autor: Marcin Skierski
Część funkcji DirectX 11.1 także dla użytkowników Windows 7
Firma Microsoft ogłosiła, że pewne funkcje bibliotek DirectX 11.1 są dostępne także dla użytkowników systemu operacyjnego Windows 7. Tym samym niedawne doniesienia na temat rzekomej ekskluzywności DirectX 11.1 dla Windows 8 nie były do końca prawdziwe.
Na oficjalnym blogu Games for Windows and the DirectX SDK pojawił się wpis informujący, że pewne funkcje bibliotek DirectX 11.1 zostały wprowadzone także dla systemu operacyjnego Windows 7. Częściowo zaprzecza to niedawnym informacjom, jakoby DirectX 11.1 był dostępny wyłącznie na Windowsie 8.
We wspomnianym wpisie czytamy, że pewne funkcje DirectX 11.1 „są dostępne w systemie Windows 7 z dodatkiem Service Pack 1 za pośrednictwem Aktualizacji Platformy dla Windows 7 Service Pack 1 oraz Windows Serwer 2008 R2 Service Pack 1 (KB 2670838) zawartej w przeglądarce Internet Explorer 10 Release Preview dla Windowsa 7”. Mówiąc prostszym językiem – ściągając Internet Explorer 10 w wersji Release Preview otrzymamy automatyczny dostęp do niektórych funkcji DirectX 11.1 (ich lista znajduje się na blogu).
Wciąż nie jest to idealna sytuacja dla użytkowników Windows 7, bo pewne atrakcje oferowane przez biblioteki DirectX 11.1 nie są obecnie dla nich dostępne. Może to oznaczać, że gry wykorzystujące w przyszłości DirectX 11.1 nie będą działać najlepiej na Windows 7 lub nie aktywujemy w nich pewnych opcji graficznych. Mówi się, że firma Microsoft nie przenosi niektórych funkcji ze względu na ekskluzywność sterowników WDDM 1.2 na Windows 8.
Obecnie powyższe spekulacje nie mają jeszcze wielkiego znaczenia dla graczy, bo najnowsze gry wymagają do działania co najwyżej bibliotek DirectX 11, które są kompatybilne nie tylko z Windows 7, ale także z Windows Vista. Sytuacja zmieni się, gdy w najbliższych latach do uruchomienia wybranych produkcji będziemy potrzebować pełnej funkcjonalności DirectX 11.1.
Można się domyślać, że wszystko tak naprawdę zależy od popularności Windows 8. Jeśli bowiem nowy system operacyjny nie przyjmie się na rynku, firma Microsoft z pewnością zadba o pełną kompatybilność bibliotek DirectX 11.1 z Windows 7. Inny scenariusz jest taki, że producenci nie będą wymagali DirectX 11.1 do działania swoich gier, a skupią się na wykorzystaniu możliwości podstawowej „jedenastki”.