autor: Adam Mirkowski
Fallout Shelter najczęściej uruchamianą grą w historii serii
W mobilną odsłonę postapokaliptycznego cyklu zagrano już 4 miliardy razy. Według Todda Howarda, Fallout Shelter uruchomiono więcej razy niż wszystkie pozostałe gry z serii razem wzięte.
Podczas tegorocznej konferencji DICE Todd Howard, dyrektor kreatywny firmy Bethesda, ujawnił, że mobilny hit ma na swoim koncie już 4 miliardy sesji rozegranych na Androidzie i iOS. Według niego jest to lepszy wynik niż wszystkich innych gier z serii razem wziętych.
O tym, że Fallout Shelter cieszy się olbrzymią popularnością wiadomo było od dawna – w dniu premiery na iOS był najczęściej pobieraną aplikacją, a chwilę później przeskoczył Candy Crush Saga pod względem przychodów generowanych na tej platformie. Dwa tygodnie po premierze autorzy chwalili się tym, że gracze rozgrywają codziennie 70 milionów sesji, a tytuł wygenerował przychód na poziomie 5 milionów dolarów. Warto zauważyć, że były to dane dotyczące tylko jednej platformy, gdyż gra musiała nieco poczekać na przeniesienie na Androida.
Howard twierdzi również, że popularność gry zaskoczyła Bethesdę. „Chcieliśmy zrobić coś mniejszego, co nie wymaga trzech lub czterech lat pracy”, powiedział podczas konferencji DICE i dodał, że efektem była eksplozja popularności.
Sytuacja, w której gracze uruchamiają poboczny projekt Bethesdy częściej niż wszystkie główne odsłony razem wzięte z pewnością stanowi pewne zaskoczenie. Jednakże warto zauważyć, że przytoczone przez Todda Howarda statystki porównują liczbę sesji, a nie np. łączny czas zabawy. Fallout Shelter jako gra mobilna idealnie nadaje się do krótkich rozgrywek w czasie jazdy autobusem czy w ramach przerwy pomiędzy poważniejszymi zajęciami. Inaczej jest w przypadku „dużych” odsłon Fallouta, z którymi gracze nierzadko spędzają po kilka godzin w czasie jednego posiedzenia. Nie można także ze stuprocentową pewnością stwierdzić, że Fallout Shelter przynosi większe zyski niż „duże” odsłony serii – jest darmową grą z raczej nienachalnym systemem mikrotransakcji. Można jednak przypuszczać, że dla Bethesdy w przypadku Fallout Shelter ważniejsza była promocja samej marki Fallout. Gra niejako wspierała kampanię marketingową Fallouta 4, a dzięki temu jak łatwo była dostępna mogła zapewnić serii nowych odbiorców.
W Fallout Shelter naszym zadaniem jest zarządzanie schronem pełnym ludzi, którzy przeżyli zagładę atomową. W trakcie rozgrywki gracz może rozbudowywać schron, przydzielać podwładnym zadania, dbać o ich morale czy powiększanie populacji. Gra zainspirowana jest produkcjami takimi, jak FTL czy SimCity a pod wieloma względami przypomina również polskie This War of Mine. Charakteryzuje się jednak znacznie lżejszym klimatem i komiksową oprawą graficzną. Gra jest dostępna za darmo na Androida i iOS, ale zawiera mikrotransakcje.