autor: Łukasz Szliselman
Crysis 3 wyciśnie ostatnie soki z Xboksa 360 i PlayStation 3
Śmiałe słowa padły z ust szefa studia Crytek. Według niego, Crysis 3 będzie technologicznym szczytem możliwości Xboksa 360 i PlayStation 3. Jeszcze lepiej zapowiada się wersja na PC, która pod względem jakości grafiki rzekomo dorówna konsolom następnej generacji.
Pamiętacie, jakim skokiem technologicznym był pierwszy Crysis? Wraz z nadejściem „trójki” studio Crytek zamierza ponownie udowodnić, że wszystkie inne gry w porównaniu z ich produkcją są jedynie kupką zlepionych w pośpiechu pikseli. Jeśli wierzyć śmiałym zapewnieniom Cevata Yerli’ego, dyrektora wykonawczego ekipy pracującej nad serią, Crysis 3 będzie najlepiej wyglądającą produkcją na konsolach obecnej generacji. Tytuł ma wyciśnąć siódme poty z Xboksa 360 i Playstation 3. Yerli twierdzi, że większość dzisiejszych gier nie umywa się nawet do Crysisa 2, a jego kontynuacja pozostanie niedoścignionym arcydziełem technologicznym, jeśli chodzi o tę generację konsol.
Crysis 3 wykorzysta możliwości konsol do ostatniego procenta. (…) W każdej chwili podjąbym wyzwanie ze strony Gears of War i Halo. Ilość danych, jakie wpakowaliśmy w naszą grę i poziom zawartych w niej detali jest niezrównany.
Podczas gdy Crysis 3 wykorzysta konsole do granic wytrzymałości, pecetowa wersja gry ma być jeszcze bardziej zaawansowana. Yarli obiecuje, że dzięki możliwościom bibliotek DirectX 11 i znakomitego silnika CryEngine 3 na komputerach osobistych Crysis 3 zaprezentuje grafikę na poziomie następnej generacji. Jak wyjaśnia, next-geny nie okażą się tak dużym skokiem jakościowym, jak to było w wypadku X360 i PS3. Przyczyną tego są ponoć zbyt wysokie koszta produkcji pamięci operacyjnej i procesorów – najważniejszych podzespołów każdej maszynki do gier. Dlatego też, następcy wiodących dziś konsol nie pozostawią najnowszych pecetów daleko w tyle.
RAM jest absolutnie najważniejszy i nigdy nie będzie go wystarczająco dużo. Nie widziałem konsoli, która miałaby dostateczną ilość pamięci. (…) Gdyby tylko udało się jakoś zmniejszyć koszta produkcji pamięci na tyle, by można było użyć jej 3-4 razy wiecej. Pomyślcie tylko, co by było, gdybyśmy mieli do wykorzystania 32 GB RAM-u. Moglibyśmy zastosować mnóstwo nowych technik.
Wszystko to brzmi bardzo imponująco, ale poważnym problemem może okazać się wydajność. Twórcy nie ukrywają, że jedynie posiadacze najnowszych komputerów będą mogli pozwolić sobie na zabawę w wysokich, nie wspominając o najwyższych ustawieniach graficznych. Jeszcze większe obawy można żywić w stosunku do konsolowych edycji. Już Crysis 2 na X360 i PS3 doświadczał drastycznych spadków płynności. Jeśli to, co obiecuje Crytek jest prawdziwe, największym zmartwieniem studia będzie nie tyle konkurencja, co odpowiednia optymalizacja Crysisa 3. O tym, czy sztuka ta się powiedzie, przekonamy się w lutym 2013 roku, gdy gra zagości na sklepowych półkach.
- Znamy wymagania sprzętowe Crysis 3 – gry, która „stopi kilka pecetów”
- Oficjalna strona internetowa serii Crysis
- Oficjalna strona internetowa studia Crytek