autor: Kamil Zwijacz
Dobre wyniki sprzedaży PayDay 2 i Brothers: A Tale of Two Sons - raport finansowy studia Starbreeze
Szwedzka firma Starbreeze opublikowała wyniki finansowe za drugi kwartał roku fiskalnego 2014. Studio zanotowało dobre rezultaty, głównie dzięki grze FPP PayDay 2. Przyzwoicie poradziła sobie także emocjonująca platformówka Brothers: A Tale of Two Sons.
Studio Starbreeze opublikowało wyniki finansowe za drugi kwartał roku fiskalnego 2014 (okres od 1 października do 31 grudnia 2013 roku). Okazało się, że dzięki grom PayDay 2 (kooperacyjna strzelanka na konsole Xbox 360, PlayStation 3 i komputery PC) oraz Brothers: A Tale of Two Sons (poruszająca platformówka na X360, PS3 i PC) uzyskano bardzo dobre rezultaty. Niestety nie podzielono się dokładnymi danymi sprzedaży, ale wiemy, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy zeszłego roku zanotowano 40,1 mln SEK (korona szwedzka) przychodu netto, czyli około 4,5 mln euro, i 18,1 mln SEK (około 2 mln euro) zysku po opodatkowaniu. Sprzedaż popularnego FPS-a przyniosła 35,5 mln SEK przychodu netto (około 4 mln euro), a dodatkowo w grudniu podpisano nową umowę z firmą 505 Games, na mocy której deweloper będzie zajmował się tą grą jeszcze przez dwa lata, co zaowocuje dodatkowymi 6 mln dolarów w dochodach. Zupełnie nieźle poradziła sobie wirtualna opowieść o dwóch braciach, której przychód ze sprzedaży wyniósł w drugim kwartale ok. 180 tys. euro. Tytuł zaczął też wreszcie na siebie zarabiać.
- W drugim kwartale roku fiskalnego 2014 zanotowano 40,1 mln SEK przychodu netto, czyli około 4,5 mln euro i 18,1 mln SEK (około 2 mln euro) zysku po opodatkowaniu
- Dobre wyniki osiągnęła gra PayDay 2, nieźle poradziło sobie Brothers: A Tale of Two Sons
- Studio podpisało umowę z firmą 505 Games opiewająca na 6 mln dolarów, w której zobowiązało się przez kolejne dwa lata zajmować się dalszą produkcją PayDay 2
Firma podzieliła się także wynikami za pierwsze półrocze roku fiskalnego 2014. Szwedzi wypracowali w tym czasie 130,4 mln SEK przychodu netto, co daje około 14,6 mln euro. Obecna sytuacja finansowa Starbreeze jest więc stabilna i pozwala ze spokojem patrzeć w przyszłość. Wystarczy tylko wspomnieć, że od 1998 do końca czerwca 2013 roku łącznie studio zanotowało stratę w wysokości 94 mln SEK (około 10,5 mln euro), a w ostatnich miesiącach sytuacja odwróciła się o 180 stopni i wypracowano 90,3 mln SEK (około 10,1 mln euro) zysku po opodatkowaniu. Jak więc widać, los w końcu okazał się łaskawy, na co z pewnością wpłynął fakt, że wspomniane wcześniej gry okazały się bardzo dobrymi tytułami.
Firma Starbreeze to szwedzki deweloper gier wideo powstały w 1998 roku. W 2012 roku studio przejęło ekipę Overkill Software, autorów pierwszej części serii PayDay. Studio znane jest także z takich tytułów jak Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay, Kroniki Riddicka: Assault on Dark Athena czy też The Darkness.