Gracz ulepsza UI w Diablo 4, efektem gorąca dyskusja społeczności
Gracze wciąż komentują różne elementy Diablo 4. Część z nich trafiła w gusta fanów serii, a część według niektórych wymaga poprawy. Są też tacy, którzy biorą sprawy we własne ręce i poprawiają interfejs gry, a swoimi wynikami chwalą się w Internecie.
Od otwartej bety Diablo 4 minął już prawie tydzień. Gra jednak wciąż jest na ustach fanów serii, którzy wymieniają się spostrzeżeniami i komentują wygląd najnowszej gry Blizzarda. Gracze zachwycają się klimatem, feelingiem walki oraz mroczną oprawą audiowizualną.
Najczęściej zwracają uwagę na niesamowitą poprawę, jakiej uległa grafika oraz liczne efekty wizualne, od czasów Diablo 3. W tej zmianie jakości niektórzy zauważają problemy, z jakimi mierzy się najnowsza odsłona serii. Dużo osób komentowało, że kamera znajduje się za blisko postaci, przez co mamy wrażenie grania na ciągłym przybliżeniu.
Najwięcej krytyki związanej z interfejsem gry spadło jednak na wygląd ekwipunku, a w szczególności na opis legendarnych przedmiotów. Część graczy uważa, że UI w aktualnym wyglądzie jest zdecydowanie za duże – w przyszłości można z tego zrezygnować i zaoszczędzić miejsce na ekranie. Poprawki po Blizzardzie postanowił wprowadzić jeden z użytkowników Reddita, czym wywołał niemałą dyskusję.
Gracz poprawia interfejs Diablo 4
Clueso87, bo o nim mowa, postanowił podzielić się ze społecznością fanów Diablo swoim pomysłem na poprawę opisu przedmiotów w ekwipunku. W tym celu zamieścił infografikę, pokazującą, co jego zdaniem stanowi bolączkę w obecnej wersji gry, a także przedstawił, jak mógłby wyglądać uproszczony interfejs.
Clueso87 tłumaczy swój pomysł na zmniejszenie UI w obszernym komentarzu, który co pewien czas jest aktualizowany w oparciu o uwagi innych użytkowników. Twórca projektu zwrócił bowiem uwagę, że obecny interfejs jest zbyt rozległy. Proponuje on tym samym wiele zmian.
Autor pomysłu skupia się na innym rozmieszczeniu poszczególnych elementów opisu wyposażenia. Propozycja zakłada przesunięcie obrazka przedmiotu na lewą stronę oraz umieszczenie wszystkich „trzeciorzędnych” informacji po jego prawej stronie. To właśnie tam miałyby się znaleźć dane odnoszące się chociażby do zadawanych obrażeń.
Głównym zamiarem clueso87 jest jednak zmiana rozmiaru czcionek, rozkładu tekstu oraz nałożenie kolorów na poszczególne elementy celem szybszego orientowania się w najważniejszych statystykach przedmiotu. Wszystkie te usprawnienia mają prowadzić do ogólnego zmniejszenia się okna przedmiotu, które według części graczy niepotrzebnie jest aż tak rozległe.
Fani Diablo komentują propozycję zmian
Pomysł clueo87 został przez część osób ciepło przyjęty, a proponowane zmiany znalazły uznanie. Komentujący zgadzający się z autorem twierdzą, że UI w obecnej wersji jest za duże i wszystkie informacje opisujące dany przedmiot spokojnie można zmniejszyć. Kilka osób zaproponowało, żeby Blizzard wysłuchał pomysłu twórcy.
Blizzard, jeśli nie zapłacisz temu człowiekowi, to przynajmniej ukradnij ten pomysł i dziękuj swoim szczęśliwym gwiazdom, że wykonał za ciebie całą pracę...
– NestroyAM
Jednak zdecydowana większość komentujących jest przeciwna pomysłowi autora wątku. Zmniejszenie okna, choć wizualnie oceniane jest na plus, to jednak powoduje straty w czytelności i przejrzystości przedmiotu.
Tak, chciałem powiedzieć, że wersja autora jest faktycznie dużo gorsza, trudniej jest znaleźć ważne informacje, takie jak obrażenia na atak, czy atak na sekundę itp. Wersja Blizzarda ma bardziej przejrzyste ułożenie, co ułatwia porównywanie przedmiotów.
– Maetheor_derien
Inne osoby zarzucają twórcy zwykłe czepialstwo i wprowadzanie zmian, które są zupełnie niepotrzebne i mogą stanowić spory problem chociażby z językami innymi niż angielski. Zdecydowana większość stwierdza jednak, że obecne UI jest w sam raz i bardzo dobrze pasuje do klimatu gry oraz do ekranu przedstawiającego ekwipunek naszej postaci, który w porównaniu do trzeciej części znacząco się zmienił poprzez pokazywanie aktualnego wyglądu naszego bohatera.
Należy jednak wspomnieć, że autor słucha słów krytyki i na bieżąco poprawia swoją koncepcję. Szansę na to, że jego projekt trafi do gry są niewielkie, szczególnie z uwagi na negatywne komentarze, ale być może pracownicy Blizzarda przynajmniej częściowo zainspirują się wizją autora przy ewentualnym usprawnieniu interfejsu?
Diablo 3 i 4 – porównanie interfejsu
Redditową dyskusję napędzają również liczne komentarze, które przypominają o wyglądzie UI z Diablo 3. W trzeciej odsłonie serii, oprócz wszystkich statystyk, legendarne przedmioty posiadały również krótki opis i samo okno również było całkiem spore.
Zarzuty clueso87 mogą być jednak trafne, gdy weźmiemy pod uwagę, że dane opisujące elementy naszego wyposażenia były posegregowane, a poszczególne wartości oznaczone były określonymi kolorami.
Największą zmianą UI w Diablo 4 jest zdecydowanie diametralny wygląd nie tyle opisu przedmiotów, co całego ekwipunku. Wcześniej wspomniane przedstawienie naszego bohatera, to tylko jedna z nowości, które znajdziemy w najnowszej odsłonie serii. O ile Diablo 3 garściami czerpało z dwóch pierwszych odsłon serii, prezentując nam przedmioty, które w zależności od rodzaju zajmują określoną liczbę pól w ekwipunku, o tyle czwórka odchodzi od schematu i każda część naszego wyposażenia zajmie dokładnie jeden slot.
Czy UI w Diablo 4 naprawdę wymaga poprawy?
Ile głosów, tyle opinii na temat interfejsu ekwipunku w Diablo 4. Bez wątpienia społeczność graczy jest podzielona obecną wersją UI. Porównując ze sobą części Diablo możemy jednak zauważyć, że faktycznie aktualny wygląd okna legendarnych przedmiotów jest największy z całej serii.
Warto jednak zauważyć, że większe okno pozwala na klarowne i szybsze porównanie statystyk dwóch elementów naszego ekwipunku bez zbędnego poszukiwania informacji po małym okienku. Pionowy układ tekstu oraz podział na poszczególne kategorie i pogrupowanie informacji znacząco ułatwia zapoznanie się z danymi przedmiotu oraz spełnia walory estetyczne samego ekwipunku.
Wersja Blizzarda została dostosowana również pod różne języki, a wielkość czcionek może pomóc wielu osobom w porównywaniu przedmiotów bez wytężania wzroku. W końcu w grze jest i tak wystarczająco dużo mroku, żeby wytężać oczy, patrząc na ekwipunek.