Darmówki, czyli w co pograć bez płacenia (m.in. Shrug Song, SpaceJourney i Thanks for playing)
W najnowszym odcinku Darmówek polecamy m.in. platformówkę stawiającą na głowie zasady swojego gatunku, kilka klimatycznych przygodówek, mieszankę FPS-a i kosmicznego symulatora oraz nowe MMO ojca cyklu Tribes.
Witajcie w dwudziestym drugim odcinku naszego cyklu omawiającego najciekawsze darmowe gry pecetowe. Ponownie proponujemy zestaw kilku świeżych produkcji oraz jednego klasyka. Tekstowi tradycyjnie towarzyszy materiał video przygotowany przez Heda.
Gry w pełni darmowe
Daily (Journaliere)
Daily (w oryginalnej francuskiej wersji znane jako Journaliere) to przygodówka, w której eksplorujemy surrealistyczną krainę złożoną głównie z dziwnych czarnobiałych brył. Zaczynamy w domu bohaterki i naszym zadaniem jest doprowadzenie jej do biura, gdzie jest zatrudniona. Po drodze napotkamy jednak wiele okazji do opóźnienia chwili rozpoczęcia pracy. Najmocniejszą stroną gry jest wyśmienita oprawa graficzna, która przywołuje na myśl dokonania klasyka francuskiego komiksu Jeana „Moebiusa" Girauda.
Shrug Song
Shrug Song to gra logiczno-muzyczna, w której kierujemy małym stworkiem potrafiącym przeobrażać się w instrumenty muzyczne i wchodzącym w interakcje ze światem wyłącznie za pomocą dźwięków. Produkcja jest po prostu urocza – zarówno grafika, jak i muzyka robią doskonałe wrażenie, a zagadki, choć pomysłowe, to jednocześnie potrafią solidnie zrelaksować. Całość jest przedsmakiem większego projektu zatytułowanego Shrug Song. Pracuje nad nim m.in. Nifflas, czyli autor popularnej serii platformówek Knytt.
SpaceJourney
Ukazała się również nowa wersja SpaceJourney. Jest to symulator kosmiczny, w którym sterowanie przypomina gry FPS. Wcielamy się w kapitana samotnie pilotującego potężny gwiezdny krążownik. Zabawa sprowadza się głównie do walki z wrogami. Wielu z nich musimy wyeliminować za pomocą działek i rakiet statku. Z kolei inni wymagają opuszczenia mostka, złapania za karabin i wyjścia poza kadłub lub też rozprawienia się z siłami, które dokonały inwazji na pokład. Gra wciąż jest na wczesnym etapie produkcji, ale już teraz potrafi zaoferować sporo dobrej zabawy.
The Rebirth/The Reaper
The Rebirth/The Reaper to nietypowy projekt przygodówkowy będący owocem współpracy Bena Chandlear and Francisco Gonzaleza. Każdy z tych twórców opracował odrębną grę, w której musimy znaleźć sposób na wydostanie się z zamkniętej lokacji. Jedna z nich toczy się w postapokaliptycznej rzeczywistości, podczas gdy druga osadzona jest na terenie zadbanej rezydencji. Obie produkcje są ze sobą połączone pod względem fabularnym i odkrywanie tych powiązań daje masę satysfakcji. Chandler i Gonzales mają zupełnie inne style, zarówno pod względem wizualnym, jak i zagadek oraz sposobu prowadzenia scenariusza, więc zderzenie ich produkcji daje unikalną mieszankę.
Darmowy klasyk: Thanks for playing
Thanks for playing to platformówka oparta na nietypowym pomyśle. Wcielamy się w bohatera, który poniósł porażkę i nie udało mu się powstrzymać szalonego naukowca przed uruchomieniem urządzenia cofającego czas. Aby przeżyć musimy więc rozegrać całą kampanię wstecz. Nie wystarczy jednak po prostu biec w lewą stronę ekranu. Zamiast tego naszym głównym zmartwieniem jest wymyślanie sposobów unikania paradoksów. Przykładowo, nie wolno nam nigdy zeskoczyć z dużej wysokości, bo to oznaczałoby, że w tym miejscu bohater wykonał w przeszłości niemożliwie wysoki skok. Z kolei gdy zobaczymy punkty liczbowe, to wiemy, że za chwilę postać musi naskoczyć na głowę niewidocznego jeszcze przeciwnika. Thanks for playing co chwila stawia nas przed nowymi wyzwaniami tego typu, powodując, że rozgrywka jest bardzo różnorodna, a pokonywanie kolejnych przeszkód daje sporo satysfakcji.
Free-2-Play
Firefall
Doczekaliśmy się wreszcie startu otwartej bety Firefall. Gra stanowi mieszankę wzorowanej na strzelankach mechaniki walki z otwartym światem i swobodą wyboru misji typową dla gatunku MMORPG. Połączenie to wyszło bardzo dobrze, co nie dziwi biorąc pod uwagę osoby twórców. Studio Red 5 założyli bowiem byli pracownicy Blizzarda odpowiedzialni za World of Warcraft, podczas gdy głównym projektantem był Scott Youngblood, który pełnił tę samą rolę przy produkcji dwóch pierwszych odsłon cyklu Tribes. Końcowy projekt robi dobre wrażenie zwłaszcza ciekawym systemem potyczek oraz intrygującym światem kryjącym wiele sekretów. Firefall wciąż trapi sporo problemów technicznych, ale już teraz gra potrafi solidnie wciągnąć i jeśli uda się ją odpowiednio dopracować, to może stać się jedną z najlepszych produkcji tego typu.
Pięć poprzednich odsłon cyklu:
- 10 lipca 2013 (zwycięzca ankiety: Atum)
- 3 lipca 2013 (zwycięzca ankiety: Silhouette)
- 26 czerwca 2013 (zwycięzca ankiety: Perihelion)
- 19 czerwca 2013 (zwycięzca ankiety: RIFT)
- 5 czerwca 2013 (zwycięzca ankiety: Pokémon: Generations)