autor: Michał Jodłowski
Ekspansja gier MMO i MOBA – rekordowe przychody w 2014 roku
Jak wynika z najnowszych badań rynku, gry MMO i MOBA mogą wygenerować nawet 11 miliardów przychodów do końca bieżącego roku, co stanowiłoby aż 21% ogólnej wartości rynku wirtualnej rozrywki.
Jak wynika z najnowszych badań rynku przeprowadzonych przez firmę Superdata Research Inc, gry z gatunku MMO i MOBA do końca bieżącego roku mogą w sumie wygenerować przychód w wysokości nawet 11 miliardów dolarów, co stanowiłoby aż 21% ogólnej wartości rynku wirtualnej rozrywki. Analitycy przewidują także, że w 2017 roku będzie to nawet 13 miliardów dolarów. Obecnie w kategorii generowanych przychodów przoduje Azja z 4,2 miliarda dolarów, za którą plasuje się Europa z wynikiem 3,1 miliarda dolarów i Stany Zjednoczone (2,1 miliarda dolarów). Największy wkład w te wartości mają tytuły wykorzystujące model biznesowy free-to-play, przede wszystkim League of Legends, CrossFire i Dungeon Fighter Online. Zaraz za podium znajduje się World of Warcraft, głośny ostatnio w kontekście nadchodzącej premiery piątego dodatku pod tytułem Warlords of Draenor.
Firma Superdata Research przygotowała także ranking najbardziej lukratywnych tytułów omawianych gatunków. Jak widać, pierwsza czwórka zostawia po sobie całkiem sporą lukę w generowanych przychodach i udziale w rynku.
Powyższe wyniki z pewnością nie stanowią żadnych rewelacji. Zainteresowanie tytułami typu MMO i MOBA (zwłaszcza tymi drugimi) wyraźnie wzrasta od kilku lat. Na podziw z pewnością zasługuje World of Warcraft, który mimo 10 lat na karku i coraz mniej popularnego modelu abonamentowego wciąż utrzymuje się w ścisłej czołówce i niepodzielnie rządzi w gatunku MMORPG. Nie da się jednak zignorować faktu, że w darmowych grach tak naprawdę większość graczy nie decyduje się na uiszczanie opłat, co również daje nową perspektywę na powyższą tabelę.