autor: Michał Kułakowski
Crytek zapowiada kolejną wersję silnika CryEngine
Na trwających właśnie targach Gamescom, firma Crytek zapowiedziała nową wersję silnika graficznego CryEngine. Na razie nie znamy żadnych konkretnych technicznych szczegółów, ale producent zapewnia, że będzie ona współpracowała z najważniejszymi platformami sprzętowymi.
Targi Gamescom są bogatym źródłem informacji, związanych nie tylko z nowymi grami, ale także wykorzystywanymi przez nie technologiami. Crytek zapowiedział właśnie kolejną wersję swojego autorskiego silnika. W przeciwieństwie do jego trzech ostatnich edycji (ostatnia, którą był CryEngine 3 zadebiutowała w 2009 roku), najnowsza porzuci dotychczasową numerację i będzie znana po prostu pod nazwą CryEngine. Według tłumaczeń twórców, w przeciągu ostatnich lat dokonali tak wielu fundamentalnych zmian w budowie engine'u, że decyzja ta wydaje się słuszna, bowiem nie mamy do czynienia z bezpośrednim rozwinięciem wcześniejszych dokonań programistów firmy.
Na razie nie poznaliśmy żadnych konkretnych szczegółów związanych z nowinkami jakie ze sobą przyniesie nowy silnik. Wiemy natomiast, że przystosowany został do współpracy z konsolami obecnej (PlayStation 3, Xbox 360, Wii U) jak i nadchodzącej generacji (PlayStation 4 i Xbox One), a także komputerami PC. Crytek planuje w przyszłości wdrożenie wsparcia dla kolejnych platform sprzętowych. Obiecuje również, że przyłoży większą wagę do udzielenia pomocy studiom deweloperskim, które zakupią jego rozwiązania technologiczne. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest połączenie działu licencyjnego firmy z pionem odpowiedzialnym za badania i rozwój technologii. Wygląda więc na to, że Crytek chce nawiązać bliższą współpracę ze swoimi klientami i postawić na dostarczanie im indywidualnych rozwiązań oraz wprowadzanie ulepszeń zgodnych z potrzebami twórców gier. Jedną z jaskółek tych zmian jest otwarcie internetowej strony cryengine.com, która w przyszłości ma oferować kompleksowe informacje zainteresowanym deweloperom.
Producent przewiduje, że w najbliższych latach CryEngine będzie nieustannie i intensywnie rozwijany. Pełnię jego możliwości zobaczymy w akcji zapewne dopiero za jakiś czas. W tej chwili w opracowaniu pozostaje nadal wiele tytułów korzystających z CryEngine 3, których premiery zapowiedziano na 2014 czy 2015 rok. Warto jeszcze dodać, że firma wciąż ma zamiar wspierać darmową i niekomercyjną wersję swojego silnika, a więc CryEngine SDK, który w przeciągu dwóch ostatnich lat miał zostać pobrany już ponad pięć milionów razy.