tygodni stał się błyskawiczny sukces Kickstartera Homestuck Adventure Game, któremu wysoki cel 700 tysięcy dolarów udało się osiągnąć w niecałe dwa dni. Zbiórka potrwa do 4 października, więc bez wątpienia będzie to kolejny projekt, który przekroczy próg miliona dolarów. Gra zapowiadana jest jako pecetowa przygodówka oparta na sieciowym komiksie Homestruck, będącym najnowszym cyklem publikowanym na serwisie MS Paint Adventures. Cechą szczególną Homestruck jest to, że jego autor nie ogranicza się jedynie do korzystania z obrazków. Zamiast tego kolejne odcinki wzbogacane są dźwiękami, krótkimi animacjami, a nawet mini gierkami.
Broken Sword: The Serpent's Curse
Fani przygodówek okazali się w minionym tygodniu bardzo hojni. Również Kickstarter Broken Sword: The Serpent's Curse osiągnął już wymagane 400 tys. dolarów. Tym samym kontynuacja jednej z najsłynniejszych marek tego gatunku stanie się rzeczywistością. Projektowi bez wątpienia pomógł deklarowany przez autorów powrót do korzeni serii. Porzucono bowiem znaną z dwóch ostatnich odsłon trójwymiarową grafikę i zamiast tego postawiono na piękne, ręcznie rysowane lokacje. Zbiórka potrwa do 22 września. Twórcy ustalili też kolejne cele Kickstartera. Mamy nadzieję, że uda im się ostatecznie zgromadzić ponad milion dolarów, gdyż umożliwi to wyprodukowanie Beneath the Steel Sky 2, czyli kontynuacji innego wielkiego klasyka studia Revolution Software
Expeditions: Conquistador
Projektowi Expeditions: Conquistador udało się zgromadzić wymagane 70 tys. dolarów na krótko przed ustalonym na 12 września terminem zakończenia zbiórki. Cieszymy się z sukcesu tej gry, gdyż jest to jedna z najciekawszych produkcji RPG, jakie do tej pory pojawiły się na serwisie Kickstarter. Obejmiemy w niej kontrolę nad drużyną tytułowych konkwistadorów, którzy w latach 1518-1520 będą eksplorowali i podbijali Nowy Świat. Autorzy obiecują skomplikowany oraz bardzo brutalny system walki. Podczas kampanii zmuszeni zostaniemy do podejmowania trudnych decyzji. Sami też zdecydujemy, czy rozpoczniemy stosunki dyplomatyczne z Aztekami, czy też przemocą doprowadzimy do upadku ich imperium.
Chivalry: Medieval Warfare
Powody do zadowolenia mają też twórcy Chivalry: Medieval Warfare, czyli osadzonej w czasach średniowiecza sieciowej gry bitewnej. Projektowi udało już się zgromadzić ponad 64 tysiące dolarów, czyli sporo więcej niż ustalone na 50 tys. minimum. Kickstarter dobiegnie końca za cztery dni. Przypomnijmy, że najciekawszym aspektem tej produkcji jest bardzo rozbudowany system walki, który wykorzystuje ruchy myszki do zapewnienia graczom pełnej kontroli nad każdym ciosem i blokiem.
SolForge Digital Trading Card Game
Los okazał się łaskawy również dla sieciowej karcianki SolForge. Do końca zbiórki pozostało raptem kilkanaście godzin, ale autorzy mogą spać spokojnie. Licznik na stronie pokazuje już ponad 341 tysięcy dolarów, czyli znacznie więcej niż wymagane minimum w wysokości 250 tysięcy. Projektowi bez wątpienia pomógł fakt, że w jego produkcji bierze udział sam Richard Garfield, czyli twórca Magic: the Gathering.
Two Brothers
Niecałych dwóch tygodni na przekroczenie skromnego celu 6 tys. dolarów potrzebowało Two Brothers, czyli zręcznościowe RPG pełnymi garściami czerpiące z wczesnych odsłon serii The Legend of Zelda. Najciekawszy w tej grze jest fakt, że została ona zaprojektowana tak, aby zachować klimat produkcji wydawanych na konsolę przenośną GameBoy, ale jednocześnie bez ograniczeń technologicznych, jakie miała ta maszynka. W chwili pisania tego artykułu licznik na stronie pokazuje prawie 8,5 tys. dolarów. Zbiórka potrwa jeszcze siedemnaście dni, więc suma ta bez wątpienia ulegnie znacznemu zwiększeniu.
Porażki
Insurgency 2
Niestety, los nie okazał się łaskawy dla projektu Insurgency 2, czyli komercyjnej kontynuacji jednego z najlepszych modów do Half-Life 2. Autorzy prosili o 180 tysięcy dolarów. Użytkownicy serwisu zadeklarowali jednak niewiele ponad 30% tej sumy. W rezultacie twórcy nie dostali ani grosza. Jest to kolejna po Ground Branch spektakularna porażka obiecującej taktycznej strzelanki na Kickstarterze. Wydaje się, że większość graczy nie jest skłonna finansować produkcji FPS-ów, nawet jeśli oferować mają one znacznie odmienne wrażenia od niezliczonych klonów Call of Duty. Wysiłek włożony w promowanie zbiórki nie poszedł jednak na marne. Dzięki niemu projekt stał się znacznie bardziej rozpoznawalny i umożliwił twórcom rozpoczęcie rozmów z inwestorami. Autorzy nie mają planów zorganizowania w przyszłości kolejnego Kickstartera. Zamiast tego za kilka miesięcy można będzie złożyć zamówienie przedpremierowe, które zapewni dostęp do beta testów.