Egzoszkielet SuitX sprawi, że staniemy się silniejsi i wytrzymalsi
Firma SuitX przeprowadza testy nowego egzoszkieletu z udziałem firm motoryzacyjnych – General Motors i Fiata. Dzięki tym wspomaganym konstrukcjom możemy stać się silniejsi, bardziej sprawni i wytrzymalsi.
- komercyjne egzoszkielety wydają się być tuż za rogiem, SuitX testuje cywilne modele z pomocą firm motoryzacyjnych.
W niektórych pracach mogą niedługo zastąpić nas roboty. Pewne firmy testują już rozwiązania, dzięki którym automatyczne maszyny staną się samodzielne i sprawniejsze od człowieka. Istnieje jednak inne podejście, nie zabierające nam zatrudnienia. Jest nim połączenie robota i człowieka – egzoszkielet wspomagający. Jest to urządzenie „zakładane na ciało”, posiadające siłowniki zasilane elektrycznie i mogące znacznie zwiększyć naszą siłę i wytrzymałość.
Nie jest to jednak nowość – prototypy egzoszkieletów są już użytkowane w niektórych formacjach militarnych. Firma SuitX ma jednak marzenie, aby wprowadzić je jako produkt na rynku komercyjnym. Dlatego jej produkty są obecnie testowane przez firmy motoryzacyjne, jak General Motors, Chevrolet czy Fiat.
Nie mam wątpliwości, że te urządzenia będą ostatecznie sprzedawane w sklepach ze sprzętem. Gdy ceny spadną, będziesz mógł je po prostu kupić w markecie budowlanym.
To słowa założyciela SuitX, profesora inżynierii mechanicznej Homayoona Kazerooni. Obecnie zaprojektowane są trzy modele egzoszkieletu – ShoulderX, BackX i LegX. Każdy z nich przeznaczony jest do redukcji zmęczenia mięśni innej części ciała. Z tego pierwszego skorzystają najbardziej pracownicy wykonujący prace ręczne (np. wiercenie, montaż). Z BackX i LegX z kolei pracownicy magazynów i budowlańcy. Przejmują one część siły potrzebnej do podnoszenia ciężkich rzeczy.
Istnieją już rozwiązania, które mogą zwiększyć siłę ludzkich mięśni. Mechaniczna ręka od firmy BioServo potrafi zacisnąć mocniej o 20%, niż może to zrobić jej użytkownik. Iron Hand posiada czujniki wykrywające ruch palców i elastyczne siłowniki. Za pomocą aplikacji można dostosować jej pracę do swoich upodobań.
Nieco bardziej zaawansowany egzoszkielet zaprojektowała amerykańska firma Sarcos. Możliwości urządzenia testowanego obecnie przez Delta Airlines robią spore wrażenie. Człowiek z założonym pełnym zmotoryzowanym kombinezonem Sarcos Guardian może podnieść ciężar 90 kg, i pracować bez istotnego zmęczenia przez 8 godzin.
Ceny tych urządzeń zapewne będą się mocno różnić, w zależności od modelu, rozmiaru i zastosowania. Adrian Spragg, ekspert ds. technologii w firmie doradczej Accenture, mówi o średnim koszcie wynoszącym 45 tys. dolarów, które trzeba będzie przeznaczyć na kompletny egzoszkielet. Niektóre konstrukcje Ekso Bionics są sprzedawane nawet za 100 tys. dolarów. Ile mogą kosztować produkty SuitX? Pewnych informacji udzielić może starszy materiał filmowy serwisu CNet:
Połączenie robota z człowiekiem, czyli egzoszkielet, może znacznie zwiększać ludzkie możliwości. Nawet słabsze modele oferują korzyści w postaci mniejszego zmęczenia lub redukcji wypadków podczas pracy. Osobom niepełnosprawnym lub po wypadkach mogą zapewnić łatwy (i prawdopodobnie tańszy) powrót do pełnej ruchomości i mobilności. Egzoszkielety stanowią duże osiągnięcie technologii i pewien kompromis pomiędzy zdobyczami robotyki a pracą człowieka.