E3 2007: Konferencja Nintendo
Przed kilkudziesięcioma minutami dobiegła końca druga z trzech największych konferencji tegorocznych targów E3. Impreza zorganizowana przez japońskie Nintendo zapowiadała się niemal równie ciekawie, jak ta zorganizowana przez Microsoft kilkanaście godzin temu. Czym, i czy w ogóle, zaskoczyła nas firma sygnowana nazwiskami takich bohaterów, jak Mario, Link i Samus Aran?
Przed kilkudziesięcioma minutami dobiegła końca druga z trzech największych konferencji tegorocznych targów E3. Impreza zorganizowana przez japońskie Nintendo zapowiadała się niemal równie ciekawie, jak ta zorganizowana przez Microsoft kilkanaście godzin temu. Czym, i czy w ogóle, zaskoczyła nas firma sygnowana nazwiskami takich bohaterów, jak Mario, Link i Samus Aran?
Spotkanie rozpoczęło się od specjalnego filmu przygotowanego w celu wprowadzenia widzów w świat gier zdominowany w ostatnim czasie przez konsole Nintendo. Jego prezentacja była znamienna – trwająca blisko półtorej godziny konferencja jeszcze w kilku momentach przecinana była podobnymi obrazami. Tuż po jego projekcji na scenę wkroczył gospodarz wieczoru, Reggie Fils-Aime – prezes amerykańskiego oddziału japońskiej firmy.
W przeciwieństwie do prezentacji przygotowanej przez Microsoft konferencja Nintendo rozpoczęła się od szczegółowego ukazania zgromadzonym danych statystycznych. Według Fils-Aime’a są one świetnym argumentem przemawiającym za stwierdzeniem, że wprowadzenie obu najnowszych konsol Nintendo do światowej sprzedaży było posunięciem, które wywarło niesamowity wpływ na interesującą nas gałąź przemysłu. W wielkiej mierze to właśnie one przyczyniły się do 69% wzrostu wartości światowego rynku gier w przeciągu ostatnich dwóch lat (45% w USA, blisko 50% w Europie oraz aż 114% rozwój odnotowany w Japonii). Sama tylko przenośna konsola Nintendo DS zwiększyła swój udział w rynku konsol do niemal 25%, dzięki czemu został on podzielany po równo pomiędzy platformy stacjonarne i przenośne (wcześniej stosunek 70-30). Reggie nie omieszkał również poinformować nas o światowej sprzedaży DS-a oraz Wii. Pierwsze z wymienionych urządzeń znalazło od dnia premiery aż 40 milionów nabywców. Drugie natomiast wyprzedawane jest na pniu i już niedługo powinno stać się najlepiej radzącą sobie konsolą obecnej generacji.
Dalszy etap prezentacji danych statystycznych poświęcony został problemowi zróżnicowania graczy oraz wpływu konsol Nintendo na zmianę dotychczasowego podziału. Przykładem obrazującym to zjawisko może być chociażby liczba grających kobiet i osób dorosłych, która w przypadku Wii i DS jest zauważalnie większa aniżeli w przypadku pozostałych platform (dane za agencją NPD). Pierwsza część konferencji zakończona została informacją, że jeszcze do końca tego roku biblioteka gier na NDS i Wii zostanie zwiększona odpowiednio o 100 (obecnie dostępnych jest 60) i 140 (300) pozycji w samych tylko Stanach Zjednoczonych.
Kolejnym punktem prezentacji było ujawnienie nowego akcesorium przeznaczonego dla Wii. Jest nim oczekiwany od dawna Wii Zapper – urządzenie, dzięki któremu gracz będzie w stanie zamienić kontrolery Wiimote i Nunchuk w pistolet świetlny. Zapper, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku i będzie kosztował 19.99 dolara (USA) będzie znajdzie zastosowanie w wielu grach. W trakcie konferencji dowiedzieliśmy się, że początkowo będą to Resident Evil: Umbrella Chronicles (możliwość przetestowania w trakcie tegorocznych E3), strzelanina na szynach pod tytułem Ghost Squad oraz nowa odsłona serii Medal of Honor. Ostatnia z gier będzie dodatkowo zawierać rozbudowany tryb rozgrywki sieciowej – w jednym pojedynku będzie mogło uczestniczyć maksymalnie 32 graczy. Fils-Aime poinformował nas również, że w trakcie kolejnych godzin trwania targów E3 ujawnione zostaną kolejne tytuły, które będą oferować pełne wsparcie dla Zappera.
W tym momencie gospodarz konferencji przeszedł do przedstawienia nam kilku gier, które zostaną wydane na Wii i DS jeszcze w tym roku. Wymienione zostały: Soul Calibur Legends (Wii), Smackdown vs. RAW 2008 (Wii, DS), Ninja Gaiden: Dragon Sword (DS), Dragon Quest Swords (Wii), Mario & Sonic Olimpic Games (Wii, DS) oraz Super Smash Bros. Brawl (Wii). W przypadku tej ostatniej poznaliśmy również datę amerykańskiej premiery. Najnowsza odsłona szalenie popularnej serii bijatyk trafi do sprzedaży w Ameryce Północnej 3 grudnia 2007 roku.
Tuż po owej krótkiej prezentacji na scenie pojawili się pierwsi goście. Mike i Jackie przedstawili nam system rozgrywki dwóch znanych już pozycji: The Legend of Zelda: Phantom Hourglass oraz Metroid Prime 3: Corruption.
Kolejna część konferencji poświęcona została kwestiom sieciowym. Dowiedzieliśmy, że system WiFi Connection, z którego mogą korzystać posiadacze Nintendo DS, został przetestowany przez 5.5 miliona osób na całym świecie. Wspólnie rozpoczęli oni aż 230 milionów sesji, co w przypadku konieczności korzystania z tzw. Friend Codes (kodów, dzięki którym możemy się połączyć sieciowo z przyjacielem) jest osiągnięciem bardzo dobrym. Równie dobrze radzi sobie WiiConnect 24, a w szczególności usługa Virtual Console. Nintendo wyliczyło, że dostępne za jej pośrednictwem starsze gry znane z konsol NES, SNES, N64, Sega Genesis i NEC Turbografx-16 pobrane zostały już 5.6 miliona razy. W tym właśnie momencie Fils-Aime skupił się na przyszłości i oznajmił, że już na początku przyszłego roku do szeregu kanałów Wii dołączy kolejny – WiiWare (Wii Software w Europie). Już teraz oficjalną premierę miał z kolei kanał Check Mii Out, dzięki któremu będziemy mogli zapoznać się pozostałymi użytkownikami sieciowej usługi konsoli Wii, ocenić ich awatary oraz zaprosić do siebie.
Tuz po opisanych wyżej wydarzeniach omówiona została kwestia bardzo ważna z punktu widzenia posiadaczy Wii. Mianowicie, rozgrywka sieciowa. W niedługim czasie oferta tytułów umożliwiających grę przez sieć rozszerzy się o cztery znane już pozycje. Będą to: wspomniany już Medal of Honor, Mario Strikers Charged, Madden NFL 08 oraz specjalna edycja FIFA 08. Razem z nimi na rynek trafi wiele tradycyjnych gier. Według Fils-Aime najwięcej szumu powinny narobić: Guitar Hero III (Wii) oraz Dragon Quest Joker (DS).
Następnie przyszedł czas na oficjalną prezentację gry Mario Kart Wii. Pozycja ta trafi do światowej sprzedaży w pierwszym kwartale 2008 roku i będzie oferować… tryb rozgrywki sieciowej! Jak widać Nintendo wzięło sobie do serca prośby swych klientów i rozpoczęło rozbudowę możliwości sieciowych Wii. Mario Kart Wii będzie sprzedawane w zestawie ze specjalną kierownicą noszącą nazwę Wii Wheel.
Scena Civic Centre powitała kolejnego gościa – Satoru Iwatę, prezesa Nintendo – który przeprowadził krótki wykład, w trakcie którego omówił plany swojej firmy. Za ich pomocą chce ona wpłynąć na zmianę postrzegania procesu grania w gry. Tuż po nim na scenę wrócił Fils-Aime. Na ekranach ustawionych za jego plecami pojawiły się tytuły kolejnych pozycji na konsole Wii i DS. Znalazły się wśród nich Brain Age 2 (DS – premiera 20 sierpnia), długo oczekiwany Super Mario Galaxy (12 listopada w amerykańskich sklepach), logiczny Picross DS, My Sims prosto od Electronic Arts (Wii, DS), muzyczny High School Musical (Wii, DS), Rayman Raving Rabbids 2 (Wii) oraz dwie gry edukacyjne: My World Coach i My Life Coach, dzięki którym zwiększymy swój zasób słów oraz popracujemy nad stanem naszej wiedzy ogólnej.
Ostatnim etapem konferencji była prezentacja zupełnie nowej pozycji – Wii Fit – wpisującej się idealnie w strategię obraną przez japoński koncern. Dzięki Wii Fit i sprzedawanemu w zestawie nowemu kontrolerowi (Wii Balanced Controler) będziemy w stanie zamienić nasze mieszkanie w mały klub fitness. Prezentacja gry, poprowadzona przez m.in. Shigeru Miyamato (główny producent pozycji) oraz trzech instruktorów fitness, ukazała nam program stworzony z myślą o całej rodzinie. Rozgrywka będzie się składać z szeregu ćwiczeń i mini gier (zaprezentowano m.in. taniec, fitness, zabawę z hula hop), dzięki którym wpłyniemy na nasza kondycję oraz posturę. Czuły na dotyk kontroler będzie w stanie nie tylko przenieść nasze ruchy na kod gry, ale również posłuży jako waga, o czym dosyć boleśnie przekonał się sam Reggie Fils-Aime (okazało się, że ma lekką nadwagę). Więcej informacji na temat Wii Fit przekażemy Wam już wkrótce. Już teraz można jednak zaryzykować stwierdzenie, iż pozycja ta jest niewątpliwym strzałem w dziesiątkę. Spodziewamy się świetnej sprzedaży.
Konferencję zakończyła natchniona mowa prezesa amerykańskiego oddziału Nintendo, Reggiego Fils-Aime’a, w której starał się przekonać widzów, że to właśnie od nich zależy kierunek rozwoju rynku gier. Czekamy na odpowiedź Sony.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami i materiałami zaprezentowanymi w trakcie konferencji:
- Usiądź za pierwszą oficjalną kierownicą konsoli Wii w grze Mario Kart Wii
- Zapowiedziano pierwszy oficjalny pistolet dla konsoli Wii
- Wii Fit, czyli ćwiczeń z konsolą Nintendo ciąg dalszy
- Nintendo zapowiada kanał Check Mii Out