Wszystko o Escape from Tarkov (patch 0.12) - Akt. #8
Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Escape from Tarkov, czyli realistycznej strzelance z elementami MMO autorstwa studia Battlestate Games. Będzie ono uzupełnianie o najciekawsze informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze tego tytułu.
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne
- 2. Fabuła
- 3. Rozgrywka (3.1. Podstawowe mechanizmy, 3.2 Struktura rozgrywki, 3.3. System rozwoju)
- 4. Technologia (4.1 Silnik, 4.2. Wymagania sprzętowe)
- 5. Preordery/edycje specjalne
- 6. Multimedia
Aktualizacja #8 [9 grudnia 2019 r.]: w listopadzie, o prawie roku małych aktualizacji, wreszcie otrzymaliśmy coś treściwego. Patch 0.12 wprowadził do gry zapowiadany od dawna tzw. Hideout, czyli bazę, do której powracamy między misjami. Miejsce to możemy w dużym stopniu ulepszać i modyfikować, dodając m.in. dodatkowe schowki na przedmioty, farmę bitcoinów czy strzelnice. Tutaj również tworzymy apteczki i magazynki z amunicją. Ponadto autorzy przygotowali nową mapę nazwaną Reserve, będącą tajną bazą wojskową grupy RasReserve. Wprowadzono także sporo nowego sprzętu.
Aktualizacja #7 [24 grudnia 2018 r.]: ukazała się łatka 0.11 do zamkniętej bety (1.1). Zwiastun z niej dodany został do sekcji multimedia (6.). Patch dodał nowego bossa (Killa) i mapę (TerraGroup Labs).
Aktualizacja #6 [5 maja 2018 r.]: w drugiej połowie kwietnia zadebiutowała aktualizacja 0.8 do zamkniętej bety (1.1). Zwiastun z niej dodany został do sekcji multimedia (6.)
Aktualizacja #5 [16 grudnia 2017 r.]: dodaliśmy konkrety dotyczące planowanego rozwoju gry w trakcie beta testów i poszerzenia ich zasięgu o nowych użytkowników (1.1). Rozbudowaliśmy także sekcję Multimedia (6.) o nowe materiały.
Aktualizacja #4 [13 lipca 2017 r.]: uzupełniliśmy kompendium o informacje dotyczące beta testów (1.1), funkcji Szerpy (3.1) i opcji korzystania z kryjówek (3.2). Natomiast w sekcji Multimedia (6.) dodaliśmy zwiastun pokazujący po raz pierwszy w akcji frakcję Scavsów.
Aktualizacja #3 [31 grudnia 2016 r.]: w sekcji Multimedia (6.) dodaliśmy prawie 19-minutowy materiał video, w którym deweloperzy podsumowują rok 2016. Zawiera on masę ciekawych fragmentów rozgrywki, które pokazują nowości i ulepszenia wprowadzone do projektu w ostatnich miesiącach.
Niestety, wbrew zapowiedziom, autorom nie udało się przejść w etap zamkniętej bety w tym roku. Zamiast tego 28 grudnia uruchomili tzw. Extended Alpha, czyli prawdopodobnie ostatnią wersję alfa, która zaoferowała wiele nowości i ulepszeń. Do listy lokacji dołączył las, pojawił się system uszkodzeń uzbrojenia i jego naprawiania, poprawiona fizyka oraz opcja łączenia się graczy w grupy.
Omówiono również plany na przyszły rok. Obecnie zespół koncentruje się na tworzeniu nowych lokacji (w tym centrum miasta), usuwaniu błędów oraz opracowywaniu systemu wykrywającego cheaty. Ponadto twórcy zamierzają dodać mechanikę stresu wpływającego na zachowanie postaci.
Aktualzacja #2 [3 grudnia 2016 r.]: dodaliśmy informacje kilka nowych materiałów video z zamkniętej alfy (6). Ponadto kilka dni temu ukazała się spora aktualizacja tej wersji testowej, która dodała system rozwoju postaci, opcję analizowania znajdowanych przedmiotów oraz kilka nowych typów uzbrojenia w postaci PP-91 Kedr, PP-91-01 Kedr-B oraz PP-9 Klin. Patch mocno ulepszył także oprawę graficzną i optymalizację. Warto wspomnieć, że autorzy potwierdzili, że mają w planach przejście w etap zamkniętej bety przed końcem tego roku.
Aktualizacja #1 [4 czerwca 2016 r.]: dodaliśmy informacje o terminie startu wersji alfa, a w sekcji Multimedia trwające 87 i 28 minut zapisy rozgrywki. Ponadto to, co pokazano w tych materiałach pozwoliło nam rozbudować opis systemu zdrowia.
Escape from Tarkov to zrealizowana w konwencji MMO strzelanka z elementami RPG oraz survivalu, która projektowana jest z myślą o graczach lubiących realistyczne wymiany ognia oraz wysoki poziom trudności. Jest to debiutancka produkcja rosyjskiego studia Battlestate Games, ale w jego szeregach znajduje się wielu weteranów branży, którzy wcześniej pracowali czy takich seriach jak S.T.A.L.K.E.R., Mass Effect czy BioShock.
Gra zmierza wyłącznie na pecety i ukaże się w tym roku. Twórcy nie wykluczają wersji konsolowej, ale na razie koncentrują się tylko na wydaniu PC. Będzie to klasyczna płatna produkcja, a nie pozycja korzystająca z modelu free-to-play. Nie znaczy to jednak, że w przyszłości nie pojawi się możliwość zakupienia DLC z nową zawartością.
1.1 Testy
Obecnie gra znajduje się w fazie zamkniętych beta testów. Najprostszą metodą na dołączenie do nich jest zakup produkcji w preorderze. W przeciwieństwie do wcześniejszych etapów testów, do bety mogą dołączyć osoby z preorderami jakiekolwiek edycji, nawet standardowej.
W kwietniu zamknięta beta została zaktualizowana do wersji 0.8. Aktualizacja dodała nową mapę nazwaną Interchange, która zawiera wycinkę miasta z drogami oraz centrum handlowe ze sklepami i restauracjami.
2. Fabuła
Akcja toczy się w 2028 roku, w fikcyjnym rosyjskim regionie Norvinsk i jego największym mieście – Tarkovie. Preferencyjne dla obcego kapitału warunki ekonomiczne przez lata ściągały w to miejsce potężne, ale niezbyt uczciwe firmy. Na kilka miesięcy przez rozpoczęciem gry wielki skandal polityczny powoduje reakcję łańcuchową, której ostatnim etapem staje się otwarty konflikt zbrojny, toczony za pośrednictwem sowicie opłacanych najemników. Szemrana korporacja Terra Group finansuje działania prywatnej armii USEC, podczas gdy zlecenia rosyjskich władz wykonuje firma BEAR. Ich walki sprawiają, że cały region zostaje odcięty od świata, a większość ludności cywilnej ewakuowana, choć na miejscu pozostają grupy szabrowników i nieliczne jednostki sił pokojowych ONZ.
Gracz wciela się w członka jednej ze wspomnianych organizacji najemników (USEC lub BEAR) i musi się wydostać z zamkniętego miasta, wykonując stopniowo misje (raidy) w jego poszczególnych rejonach, takich jak: przedmieścia, blokowiska, zakłady chemiczne, centrum, osiedle dla dygnitarzy, baza wojskowa i kilka innych.
3. Rozgrywka
Escape from Tarkov to przede wszystkim gra FPS, ale typowe dla tego gatunku mechanizmy zabawy zostały wtłoczone w strukturę przypominającą produkcje MMO i wzbogacone elementami RPG, tworząc w sumie coś, co przypomina Destiny oraz Tom Clancy’s The Division. Jadnak w przeciwieństwie do tych produkcji, sama rozgrywka wzorowana jest na taktycznych strzelankach.
3.1. Podstawowe mechanizmy
Podczas zabawy wydarzenia będziemy obserwowali z oczu bohatera. Mechanizmy rozgrywki położą nacisk na realizm. Nasz bohater nie będzie herosem z regenerującym się paskiem zdrowia, tylko kruchą postacią wrażliwą na ból, odwodnienie, głód, wyziębienie, infekcje, nie mówiąc już o skomplikowanych złamaniach czy ranach postrzałowych. Każdą przypadłość trzeba będzie odpowiednio potraktować medykamentami, zwłaszcza że śmierć pozbawi nas wszystkich przedmiotów, choć litościwie po odrodzeniu nie utracimy rozwiniętych statystyk postaci.
Ponadto obrażenia poszczególnych części ciała będą miały wpływ na rozgrywkę. Postrzał w nogę oczywiście spowolni postać, krwawiąca ręka spowoduje mniejsza celność, a trafienie w głowę niemal zawsze zakończy się zgonem. Rany trzeba będzie bandażować, by się nie wykrwawić, a odzyskiwanie zdrowia zajmie, więc nawet jedno pechowe starcie może znacznie utrudnić dalszą grę. W planach jest również system symulujący stres i jego wpływ na zachowanie naszej postaci.
Podobny realizm obejmie wszystkie inne aspekty rozgrywki. Elementy pancerza czy broni będą się zużywały i psuły. Do tego dojdzie wiernie oddana balistyka pocisków, obejmująca ich deformacje oraz rykoszety oraz symulowanie zacięć i przegrzewania się uzbrojenia. Na przebieg starć wpłynie również pogoda, cykl dnia i nocy oraz oświetlenie. Nic nie będzie stało na przeszkodzie aby np. zbić żarówki w budynku lub nawet odciąć zasilanie na ulicy, jeśli postanowimy, że ciemność zapewni nam przewagę.
Dużą gratką powinien okazać się także system modyfikowania uzbrojenia. Kluczowy dla każdego karabinu ma być tylko korpus z jego elementarnymi częściami. Natomiast wszystko inne będzie mogło zostać podmienione, ale oczywiście zgodnie z realnymi i fizycznymi ograniczeniami. O ile w większości współczesnych strzelanek możemy co najwyżej zamontować latarki, celowniki lub chwyty, tak w Escape from Tarkov zmienimy nie tylko całą lufę czy kolbę, ale nawet sam spust lub dźwignię przeładowywania. Większość części posiadać ma oryginalne oznaczenia producenta i będzie występowała w tych samych kolorach, co w rzeczywistości. Do tego dojdą takie smaczki jak np. strzelanie bez pokrywy zamka w AK, zwiększające ryzyko zacięcia karabinka, czy odłączenie kolby, zapewniające trochę wolnego miejsca w ekwipunku. Każda broń ma mieć identyczne rozmiary jak w rzeczywistości, co będzie miało istotny wpływ na zabawę. Np. w ciasnych wnętrzach duży karabin może okazać się kłopotliwy, dlatego warto będzie rozważyć np. zamontowanie krótszej lufy. Nie zabraknie także broni białej.
Istotną rolę odegra zbieranie wszystkie co popadnie. Poza tonami różnorakiej broni, amunicji i uniformów, gracze gromadzić będą również jedzenie i wodę, służące do uzupełniania wskaźników pragnienia i wytrzymałości (ich spadek zmniejsza sprawność postaci, a w ekstremalnych przypadkach może zakończyć się śmiercią) oraz masę różnorakich śrubek, drutów i innego tałatajstwa, które mogą zostać wykorzystane do ulepszenia dostępnego arsenału. Każdy element wyposażenia ma oczywiście swoją wagę, a ilość miejsc w ekwipunku jest ograniczona, dlatego też trzeba będzie dokonywać wyborów między dodatkowym magazynkiem a apteczką.
W grze pojawią się kupcy, z unikalnymi ofertami i biografiami. Nie zabraknie także opcji handlu z innymi graczami. Ponadto autorzy mają w planach funkcję tzw. Szerpy. Będą to użytkownicy, którzy zechcą pomagać żółtodziobom w opanowaniu podstawowych mechanizmów rozgrywki i zasad rządzących wirtualnym światem. W zamian za to otrzymają różnorodne bonusy, w tym broń niemożliwą do zdobycia w żaden inny sposób.
3.2. Struktura rozgrywki
Wszystkim tym mamy się bawić na dużych (od 5 do 10 kilometrów kwadratowych) mapach, po których będzie mogło maksymalnie biegać dwunastu graczy należących do obu organizacji najemniczych. Nie znajdziemy tutaj żadnych bezpiecznych stref ograniczających walkę PvP między użytkownikami. Dodatkowo podczas zabawy natkniemy się także na sterowanych przez sztuczną inteligencję członków trzeciej frakcji, znanej jako Scavsi (od scavengers), w skład której wejdą cywile lub pospolici bandyci, którzy zostali w mieście i bez skrupułów próbują wzbogacić się kosztem innych. Pojawi się także opcja zagrania tego typu postaciami, ale z pewnymi ograniczeniami. Będą one odradzały się na mapach z losowo wybranym sprzętem oraz stanem zdrowia i najczęściej okażą się o wiele gorzej uzbrojone niż najemnicy. Otrzymają za to okazję na zdobycie cennego ekwipunku dla swoich standardowych postaci żołnierzy.
Map w kampanii ma być łącznie około dziesięciu i dostanie się do każdej kolejnej wymagać ma przejścia poprzedniej w określonym limicie czasowym. Gdy już tego jednak dokonamy, nic nie będzie stało na przeszkodzie aby powrócić do odwiedzonych wcześniej terenów, np. w celu lepszego ich zbadania czy wykonania pobocznych zadań. Po ukończeniu tej dziesiątki poziomów otrzymamy dostęp do trybu swobodnej eksploracji na największej mapie (około 15 km2), bez żadnych limitów czasowych. Pojawi się także tryb areny, gdzie na niewielkich obszarach toczyć będziemy szybkie potyczki 1 vs 1, 2 vs 2 lub 4 vs 4 przy wiwatującym tłumie widzów. Obecnie w planach są dwie tego typu areny. Ponadto pojawi się jedna wielka mapa do swobodnej eksploracji.
Gracze otrzymają również opcję korzystania z kryjówki, gdzie będą przechowywali sprzęt i ekwipunek oraz odpoczywał między misjami. Ten aspekt rozgrywki ma być całkiem rozbudowany. Będziemy powoli ulepszali kryjówki, dodając nowe elementy i funkcje, co z kolei otworzy przed nami dostęp do dodatkowych zadań oraz bonusów. Do sprawnego działania wymagany będzie prąd, wiec konieczne okaże się zdobywanie paliwa do agregatu.
Inną ciekawą funkcją będzie system ubezpieczeń, który pozwoli na odzyskanie ekwipunku pozostawionego w trakcie rajdu, oczywiście za niewielką opłatą.
3.3. System rozwoju
W grze pojawi się system rozwoju, wzorowany na grach RPG, w ramach którego będziemy uczyli się nowych umiejętności i rozwijali już posiadane. Co jednak ciekawe, to drugie osiągniemy tylko przez korzystanie z danego talentu. Ponadto pojawi się mechanika zapominania. Jeśli nie będziemy używali jakiejś umiejętności, to jej poziom ulegnie obniżeniu. Nie utracimy jej na szczęście w pełni, a jedynie do pewnego stopnia, a późniejsze jej odnawianie przebiegnie znacznie szybciej niż uczenie się jej za pierwszym razem.
Innym interesującym elementem jest to, że rozwój nie ograniczy się jedynie do zwiększania cyferek w profilu postaci. Rosnące umiejętności będą mogły oznaczać np. inny sposób zmiany magazynków, odmienne trzymanie broni czy też mądrzejsze korzystanie z leków. Ponadto obie frakcje charakteryzować się mają pewnymi różnicami w umiejętnościach, ich startowych poziomach oraz bonusach przyznawanych do ich rozwijania.
Wszystkie te RPG-owe elementy będą jednak tylko dodatkiem. Najważniejszym czynnikiem w decydowaniu o wynikach starć pozostaną umiejętności samego gracza.
4. Technologia
4.1. Silnik
Escape from Tarkov powstaje na bazie silnika Unity 5, ale wiele jego elementów zostało głęboko zmodyfikowanych na potrzeby gry. Autorzy zamierzają zapewnić użytkownikom dużą swobodę przy konfigurowaniu ustawień graficznych – pojawi się m.in. suwak pola widzenia, obraz HDR czy możliwość włączenia aberracji chromatycznej. Dostępne też będzie wsparcie dla rozgrywki na więcej niż jednym monitorze.
4.2. Wymagania sprzętowe
Autorzy podali już wstępne wymagania sprzętowe, ale podkreślają, że nie są one jeszcze ostateczne i mogą ulec niewielkim (korzystnym) zmianom za sprawą przyszłej optymalizacji. Co więcej, deweloperzy uspokajają, że nawet jeśli czyjś komputer znajduje się poniżej progu minimalnego, nie musi to oznaczać, że gra w ogóle na nim nie pójdzie.
Minimalne wymagania
- Procesor: dwurdzeniowy 2,4 GHz (Core 2 Duo, i3) lub 2,6 GHz (Athlon, Phenom II)
- Pamięć RAM: 6 GB
- Karta grafiki: kompatybilna z DirectX 9, 1 GB RAM
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
- System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bit)
- Sieć: stałe połączenie z Internetem
- Miejsce na dysku: co najmniej 8 GB
Zalecane wymagania
- Procesor: czterordzeniowy 3,2 GHz (i5, i7) lub 3,6 GHz (FX, Athlon)
- Pamięć RAM: co najmniej 8 GB
- Karta grafiki: kompatybilna z DirectX 11, 2 GB RAM lub więcej
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
- System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bit)
- Sieć: stałe połączenie z Internetem
- Miejsce na dysku: co najmniej 8 GB
5. Preorder/edycje specjalne
Na oficjalnej stronie projektu jakiś czas temu ruszyła sprzedaż pre-orderów. Gracze mogą zakupić grę przed premierą w jednej z czterech wersji i każda z nich zapewnia dostęp do testów przedpremierowych.
Edycja standardowa
Edycja standardowa kosztuje 34,99 euro (ok. 154 złotych) i oferuje:
- Cyfrową wersję gry w dniu jej premiery;
- Dostęp do zamkniętych beta testów;
- Ekstra ekwipunek na start.
Edycja „Left Behind”
Edycja „Left Behind” została wyceniona na 57,99 euro (ok. 255 złotych) i oferuje:
- Cyfrową wersję gry w dniu jej premiery i możliwość wcześniejszego zagrania w ten tytuł w ramach Early Access;
- Dostęp do zamkniętych beta testów;
- Więcej miejsca na ekwipunek (10x30 pól) oraz bonusowe przedmioty na start, obejmujące wszystkie z Edycji Standardowej plus kilka dodatkowych.
Edycja „Prepare for Escape”
Edycja „Prepare for Escape” kosztuje 79,99 euro (ok. 351 złotych) i w zamian za tę kwotę otrzymacie:
- Cyfrową wersję gry w dniu jej premiery i możliwość wcześniejszego zagrania w ramach Early Access;
- Dostęp do zamkniętych beta testów;
- Więcej miejsca na ekwipunek (10x40 pól) oraz bonusowe przedmioty na start, obejmujące wszystkie z Edycji Standardowej plus kilka dodatkowych;
- Większy kufer, w którym bezpiecznie przechowamy ekwipunek;
- Więcej gotówki na start;
- Dobrą reputację u wszystkich handlarzy w grze.
Edycja limitowana „Edge of Darkness”
Natomiast za Edycję „Edge of Darkness” zapłacimy 109,99 euro (ok. 483 złotych) i otrzymamy:
- Cyfrową wersję gry w dniu jej premiery i możliwość wcześniejszego zagrania w ramach Early Access;
- Dostęp do zamkniętych beta testów;
- Znacznie więcej miejsca na ekwipunek (10x60 pól) oraz ekstra przedmioty na start, obejmujące wszystkie dostępne w obu ostatnich edycjach plus kilka dodatkowych;
- Większy i unikalnie wyglądający kufer, w którym bezpiecznie przechowamy ekwipunek;
- Ekstra gotówkę na start, przekraczającą kwotę z Edycji „Prepare to Escape”;
- Dobrą reputację u wszystkich handlarzy w grze;
- Broń znaną jako taktyczny tomahawk;
- Darmowy dostęp do wszystkich DLC;
- Unikalne oznaczenie tożsamości.