autor: Michał Jodłowski
DirectX 12 – rewolucja w świecie gier z końcem przyszłego roku
DirectX 12, najnowsza wersja API firmy Microsoft, została oficjalnie zapowiedziana podczas konferencji GDC 2014. Nowa technologia ma znacznie usprawnić wykorzystywanie podzespołów i zmniejszyć zużycie zasobów, będąc jednocześnie wspierana przez znaczą część sprzętu obsługującego obecnie DirectX 11. Ponadto DirectX 12 będzie dostępny nie tylko na pecetach i Xboksach One, ale także na telefonach i tabletach. Na konfrontację zapowiedzi z rzeczywistością poczekamy jednak do końca 2015 roku.
Podczas dorocznej Game Developers Conference (GDC) w San Francisco, firma Microsoft w osobie Anuja Gosalii, kierownika rozwoju DirectX, oficjalnie zapowiedziała DirectX 12. Najnowsze API od Microsoftu jest odpowiedzią na rosnące potrzeby deweloperów. Mowa tutaj o lepszym, bardziej bezpośrednim wykorzystaniu dostępnych zasobów sprzętowych i na tym polu DirectX 12, tworzony od zera, ma spisywać się wyjątkowo dobrze. Przedsmak nadchodzących zmian można obejrzeć na demie technologicznym z Forza Motorsport 5, a także na wynikach testów DX12.
Na blogu deweloperów DirectX dostępne są w/w wyniki, które wyglądają naprawdę imponująco. Testy przeprowadzono w programie 3DMark przy użyciu DX11, a następnie DX12. Rezultaty benchmarku 3DMark przeportowanego na używanie DirectX 12 pokazują pięćdziesięcioprocentową poprawę w wykorzystywaniu zasobów procesora, a także lepsze rozkładanie pracy na poszczególne rdzenie.
Rzeczone demo technologiczne z Forza Motorsport 5, działające w 60 klatkach na sekundę przy rozdzielczości 1080p, uruchomione zostało na pececie wyposażonym w kartę grafiki NVIDIA GeForce Titan Black. Obejrzeć można je poniżej.
Wszystko to brzmi i wygląda wspaniale, lecz rodzi także pytania, które dla nas, graczy, są fundamentalne. Dobre wieści płyną z obozu firmy NVIDIA, współpracującej z Microsoftem przy DX12 od czterech lat, która zapowiedziała, że wszystkie jej karty grafiki obsługujące DX11, obsłużą i DX12. Należą one do rodzin Fermi, Kepler i Maxwell. Ponadto według NVIDII obecnie 70% pecetów do grania bazuje na sprzęcie wspierającym DX11. Istotny jest również fakt, że z dobrodziejstw DirectX 12 skorzystają nie tylko komputery osobiste. Najnowsze biblioteki pojawią się też na Xboksie One, tabletach, a nawet telefonach.
Złe wieści są dwie. Pierwsza to brak jasności co do wsparcia DX12 przez karty graficzne firmy AMD. Druga to podobna sytuacja z Windowsem 7 – nie wiadomo, czy ten system w ogóle będzie obsługiwał najnowsze biblioteki DirectX.
Premiery DirectX 12 spodziewać możemy się końcem 2015 roku, w okolicach świąt Bożego Narodzenia. Gry z tego okresu będą prawdopodobnie używać dwunastej wersji bibliotek firmy Microsoft. Pozostaje jedynie czekać na kolejne informacje i materiały dotyczące nowego API.
DirectX to zestaw bibliotek wspomagających generowanie przede wszystkim grafiki czy dźwięku w grach i innych aplikacjach multimedialnych. Pierwsza wersja DX została wydana 30 września 1995 roku, zaś najnowsza odsłona, wspierająca m.in. Windows 8.1, swoją premierę miała 18 października ubiegłego roku.