autor: Adam Mirkowski
Darmowa wersja Forza Motorsport 6 może pojawić się na PC
Odchudzona wersja xboksowego hitu Forza Motorsport 6, opatrzona podtytułem Apex, miałaby ukazać się na PC (Windows 10) wiosną tego roku.
Wygląda na to, że serwis The Seattle Times przedwcześnie podzielił się ze światem informacją o kolejnej xboksowej grze zmierzającej na Windowsa 10. Dziennikarz tego portalu uczestniczył w zeszłym tygodniu w konferencji firmy Microsoft poświęconej planom dalszego rozwoju Windowsa pod kątem gier. W opublikowanym artykule napisał jednak nie tylko o biznesowych planach giganta z Redmond, ale również pecetowej odsłonie Forza Motorsport 6, która ma się ukazać wiosną z podtytułem Apex. Według podanych informacji gra pojawi się w „odchudzonej” względem xboksowego pierwowzoru wersji, ale za to ma być darmowa dla wszystkich posiadaczy Windowsa 10. Informacje zniknęły już z portalu The Seattle Times, ale oryginalny artykuł można przeczytać pod tym adresem.
Forza Motorsport 6: Apex ma być demonstracją gamingowych możliwości Windowsa 10 – za tym stwierdzeniem może się kryć implementacja jakichś dodatkowych funkcji np. w postaci możliwości rywalizacji z graczami konsolowymi. Taka opcja nabiera realnych kształtów szczególnie w kontekście tego, że najnowszy system operacyjny Microsoftu jest elementem łączącym pecety z konsolą Xbox One, które również pracują pod kontrolą Windowsa 10.
Phil Spencer, szef oddziału odpowiedzialnego za markę Xbox, zapewnia, że Microsoft ma długofalowy plan rozwoju PC jako platformy do gier. Podobne obietnice gracze pecetowi słyszeli z ust przedstawicieli amerykańskiego giganta wielokrotnie. Spencer podkreśla jednak, że jest tego świadomy i wie, że jego ekipa ma „dużo do udowodnienia”. Nowe podejście do grania na PC jest elementem aktualnej strategii Microsoftu, który chce, aby z jego usług i aplikacji można było korzystać niezależnie od platformy – przykładem jest wydanie programów zarezerwowanych dotychczas dla Windows Phone na Androida czy iOS.
Chociaż informacja nie doczekała się oficjalnego komentarza ze strony Microsoftu wydaje się być całkiem wiarygodna. Potwierdzają ją również inne drobne poszlaki – Dan Greenawalt, dyrektor kreatywny studia Turn 10 odpowiedzialnego za serię Forza Motorsport, kilka dni przed publikacją The Seattle Times radził na Twitterze, aby mieć oko na wspomnianą wyścigową markę, bo w marcu zaczną się pojawiać nowe informacje na jej temat. W świetle tej informacji bardzo prawdopodobne jest, że uczestnicy konferencji Microsoftu mieli wyznaczone tzw. embargo na tekst, czyli datę, przed którą nie mogą zdradzić określonych informacji, a dziennikarz The Seattle Times z jakiegoś powodu nie dotrzymał tego terminu. Plotki o przeniesieniu Forza Motorsport na PC nie pojawiają się po raz pierwszy – w lutym informowaliśmy o takich przeciekach ze strony chińskiego serwisu WPDang.
Forza Motorsport 6: Apex zapewne będzie zawierała mikrotransakcje biorąc pod uwagę, że zostały one dodane również do ostatniej konsolowej odsłony wyścigowej serii, która sprzedawana była w standardowej cenie. Darmowość gry ma zapewne także przekonać graczy do korzystania z Windows Store – przy okazji zapowiedzi Quantum Break na PC pojawiło się wiele głosów niezadowolenia z powodu tego, że produkcja na komputerach będzie dostępna tylko w taki sposób. Możliwość zagrania w wyścigowy hit bez konieczności uiszczania jakichkolwiek opłat może przekonać graczy do sprawdzenia platformy Microsoftu i zmiany zdania na jej temat.
Kolejną przyczyną przeniesienia Forza Motorsport na PC mogą być również wyniki sprzedaży. Pomimo pozytywnych recenzji (średnia ocen recenzentów wynosi 87% wg serwisu Metacritic, gra otrzymała 8,5/10 w naszej recenzji), wyniki sprzedaży szóstej odsłony serii są raczej przeciętne. W styczniu tego roku Microsoft poinformował, że przekroczono pułap miliona sprzedanych egzemplarzy gry. Daleko takim rezultatom od klapy sprzedażowej, ale trzeba pamiętać, że gra jest na rynku od września zeszłego roku, a jej poprzedniczka sprzedała się w liczbie przekraczającej dwa miliony kopii. Bardzo dobry wynik Rise of Tomb Raider na PC udowadnia, że poszerzenie bazy potencjalnych nabywców o graczy komputerowych może się bardzo opłacić.