autor: Bartosz Świątek
Facebook zarobi mniej przez iOS 14, bo nasze dane będą lepiej chronione
Koncern Facebook poinformował, że zmiany, które Apple planuje wprowadzić w systemie operacyjnym iOS 14, mogą przyczynić się do bardzo znaczącego spadku przychodów z sieci reklamowej Audience Network. Może się okazać, że dalsze oferowanie jej na platformie Apple nie będzie miało sensu.
W SKRÓCIE:
- w iOS 14 użytkownicy będą mogli zdecydować, czy aplikacje otrzymają dostęp do tzw. identyfikatora IDFA;
- kod IDFA jest źródłem informacji o używanych programach i wykorzystuje się go do personalizowania reklam;
- zdaniem Facebooka danie użytkownikom wyboru sprawi, że IDFA przestanie mieć sens – koncern planuje przestać z niego korzystać;
- firma Marka Zuckerberga twierdzi, że zmiany mogą skutkować poważnym spadkiem wpływów z sieci reklamowej Audience Network.
Facebook twierdzi, że planowane zmiany ustawień prywatności w systemie operacyjnym iOS 14, które ograniczą aplikacjom dostęp do prywatnych danych użytkowników, mogą mocno uderzyć w niektóre źródła jego przychodów. Firma Marka Zuckerberga sugeruje, że jej sieć reklamowa Audience Network może generować nawet o 50% mniej pieniędzy. Wszystko z powodu niemożności dostarczania wysoce spersonalizowanych reklam.
W całej sprawie chodzi o tzw. identyfikator IDFA – losowo wygenerowany kod, który jest przypisywany przez Apple do danego urządzenia. Obecnie aplikacje mogą pobierać ten identyfikator bez pytania – gdy jest on wykorzystywany przez kilka z nich, Facebook zdobywa informacje na temat tego, z jakich programów równocześnie korzystają użytkownicy. Dane są następnie wykorzystywane do personalizowania reklam w sieci Audience Network.
To nie jest zmiana ( rezygnacja z IDFA - przyp. red.), której chcemy dokonać, ale niestety, aktualizacje planowane przez Apple dla iOS 14 wymusiły tę decyzję. Wiemy, że może to mieć poważny wpływ na zdolność wydawców do zarabiania poprzez Audience Network na iOS 14, i pomimo naszych najlepszych starań, może sprawić, że Audience Network stanie się na tym systemie tak nieefektywny, że dalsze oferowanie go może nie mieć sensu – czytamy w notce.
Warto odnotować, że Audience Network jest zaledwie jednym ze sposobów dostarczania reklam i źródeł przychodów Facebooka. W swojej notce koncern podkreśla jednak, że planowane zmiany mogą wpłynąć negatywnie również na inne firmy, które często mocno opierają się na omawianej sieci reklamowej.
Rozumiemy, że iOS 14 zaszkodzi wielu naszym programistom i wydawcom w i tak już trudnych dla biznesu czasach. Współpracujemy z ponad 19 tys. deweloperów i wydawców z całego świata i w 2019 roku wypłaciliśmy miliardy dolarów. Wiele z tych podmiotów to małe firmy, których utrzymanie się jest uzależnione od reklam – czytamy dalej.
Obawy Facebooka są zrozumiałe, ale drugą stroną przysłowiowego medalu są użytkownicy, którzy powinni mieć prawo do kontrolowania tego, jak są wykorzystywane ich dane.