autor: Kamil Zwijacz
Destiny - kompendium wiedzy [Aktualizacja #13: Destiny 2 i Age of Triumph]
Przygotowaliśmy dla was kolejne kompendium wiedzy, tym razem dotyczące strzelanki FPP Destiny od studia Bungie. W niniejszym artykule znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje na temat tej produkcji, które będą stale uzupełniane, wraz z pojawianiem się kolejnych szczegółów.
Aktualizacja #13: Destiny 2 i Age of Triumph (działy 5.5 i 5.7).
- 1. Fabuła
- 2. Rozgrywka
- 3. Technologia i ścieżka dźwiękowa
- 4. Ciekawostki (4.1. Aktualizacja popremierowa, 4.2. Popularność gry, 4.3. Destiny: The Collection)
- 5. Dodatki (5.1. The Dark Below, 5.2. House of Wolves, 5.3. The Taken King, 5.4. Sparrow Racing, 5.5. Przyszłość Destiny, 5.6. Rise of Iron, 5.7. Age of Triumph)
- 6. Odbiór mediów
- 7. Multimedia
Destiny to nowa produkcja uznanego studia Bungie, które przez szereg lat zajmowało się tworzeniem kolejnych odsłon kultowej serii strzelanek Halo. Po zakończeniu współpracy z koncernem Microsoft, deweloper związał się umową z firmą Actvision, na mocy której w najbliższych latach rozwijać będzie markę Destiny. Pisząc w wielkim skrócie, jest to strzelanka FPP osadzona w klimatach sci-fi, która ukazała się 9 września bieżącego roku na konsolach PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 oraz Xbox 360. W niniejszym kompendium znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje (m.in. o fabule, rozgrywce, wykorzystanej technologii, itd.) na temat tej gry. Pamiętajcie także, że artykuł będzie stale uaktualniany o kolejne szczegóły.
1. Fabuła
Akcja produkcji rozgrywa się w odległej przyszłości, w XXVIII wieku. Po tak zwanej Złotej Erze, w czasie której ludzie skolonizowali wybrane planety Układu Słonecznego, przyszedł czas zagłady. Nieznany wróg wybił niemal wszystkich przedstawicieli naszej rasy i tylko części osób znajdujących się na Ziemi udało się przetrwać. Dokonali tego dzięki ogromnemu statkowi obcych, zwanemu Podróżnikiem (Traveler). Zawisł on tuż nad powierzchnią planety, a w jego cieniu ci, którzy przetrwali, zbudowali Ostatnie Miasto, mające być bazą wypadową dla odradzającej się cywilizacji. Niestety straszliwy przeciwnik powrócił z zamiarem pozbycia się niedobitków. Gracze wcielają się w Strażników – przedstawicieli trzech ras (ludzie, Awoken oraz Exo), zdolnych posługiwać się wyjątkowymi mocami, zapewnianymi przez Podróżnika.
2. Rozgrywka
Gameplay w Destiny opiera się na klasycznych mechanizmach strzelanek FPP, łącząc jednak w jedno tryby single i multiplayer. Z jednej strony produkcja stawia na zabawę wieloosobową i posiada pewne elementy gier MMO. Z drugiej, tytuł jest przystosowany do samotnej rozgrywki. Oznacza to mniej więcej tyle, że całą kampanię da się przejść samemu, wykonując kolejne misje fabularne. Jednak w czasie przygody nierzadko spotkamy innych graczy, z którymi można łączyć się w grupy, wykonując wspólnie zadania. Oprócz tego co jakiś czas uruchamiane są dodatkowe misje i publiczne eventy, np. najazd przeciwników, których trzeba się pozbyć w określonym czasie, współpracując z pozostałymi osobami. Nie brakuje także starć PvP, możliwości wykonywania raidów, itd.
Jak zostało wspomniane wcześniej, gracze wcielają się w Strażników, którzy oprócz rasy, dzielą się także ze względu na klasę postaci. Twórcy przygotowali trzy opcje – Hunter (doskonale posługuje się karabinami snajperskimi i preferuje działanie z ukrycia), Titan (ciężkozbrojny wojownik, dysponujący dużą siłą rażenia) oraz Warlock (specjalizuje się w używaniu swego rodzaju magii). Bohaterów można rozwijać, dzięki doświadczeniu zdobywanemu w czasie zabawy, oraz wyposażać w nowy ekwipunek, wpływający na statystyki postaci.
Zabawa odbywa się w rozległych lokacjach, znajdujących się nie tylko na Ziemi, lecz także na innych planetach i księżycach Układu Słonecznego. Udostępnione tereny pozwalają na działanie na różne sposoby. Po zauważeniu grupki przeciwników, można przystanąć na chwilę i dokładniej rozeznać się w sytuacji. Następnie, wedle uznania, zdjąć ich z odległości, używając np. karabinu snajperskiego, bądź też stoczyć bezpośrednią walkę, strzelając do wrogów z rewolweru lub karabinu szturmowego. Należy jednak pamiętać, że nie stoją oni bezczynnie w miejscu i podczas walki wykorzystują elementy otoczenia oraz możliwości podwójnego skoku, dzięki któremu również i my posiadamy większą mobilność.
W temacie broni twórcy przyszykowali prawdziwy raj dla entuzjastów rozmaitych narzędzi mordu. Do naszej dyspozycji oddano różnego rodzaju pistolety, rewolwery, karabiny szturmowe, karabiny snajperskie, strzelby, wyrzutnie rakiet, a także bardziej futurystyczne karabiny pulsacyjne.
3. Technologia i ścieżka dźwiękowa
Na potrzeby Destiny stworzono zupełnie nową technologię, przystosowaną przede wszystkim do obsługi obecnych konsol. Silnik wyciska także co się da z past-genów. Jego wyprodukowanie zajęło studiu Bungie cztery lata, ale poświęcony czas nie poszedł na marne, gdyż ma on sobie bez problemu radzić w najbliższych dziesięciu latach. Narzędzia pozwalają artystom na dużo większą swobodę, niż kiedykolwiek wcześniej i umożliwiają generowanie światów o różnych środowiskach (zalesione tereny, miejsca pełne zbiorników wodnych i płynących rzek, itd.). Deweloperzy zatroszczyli się także o obsługę wielu zaawansowanych efektów, co finalnie zaowocowało po prostu ładnie wyglądającą produkcją.
Całości dopełnia oprawa dźwiękowa, skomponowana przez weteranów serii Halo – Marty’ego O’Donnella i Mike’a Salvatori, przy współudziale byłego członka grupy The Beatles – Paula McCartney’a.
4. Ciekawostki
17 lipca rozpoczęła się beta gry na konsolach PlayStation 3 i PlayStation 4. W późniejszym czasie do zabawy dołączyli także użytkownicy urządzeń firmy Microsoft.
W maju 2012 roku do Internetu przedostały się szczegóły umowy zawartej pomiędzy studiem Bungie a koncernem Activision. Według niej do 2020 roku otrzymamy cztery odsłony Destiny i do każdej z nich zostaną wypuszczone po cztery rozszerzenia.
W maju 2014 roku ujawniono, że budżet produkcji wyniesie aż 500 mln dolarów, jednak w późniejszym czasie skorygowano te doniesienia, oznajmiając, że w kwocie tej zawiera się nie tylko sam koszt produkcji gry, ale także stworzenie zaawansowanej infrastruktury sieciowej, marketing oraz inne długoterminowe inwestycje w markę.
W becie produkcji wzięło udział ponad 4,6 mln graczy, dzięki czemu testy Destiny okazały się największym tego typu przedsięwzięciem na konsolach, które związane jest z zupełnie nową marką.
W marcu 2015 roku Destiny otrzymało nagrodę BAFTA (Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych). Tytuł wygrał w kategorii „Gra roku”, pokonując takie produkcje jak: Obcy: Izolacja, Dragon Age: Inkwizycja, Mario Kart 8, Śródziemie: Cień Mordoru oraz Monument Valley.
Wersja PC. Aktualizacja z sierpnia 2015 roku:
Na oficjalnej stronie studia Bungie zamieszczono ciekawe ogłoszenie o pracę. Deweloper poszukiwał pracownika na stanowisko PC Compatibility Tester. Do głównych zadań dewelopera należałoby testowanie produkcji na komputerach osobistych. Nie wydano oficjalnego komunikatu w tej sprawie, ale już jakiś czas temu twórcy zapowiadali, że biorą „blaszaki” pod uwagę.
4.1. Aktualizacja popremierowa
Destiny zadebiutowało 9 września na konsolach PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 i Xbox 360. Na dobry początek studio Bungie wypuściło w dzień premiery pierwszą aktualizację 1.0.1, wprowadzającą usprawnienia klas postaci, broni, map, aktywności, itd. Natomiast dzień później firma Activision, wydawca produkcji, postanowiła pochwalić się wynikami finansowymi nowej strzelanki. Okazało się, że projekt został wysłany do sprzedawców w ilości egzemplarzy, których wartość oszacowano na 500 mln dolarów.
Jednocześnie warto wspomnieć, że osobom, które nabyły wersję na konsole starej generacji (X360 / PS3) umożliwiono przeniesienie się na Xboksa One oraz PlayStation 4 za darmo. Oferta dotyczyła tylko cyfrowej wersji gry, którą należało zakupić do 15 stycznia 2015 roku. Migracja obowiązywała wyłącznie w jednej rodzinie urządzeń, czyli PS3 – PS4, X360 – XOne.
4.2. Popularność gry
Nie znamy faktycznej ilości sprzedanych egzemplarzy Destiny, ale firma Activision kilka razy chwaliła się danymi związanymi z popularnością produkcji. Po pięciu dniach obecności gry na rynku, produkcja wygenerowała 325 mln dolarów faktycznego przychodu i znacząco podniosła sprzedaż konsoli PlayStation 4 w USA i Wielkiej Brytanii. W połowie października dowiedzieliśmy się, że w tytuł codziennie gra średnio 3,2 mln osób, a na początku listopada ujawniono, że projekt może pochwalić się 9,5 miliona zarejestrowanych użytkowników. Liczba ta jednak nie równa się sprzedaży, gdyż niektórzy gracze miewają po kilka kont.
W lutym 2015 roku firma Activision zdradziła, że Destiny wygenerowało 850 milionów dolarów przychodu. Jednocześnie ujawniono, że od momentu premiery zarejestrowano ponad 16 milionów graczy, a średni czas zabawy wynosi aż trzy godziny dziennie.
Aktualizacja z sierpnia 2015 roku:
W raporcie finansowym firmy Activision za II kwartał 2015 roku zdradzono, że gry Hearthstone: Heroes of Warcraft, Heroes of the Storm oraz Destiny mają łącznie 70 milionów zarejestrowanych użytkowników, z czego 20 milionów przypada na ostatnią z wymienionych produkcji. Ponadto dowiedzieliśmy się, że od momentu swoich premier tytuły te wygenerowały 1,25 miliarda dolarów przychodu (w standardzie non-GAAP). Niestety nie ujawniono, jaki jest podział na poszczególne projekty.
Aktualizacja z września 2015 roku:
Dzięki dokumentom sądowym ze sprawy związanej ze sporem kompozytora Marty’ego O’Donnella ze studiem Bungie, dowiedzieliśmy się, że w pierwszym miesiącu po premierze Destiny sprzedano ponad 6 mln kopii gry.
Aktualizacja z listopada 2015 roku:
Dzięki raportowi finansowemu firmy Activision Blizzard poznaliśmy kolejne dane dotyczące popularności produkcji. Okazało się, że do 30 września 2015 założono 25 milionów kont. Niestety nie wiemy jak wynik ten przekłada się na liczbę aktywnych graczy, ani faktyczną sprzedaż gry.
Aktualizacja z lutego 2016 roku:
W kolejnym raporcie finansowym wydawcy wyjawiono, że na koniec 2015 roku Destiny miało ponad 25 milionów zarejestrowanych użytkowników. Oznacza to, że popularność gry w stosunku do września tego samego roku się nie zwiększyła. Warto także wspomnieć, że fani produkcji spędzili w grze prawie 3 miliardy godzin.
4.3. Destiny: The Collection
20 września 2016 roku ukazało się Destiny: The Collection. Jest to kosztujący niecałe 60 dolarów pakiet zawierający „podstawkę” oraz wszystkie wydane do niej dodatki, w tym Rise of Iron (dział 5.6). Edycja ta dostępna jest tylko na PlayStation 4 i Xboksie One, ale możliwy jest jej zakup również w przypadku użytkowników Destiny: The Taken King na Xboksie 360 i PlayStation 3. Ich posiadacze mogą bowiem dokonać specjalnej aktualizacji kosztującej 40 dolarów, przenosząc swoje konto na jedną z nowszych konsol i otrzymując od razu Destiny: The Collection. Oferta jest tymczasowa i obowiązuje do końca stycznia 2017 roku.
5. Dodatki
5.1. The Dark Below
Produkcja, oprócz ciągłych aktualizacji, otrzymała 9 grudnia pierwszy dodatek - The Dark Below. Wprowadził on do zabawy kolejne misje fabularne, dodatkowy wieloosobowy Raid oraz Strike, powiązane z głównym wątkiem rozszerzenia, nowe zestawy broni i wyposażenia oraz trzy areny (Pantheon, The Cauldron i Skyshock) przeznaczone do rywalizacji. Wszystko to zostało uzupełnione przez zwiększony maksymalny poziom postaci (podniesiono go z 30 na 32 level).
5.2. House of Wolves
19 maja 2015 roku odbyła się premiera drugiego dużego dodatku do Destiny. Produkcja, wyceniona na około 80 zł (za darmo dla posiadaczy Season Passa) wprowadziła do zabawy następujące elementy:
- arenowy tryb współpracy – wariacja na temat Hordy, w której trzyosobowa drużyna graczy odpiera ataki kolejnych fal coraz to silniejszych wrogów;
- Trials of Osiris – cotygodniowy tryb eliminacji, w którym walczą ze sobą dwie drużyny liczące po trzech graczy każda;
- kolejne misje fabularne oraz zadania poboczne;
- nowa misja typu Strike - The Shadow Thief;
- wzrost maksymalnego poziomu doświadczenia do 34 levelu;
- nowe bronie, zbroje i wyposażenie;
- mapy do rywalizacji - Black Shield, Thieves’ Den, Widow’s Court oraz dostępna tylko dla uzytkowników konsol PlayStation Timekeeper.
Dodatkowo mapy z dodatku The Dark Below dostępne są od teraz dla wszystkich graczy.
5.3. The Taken King
Kolejnym dodatkiem do Destiny jest The Taken King przeznaczony na wszystkie platformy sprzętowe (PS4, PS3, XOne, X360). Historia zawarta w rozszerzeniu opowiada o Oryksie, który zamierza się zemścić na Strażnikach za zabicie jego syna Crota. Tytuł wprowadził do zabawy nowy wieloosobowy raid, w którym trafiamy na statek rasy Hive. Ponadto pojawiły się kolejne subklasy dla Huntera (Sunbreaker), Titana (Nightstalker) oraz Warlocka (Stormcaller), dodatkowe wyposażenie i nie tylko. Łącznie udostępniono 12 misji, 4 zadania typu Strike oraz 6 map.
Wraz z dodatkiem The Taken King pojawiło się także specjalne wydanie gry Destiny: The Taken King - Legendary Edition, zawierające „podstawkę”, a także nowy oraz dwa wcześniejsze rozszerzenia - The Dark Below i House of Wolves.
Nolan North zastąpi Petera Dinklage
Wraz z dodatkiem The Taken King Peter Dinklage, użyczający swojego głosu Ghostowi (towarzyszący graczom robot), zniknął z produkcji. Zastąpił go Nolan North – słynny aktor dubbingowy, znany chociażby z takich tytułów jak: Prince of Persia (książę), Assassin's Creed (Desmond Miles), Batman: Arkham Knight (Pingwin) czy też serii Uncharted (Nathan Drake). Powodów zmiany nie ujawniono.
Premiera dodatku The Taken King
Zgodnie z wcześniej złożoną obietnicą, firma Activision wypuściła 15 września dodatek The Taken King, w którym Strażnicy muszą zmierzyć się z Oryksem, pragnącym zemścić się na nich za zabicie jego syna Crota. Oczywiście rozszerzenie wprowadza do zabawy szereg nowych elementów, o których przeczytacie wyżej.
Produkcja okazała się wielkim sukcesem i pobiła rekord otwarcia wśród najczęściej pobieranych gier na konsolach PlayStation. Dodatkowo w pierwszym dniu sprzedaży zanotowano większą liczbę osób grających w The Taken King niż w podstawowe Destiny w dniu jej debiutu.
Warto jeszcze wspomnieć, że na kilka dni przed dodatkiem studio Bungie udostępniło sporej wielkości patch dla wszystkich wersji gry Destiny. W aktualizacji podniesiono maksymalny poziom postaci do 34 levelu (40, jeżeli zainwestujecie w The Taken King), zmieniono strukturę misji, wprowadzono możliwość pomijania scenek przerywnikowych, zmieniono statystyki broni, postaci oraz ich umiejętności oraz zatroszczono się o szereg mniejszych zmian, które wypunktowano w oficjalnym komunikacie.
5.4. Sparrow Racing
8 grudnia 2015 roku Destiny otrzymało Sparrow Racing, czyli zupełnie nową formę aktywności. Są to niebezpieczne wyścigi dla sześciu graczy, którzy ścigają się na wrogim terytorium (dostępne były dwie trasy - Infinite Descent i Campus Martius). Zmagania odbywały się w ramach Sparrow Racing League do 29 grudnia. Poniżej znajdziecie zwiastun trybu oraz materiał wideo, w którym twórcy zdradzają szczegóły na jego temat.
5.5. Przyszłość Destiny
W lutym 2016 roku poznaliśmy plany związane z przyszłością Destiny. Na ten moment to dopiero pierwsze oficjalne wzmianki, więc nie mamy żadnych szczegółów, ale zapowiedziano, że w 2017 roku doczekamy się Destiny 2 (czy jakkolwiek będzie się gra nazywać), a wcześniej, w 2016 roku, światło dzienne ujrzy jeszcze jeden, duży dodatek do jedynki.
Aktualizacja:
Pod koniec marca 2017 roku oficjalnie zapowiedziano Destiny 2. Produkcja ukaże się 8 września 2017 roku na konsolach Xbox One, PlayStation 4 i PC-tach. W grze będziemy musieli zmierzyć się z Czerwonym Legionem dowodzonym przez Ghaula, któremu udało się zniszczyć Ostatnie Miasto. Rozsiani po całym Układzie Słonecznym Strażnicy połączą siły, by pokonać potężnego wroga.
5.6. Rise of Iron
Kolejnym dużym dodatkiem do Destiny jest zapowiedziany w czerwcu 2016 roku Rise of Iron na konsole Xbox One i PlayStation 4. Akcja produkcji rozegrywa się w nowej lokacji na Ziemi, nazwanej The Plaguelands. Pod wodzą Lorda Saladina musimy stawić czoła nowej frakcji Fallen Devils – Splicers – jednocześnie odkrywając tajemnicę Iron Lords.
Oprócz dodatkowej kampanii i kolejnych misji, rozszerzenie zwiększa maksymalny poziom postaci, wprowadza nowe wyposażenie i narzędzia mordu, kolejny Raid oraz misję typu Strike. Dodatkowo pojawiła się specjalna strefa społecznościowa.
Rise of Iron wymaga do działania Destiny wraz z dodatkiem The Taken King, które należy oczywiście zakupić osobno. Ponadto zainteresowani muszą przyszykować około 14 GB wolnego miejsca.
Aktualizacja:
Na widocznym poniżej dzienniku dewelopera twórcy Rise of Iron zdradzili kilka nowych informacji związanych z tym dodatkiem. Podzielono się m.in. szczegółami dotyczącymi misji typu Strike, nazwanej Wretched Eye, oraz Raidu zatytułowanego Wrath of the Machine. Pokazano mapy Last Exit, Floating Gardens oraz Skyline, a także omówiono tryb Supremacy. Nowa forma zabawy polega na zbieraniu łupów wypadających z ciał wrogów, dzięki czemu zdobywamy punkty, które zadecydują o zwycięstwie albo przegranej naszej drużyny.
Najciekawszą nowinką są chyba prywatne mecze, które w końcu zagościły w Destiny. Dostęp do tej opcji otrzymali wszyscy gracze, ale tylko ci, którzy kupili dodatek Rise of Iron mogą bawić się na nowych mapach i w nowym trybie. System umożliwia tworzenie dowolnych spotkań, a nawet całych turniejów, w których ustalamy formę rozgrywki, wybierzeamy lokację, porę dnia, limit czasu i wiele innych elementów. W prywatnych meczach walczymy o rzadkie przedmioty oraz punkty reputacji Crucible, przyznawane za ukończone mecze i codzienne wyzwania.
Premiera dodatku Rise of Iron
20 września 2016 roku ukazał się kolejny duży dodatek do Destiny. W momencie uaktualniania kompendium nie było zbyt wielu recenzji, ale w serwisie Gamesradar oceniono rozszerzenie na 4/5 punktów, argumentując wysoką notę m.in. świetną kampanią i doskonałą misją typu Strike. Pozostałe serwisy jak Polygon, PlayStation Lifestyle i Forbes wstrzymały się z wystawieniem końcowej oceny do czasu konkretnego ogrania produkcji, choć w większości przypadków recenzenci wypowiadają się o niej pochlebnie.
Co ciekawe, premiera Rise of Iron nie odbyła się bez kłopotów i w pierwszych godzinach po debiucie dodatku gracze zmagali się z przeciążonymi serwerami, które skutecznie utrudniały zabawę. Na szczęście Bungie szybko uporało się z problemami.
5.7. Age of Triumph
28 marca 2017 roku rozpoczęło się wydarzenie Age of Triumph. Jest to ostateczny event, będący niejako ukoronowaniem wszystkich zmagań Strażników. Bungie wprowadziło nowe zadania oraz umożliwiło powtarzanie starych w trybie Heroic na specjalnej playliście. Pojawiły się nowe emblematy i inne pamiątkowe nagrody, wprowadzono Record Book: Age of Triumph (specjalny dziennik z rozmaitymi zadaniami) czy też dodano 390 Light Heroic Mode do wszystkich Raidów. Wraz z eventem pojawiła się aktualizacja 2.6.0, dodająca wymienione atrakcje, naprawiająca kilka błędów i wprowadzająca garść mniejszych zmian.
6. Odbiór mediów
Destiny zebrało mieszane opinie. Gracze oczekiwali objawienia na miarę serii Halo, jednak studiu Bungie nie do końca udało się spełnić wszystkie obietnice. Trzeba jednak przyznać, że w ogólnym rozrachunku otrzymaliśmy po prostu grę dobrą, ale nie do końca dopracowaną. W naszej recenzji Kacper stwierdził, że:
„Destiny jest fajnym i dość unikalnym pomysłem, który został ubrany w niesamowitą jakość produkcyjną, ale stoi na niepewnych i dziurawych fundamentach. Gra Bungie może się podobać, jednak wszystko zależy od wytrzymałości na rutynę. Na pewno jest szansa, że całość zostanie należycie rozwinięta i wypełniona przez nadchodzące dodatki, ale jak na razie jest to tylko pieśń przyszłości.”
Poniżej przedstawiamy wybrane oceny mediów:
- Cheat Code Central – 4,5/5,
- Game Informer – 8,75/10,
- Eurogamer – 8/10,
- Joystiq – 4/5,
- Hardcore Gamer – 4/5,
- IGN – 7,8/10,
- Videogamer – 7/10,
- Gry-OnLine – 6,5/10,
- Destructoid – 6,5/10,
- Gamespot – 6/10,
- Polygon – 6/10.