autor: Artur Falkowski
Dwadzieścia milionów sprzedanych kopii systemu Vista
Microsoft ogłosił wczoraj, że w lutym na całym świecie sprzedało się dwadzieścia milionów kopii nowego systemu operacyjnego Windows Vista. Dla porównania Windows XP w pierwszych miesiącach swojej obecności na rynku znalazł 17 milionów nabywców. Zdaniem analityków, nie jest to powód do dumy.
Microsoft ogłosił wczoraj, że w lutym na całym świecie sprzedało się dwadzieścia milionów kopii nowego systemu operacyjnego Windows Vista. Dla porównania Windows XP w pierwszych miesiącach swojej obecności na rynku znalazł 17 milionów nabywców. Zdaniem analityków, nie jest to powód do dumy.
„Start Visty jest silniejszy, niż się spodziewaliśmy” – przyznał Bill Manion z Microsoftu. Analitycy uważają jednak, że przy tak rozbudowanym rynku komputerów PC, system powinien sprzedawać się lepiej. Według nich w roku 2002 (rok po premierze XP) sprzedało się 51 milionów komputerów PC. Obecnie mówi się, że w 2007 roku 96 milionów konsumentów zakupi nowe pecety.
Ogłoszona przez Microsoft liczba uwzględnia nie tylko nabywców detalicznych, zakupujących system w sklepach – dotyczy również kopii ściąganych z Windows Marketplace, a także kuponów wydawanych od października do zakupywanych komputerów, uprawniających do bezpłatnej bądź taniej aktualizacji systemu XP do Visty.
Microsoft nie ujawnił, ile kuponów Visty zostało wydanych. Według oszacowań Michaela Silvera z firmy analitycznej Gartner, w samym okresie przedświątecznym sprzedało się pomiędzy 12 a 15 milionów komputerów PC wyposażonych w system XP Home Edition. Nie wiadomo jednak, do ilu z nich dołączone zostały kupony uprawniające do aktualizacji do Visty. Dlatego też, jak uważa Silver, podane przez Microsoft wyniki sprzedaży nie wykazują rzeczywistego zainteresowania nowym systemem. Dopiero sprzedaż z kolejnych miesięcy nieuwzględniająca już kuponów rzuci nieco światła na kwestię popularności Visty.
Zdaniem analityków gigant z Redmond zbyt mało uwagi poświęcił promowaniu swojego systemu w mediach. „ Microsoft powinien zadbać o to, by w telewizji znalazło się więcej reklam Visty niż spotów Apple krytykujących ten system” – powiedział Chris Swenson, analityk z NPD.