Epic Games Store rośnie; czeka nas kolejny rok z darmówkami
Firma Epic Games podsumowała 2022 rok, przy okazji udostępniając Epic Developer Portal – narzędzie do publikowania gier na platformie EGS. Dużym sukcesem okazały się cotygodniowe darmówki.
W Epic Games Store udostępniono dziś narzędzie Epic Developer Portal. Pozwoli ono deweloperom i wydawcom samodzielnie publikować gry na platformie. Docelowo ma to gwałtownie zwiększyć szybkość poszerzania się oferty EGS. Partnerzy firmy Epic Games w dalszym ciągu mogą liczyć na podział przychodów w stosunku 88:12%, mimo że standardem w branży (np. na Steamie) wciąż jest 30-procentowy „haracz” dla sklepów.
Generalnie Epic Developer Portal wydaje się podobny do Steam Direct – analogicznego narzędzia dedykowanego platformie firmy Valve. Nawet korzystanie z nich kosztuje tyle samo, tj. 100 dolarów amerykańskich (w Polsce 457,95 zł). Niemniej deweloperzy i wydawcy, którzy zechcą publikować swoje dzieła na Epicu, muszą spełnić nieco ostrzejsze kryteria. Zasadnicza różnica sprowadza się do:
- zakazu udostępniania gier o tematyce pornograficznej;
- konieczności zapewniania kompatybilności z innymi pecetowymi platformami w grach multiplayerowych (cross-platform).
Ten pierwszy element powinien skutkować tym, że Epic Games Store będzie nieco mniejszym „śmietnikiem” niż Steam. Natomiast drugi wydaje się szczególnie korzystny dla graczy, gdyż umożliwi wspólną zabawę wszystkim, którzy kupili dany tytuł – niezależnie od tego, gdzie go nabyli. Na Steamie taki wymóg nie istnieje, co prezes Epic Games, Tim Sweeney, wskazał jako jeden z istotniejszych problemów w branży gier.
Epic Games Store w 2022 roku
Jednocześnie opublikowano obszerne podsumowanie aktywności graczy w Epic Games Store w 2022 roku.
- Z platformy korzysta ponad 230 mln użytkowników – o 36 mln więcej niż w 2021 roku.
- Rekord liczby graczy zalogowanych w ciągu jednego dnia wynosi 34,4 mln osób, a w jednym miesiącu – 68 mln (poprzedni wynosił 62 mln).
- W sumie w Epic Games Store założono 723 mln kont międzyplatformowych.
- W 2022 roku w ofercie sklepu pojawiło się 626 nowych gier, dzięki czemu zwiększyła się ona do 1548 pozycji (nie licząc DLC).
- Na gry zewnętrznych firm gracze wydali 355 mln dolarów (o 18% więcej rok do roku), natomiast na wszystkie produkcje – 820 mln (2% mniej rok do roku).
- Największymi przebojami Epic Games Store w 2022 roku były Genshin Impact, Rocket League, Tiny Tina's Wonderlands, GTA V, Fortnite.
Rozdawnictwo gier będzie kontynuowane
Ponadto bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się cotygodniowe „darmówki” w Epic Games Store. W sumie w 2022 roku gracze mogli odebrać 99 gier o łącznej wartości 2240 dolarów (ok. 9920 zł). Zrobili to licznie, zgarniając wspólnie prawie 700 mln bezpłatnych egzemplarzy. Co ciekawe, w przypadku 70 z tych 99 tytułów odnotowano rekordową liczbę graczy na PC – niekiedy nawet 25-krotnie większą od poprzedniej.
Epic Games Store w 2023 roku
Dlatego też firma Epic Games nie zamierza zaprzestać rozdawania gier. Ponadto planowane są:
- implementacja obsługi usług abonamentowych zewnętrznych wydawców – prawdopodobnie takich jak EA Play i Ubisoft+;
- zwiększenie wydajności programu uruchamiającego;
- dodanie centr zawartości, które pozwolą graczom łatwiej śledzić aktualizacje gier.
Funkcje te będą kolejnymi – po ocenach użytkowników, osiągnięciach, koszyku zakupów czy kontroli rodzicielskiej – które mają usprawnić i uprzyjemnić korzystanie z platformy. Niemniej firma Epic Games zapewnia, że to nie wszystko, na co możemy liczyć.