Electronic Arts zredukuje liczbę wydawanych gier
Szefostwo Electronic Arts poinformowało o kolejnych następstwach restrukturyzacji koncernu. Mianowicie, prezes John Riccitiello oznajmił w rozmowie z agencją Reutera, że w przyszłym roku fiskalnym jeden z trzech największym wydawców zredukuje liczbę nowych tytułów wprowadzanych na rynek o ponad 20%.
Szefostwo Electronic Arts poinformowało o kolejnych następstwach restrukturyzacji koncernu. Mianowicie, prezes John Riccitiello oznajmił w rozmowie z agencją Reutera, że w przyszłym roku fiskalnym – rozpoczynającym się 1 kwietnia 2010 roku i kończącym się 31 marca 2011 roku – jeden z trzech największym wydawców zredukuje liczbę nowych tytułów wprowadzanych na rynek o ponad 20% (z ponad pięćdziesięciu w roku bieżącym do około czterdziestu).
Ze słów Riccitiello wynika, że za decyzją Electronic Arts stoją tak naprawdę dwa powody. Pierwszym z nich jest słabsza sprzedaż gier w 2009 roku, spowodowana kryzysem ekonomicznym, który uderzył w portfele klientów oraz bardziej czasochłonnym i kosztownym procesem dewelopingu gier. Z drugiej strony mamy z kolei chęć poprawienia jakości poszczególnych produkcji. EA pragnie bowiem uniknąć coraz częstszych sytuacji, w których producent ponaglany nierealnymi terminami wprowadza na półki sklepowe grę niepozbawioną błędów i niedoróbek. Redukcja liczby tytułów – w kolejnych latach nawet do trzydziestu rocznie – ma tu być jednym z najlepszych mechanizmów walki z takimi właśnie przypadkami.
Ponadto Riccitiello twierdzi, że sporo klientów zabrały twórcom gier komputerowych i konsolowych firmy tworzące proste, casualowe pozycje przeznaczone na komórki oraz dla serwisów społecznościowych (jak choćby w przypadku Facebook.com). Zapewne z tego też powodu Electronic Arts zdecydowało się na przejęcie firmy PlayFish za 275 milionów dolarów, zajmującej się dewelopingiem tego typu produkcji. Zaznaczył przy tym, że wzrost wartości rynku elektronicznej rozrywki do 15 miliardów dolarów w samych tylko Stanach Zjednoczonych to m.in. zasługa dynamicznego rozwoju właśnie tej gałęzi przemysłu.
Nie powinniśmy oczywiście zapominać, że jedną z głównych przyczyn zmniejszenia liczby produkowanych gier jest decyzja o zwolnieniu około 1500 pracowników Electronic Arts (17% ogóły zatrudnionych). Zarząd koncernu przeprowadził bowiem istotne cięcia w wielu studiach deweloperskich działających pod egidą EA. Wśród nich wymienia się m.in. Redwood Shores/Visceral Games (Dead Space), Black Box (Skate), Tiburon (Madden NFL) oraz Mythic (Warhammer Online). Redukcji załogi nie unikęło ponadto Pandemic Studios (Full Spectrum Warrior, Star Wars: Battlefront, Mercenaries, The Saboteur), które tak naprawdę przestało istnieć. Projekty studia przejęło EA Los Angeles, które także straciło część pracowników. Według nieoficjalnych informacji zwolnienia mają również objąć EA Maxis, twórców m.in. serii Spore.