Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 26 października 2005, 16:12

autor: Maciej Myrcha

ESA przedstawia wyniki badań dotyczących powiązania między grami wideo a przemocą w życiu realnym

Ostatnimi czasy media i politycy, głównie w USA, rozpętali prawdziwą nagonkę na przemysł rozrywki elektronicznej, twierdząc, iż gry komputerowe wypaczają młodych ludzi i są pośrednio odpowiedzialne za przestępstwa przez nich popełniane. Tymczasem organizacja Entertainment Software Association przedstawiła wyniki badań prowadzonych przez niezależne źródła, z których wynika brak takich powiązań.

Ostatnimi czasy media i politycy, głównie w USA, rozpętali prawdziwą nagonkę na przemysł rozrywki elektronicznej, twierdząc, iż gry komputerowe wypaczają młodych ludzi i są pośrednio odpowiedzialne za przestępstwa przez nich popełniane. Tymczasem organizacja Entertainment Software Association przedstawiła wyniki badań prowadzonych przez niezależne źródła, z których wynika ... brak takiego powiązania.

Przeprowadzono szereg kontrolowanych doświadczeń i eksperymentów, których rezultaty wskazują na brak wpływu agresji w światach wirtualnych na podobne zachowania w życiu realnym. Co więcej, według niektórych badań, gry komputerowe mogą mieć pozytywny wpływ na psychikę graczy. Oczywiście do tych rewelacji należy podchodzić z lekką nieufnością, ponieważ eksperymenty prowadzone były przez firmy popierające ESA - na rynku obecne są także opracowania, które wykazują wzrost agresji oraz innych niepokojących czynników u graczy. Jednak nawet w takim przypadku, zebrane przez ESA materiały stawiają pod znakiem zapytania twierdzenia aktywistów antybranżowych, którzy chórem krzyczą o udowodnionym związku między grami a agresją w życiu rzeczywistym.

Badania na które powołuje się ESA to m.in.:

  • Williams, Dmitri & Skoric, Marko, eksperci do spraw komunikacji międzyludzkiej, przeprowadzili eksperyment zatytułowany Internet Fantasy Violence: A Test of Aggression in an Online Game - "badanie wybranej grupy osób zagłębiających się w świat przepełnionej agresją gry MMO nie wykazało jej wpływu na wzrost negatywnych uczuć u graczy"
  • szwedzki instytut krajowy ds zdrowia - Health Effects of Video and Computer Game Playing - A Systematic Review of Scientific Studies - "Nie znaleziono żadnych związków między grami komputerowi a agresywnym zachowanie. Dalsze badania wykazały pozytywne efekty grania na czas reakcji oraz postrzeganie przestrzenne."
  • American Behaviour Scientist - The good, the bad, or the ugly? A multilevel perspective on electronic game effects - "korzystanie z gier komputerowych może mieć pozytywny wpływ na rozwój graczy".