Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 13 maja 2020, 19:25

Demo technologiczne Unreal Engine 5 zachwyca grafiką na PS5

Firma Epic Games zaprezentowała imponujące demo technologiczne UE5. Pokaz przeprowadzono na konsoli PlayStation 5.

Jeśli wykluczyć doniesienia o Fortnite oraz Epic Games Store, minęło sporo czasu, odkąd słyszeliśmy cokolwiek na temat Epic Games. Najwyraźniej firma postanowiła nam przypomnieć o sobie z przytupem. W ramach Summer Game Fest deweloper zaprezentował demo technologiczne świeżo zapowiedzianego Unreal Engine 5 na PlayStation 5. Tym samym otrzymaliśmy przedsmak tego, co zaoferują konsole dziewiątej generacji.

Prezentację Unreal Engine 5 pod nazwą Lumen in the Land of Nanite przeprowadzono w konwencji gry akcji TPP, w ramach której zwiedzamy tajemnicze ruiny wraz z bohaterką. Epic Games zaprezentowało kilka nowości, ale pierwsze skrzypce grały dwie technologie wspomniane w tytule dema: Nanite oraz Lumen. Pierwsza z nich pozwala – wedle słów twórców – na „natychmiastowe generowanie tylu geometrycznych szczegółów, ile da się zobaczyć gołym okiem”. W praktyce umożliwia to importowanie wysokiej jakości obiektów (na przykład wykorzystywanych w filmach) bezpośrednio do silnika gry w czasie rzeczywistym, i to bez utraty jakości. Z kolei Lumen odpowiada za dynamiczne oświetlenie, na bieżąco dopasowując je do scenerii, kątów nachylenia i liczby źródeł światła etc, nawet w otwartych, ciągnących się kilometrami lokacjach.

Lumen i Nanite zapewnią jeszcze bardziej fotorealistyczną grafikę i zaoszczędzą czas twórcom.

Obie te technologie pozwolą na tworzenie jeszcze bardziej realistycznego środowiska, a jednocześnie zaoszczędzą czas twórcom tak na projektowaniu go, jak i generowaniu tzw. mapy światła – artyści mogą po prostu przesuwać oświetlenie w edytorze, by uzyskać pożądany efekt. Dochodzą do tego inne, nie mniej istotne usprawnienia, także w warstwie audio.

Lumen in the Land of Nanite to de facto pierwszy prawdziwy pokaz tego, jak będą wyglądać gry na konsolach dziewiątej generacji. Ambicją Epic Games jest zatarcie różnicy między grafiką w grach komputerowych a scenami CGI tworzonymi na potrzeby kinowych produkcji. To wszystko ma być w zasięgu zarówno największych deweloperów, jak i pomniejszych studiów. Oczywiście pozostaje kwestia optymalizacji, ale możemy mieć nadzieję, że Epic Games nie zawiedzie pod tym względem. Przekonamy się o tym po premierze Unreal Engine 5 w 2021 roku.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej