Devkit PS5 to gorąca bestia, potrzebuje sześciu wentylatorów
Wczoraj opublikowano patent, w którym widać system chłodzenia devkitu PlayStation 5. Składa się on z sześciu wentylatorów i komory parowej. Czy podobny system będzie odprowadzał ciepło w finalnej wersji?
- wersja deweloperska PS5 posiada system chłodzenia złożony z 6 wentylatorów i sporego radiatora zmontowanego razem z komorą parową;
- problemy z chłodzeniem PS5 mogą doprowadzić do zmiany kształtu urządzenia - może to być powodem tak długiego utrzymywania szczegółów konsoli w tajemnicy.
Na stronie portalu WIPO możemy zobaczyć niedawno opublikowane schematy systemu chłodzenia wersji deweloperskiej PlayStation 5. Widać na nich układ podzielony na dwie sekcje, każda z trzema wentylatorami. Takiemu rozwiązaniu sprzyja „farelkowa” budowa tej wersji urządzenia. O wyglądzie premierowej wersji ciągle wiemy niewiele, a tym bardziej o zainstalowanym w niej sposobie odprowadzania ciepła. Sony uparcie trzyma takie szczegóły w tajemnicy.
Na schematach można dostrzec spory radiator (30) przymocowany do komory parowej (31) w części mieszczącej najważniejsze podzespoły obliczeniowe. Przepływ powietrza przez niego wymuszają trzy wentylatory (15). Druga część mieści zespół zasilania i kolejne trzy wiatraki. Taki układ na pewno nie podgrzeje pizzy, sądząc z niektórych internetowych memów, bo powietrze kierowane jest do tyłu. System wygląda na całkiem wydajny i sugeruje sporą ilość ciepła wytwarzanego przez podzespoły. Jeden z naszych wcześniejszych newsów mówi o możliwych problemach z chłodzeniem PS5. Dotyczą one jednak najprawdopodobniej wersji produkcyjnej. Możliwe więc, że Sony będzie musiało przemyśleć i zmienić kształt urządzenia. Czy dlatego nadal nie znamy ostatecznego wyglądu konsoli?
Wersja deweloperska nie musi być cicha - sześć małych wentylatorów wygląda raczej na wyraźnie słyszalny system. Jednak konsole skierowane do klientów nie powinny generować zbyt dużego hałasu, o czym wcześniej zapewniał producent. Jak wiadomo, głośna praca wentylatorów PS4 była jednym z bardziej uciążliwych problemów, więc nowa generacja nie powinna tego powielać. Xbox Series X postawił na duży wiatrak i pionową budowę. Taki układ sprzyja cichemu i wydajnemu chłodzeniu. Być może Sony spróbuje swoje problemy rozwiązać w podobny sposób. To jednak może wywołać zarzuty o kopiowanie designu Microsoftu. Więcej o nowych konsolach w tym artykule.