filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 18 marca 2024, 11:33

autor: Pamela Jakiel

Dlaczego nowe filmy Disneya ponoszą porażki w box office? Decydenci wytwórni ponoć znają odpowiedź

Ostatnie filmy kinowe Disneya nie spełniają pokładanych w nich nadziei i zawodzą, jeśli chodzi o wyniki w box office. Nowy raport hollywoodzkiego insidera ujawnia, w czym Disney upatruje powodów finansowych porażek.

Źródło fot. Marvels, Nia DaCosta, Disney, 2023 / Indiana Jones i artefakt przeznaczenia, James Mangold, Disney, 2023
i

Ostatnie filmy Disneya nie poradziły sobie najlepiej w kinach. Nie przyciągnęły przed wielkie ekrany tylu widzów, ilu życzyliby sobie szefowie wytwórni, a co za tym idzie – nie zarobiły kroci. Od czasu pandemii pojawiło się niewiele produkcji, które sprostałyby finansowym oczekiwaniom decydentów i odniosły sukces w box office.

Pożądanych wyników kasowych nie przyniosły m.in. takie tytuły jak Indiana Jones i artefakt przeznaczenia, Wish, The Marvels czy Eternals. Często – choć nie zawsze – niska popularność wśród widzów wiązała się z wątpliwą jakością produkcji.

Nowy raport (vide The Direct) informatora Matta Belloniego ujawnia, jaki czynnik – według Disneya – jest za to odpowiedzialny. Jak się okazuje, za brak finansowego sukcesu szefowie wytwórni winią nastawienie firmy na streaming, które miało miejsce podczas pandemii. Wiązało się ono z mniejszym skupieniem się na jakości, a większym na ilości, aby zapewnić platformom Disney+ i Hulu jak najwięcej treści.

Iger obdarzył zaufaniem [Alana] Bergmana pomimo niedawnych kreatywnych i biznesowych problemów w prawie wszystkich działach, które nadzoruje – Marvelu, Lucasfilmie, Pixarze, Disney Animation i Disney Studios. Doszło do osłabienia uwagi wewnątrz [firmy] podczas pełnej pośpiechu ery covidowej, by wypełnić Disney+ i Hulu największą ilością treści.

Praca zdalna i brak konsultacji kwestii kreatywnych miedzy współpracownikami przełożyły się na jakość produkcji. Disney ponoć dostrzega problem i musi odejść od nastawienia „najpierw streaming” oraz wrócić do normalnego trybu pracy. Tylko wtedy widzowie, skuszeni lepszymi produkcjami, znów zaczną chodzić do kina na filmy Disneya, i przestaną, w obawie o jakość, czekać na premierę w streamingu.

Pamela Jakiel

Pamela Jakiel

Filmoznawczyni, absolwentka MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej praca magisterska dotyczyła nowej duchowości w kinie współczesnym. Redaktorka serwisu Filmomaniak od kwietnia 2023 roku, wspiera redaktora prowadzącego i szefową wszystkich newsmanów. Wcześniej pisała do naEkranie. Jeśli po raz setny nie ogląda Dziewiątych wrót, to po raz pierwszy czyta książki Therese Bohman i Donny Tartt. Woli gnozę od grozy, dramaty od horrorów, Junga od Freuda. W muzeach tropi obrazy symbolistów. Biega długie dystanse, jeszcze dłuższe pokonuje gravelem. Uwielbia jamniki.

więcej