autor: Szymon Liebert
CryEngine 3 realistyczny jak nigdy – nowe demo na silniku studia Crytek
CryEngine 3 to wszechstronny silnik, przy pomocy którego można tworzyć wiele różnych środowisk. Udowadnia to filmik francuskiej firmy Enodo, zajmującej się realizowaniem wirtualnych przestrzeni dla zastosowań biznesowych.
Francuska firma Enodo opublikowała ciekawe demo technologiczne na silniku CryEngine 3, które stara się stworzyć w miarę realistyczne środowiska – zarówno naturalne, jak i wykreowane przez człowieka. Od razu zaznaczamy, że Enodo nie zajmuje się produkowaniem gier, a realizowaniem interaktywnych trójwymiarowych środowisk na użytek firm zewnętrznych. Mimo tego, jest to ciekawe spojrzenie na możliwości technologii niemieckiego studia Crytek.
Materiał trwa niecałe trzy minuty i pokazuje szereg przeróżnych lokacji – od sawanny, po której hasają słonie i inne zwierzęta, aż po tereny zurbanizowane. Miasto pokazano zresztą w różnych ujęciach i warunkach pogodowych. Nie zabrakło też imponujących wnętrz, a nawet motywu motoryzacyjnego. Firma odpowiadająca za demo chciała udowodnić, że przy pomocy technologii studia Crytek da się realizować kompleksowe i zróżnicowane projekty.
Z opisu filmu można wywnioskować, że wszystko, co oglądamy na ekranie jest generowane w czasie rzeczywistym. Celem Enodo jest „połączenie dwóch światów” i „projektowanie wirtualnych rzeczywistości dla prawdziwych zastosowań biznesowych”. Mówiąc inaczej, firma chce wykorzystać mechanizmy i elementy rodem z gier wideo w projektach przemysłowych. Przykłady konkretnych prac Enodo można znaleźć na stronie tego przedsiębiorstwa.
Enodo nie ma bezpośredniego związku z grami, ale demo nieźle wpisuje się w popularne ostatnio chwalenie się grafiką, wynikające z tego, że wkrótce przejdziemy na kolejną generację konsol (reprezentowaną przez PlayStation 4 oraz następnego Xboksa). W ostatnich miesiącach podobne dema pokazali Epic Games, Konami, Square Enix czy chociażby sam Crytek. Na festiwalu Digital Dragons widzieliśmy też prezentację Guerrilla Games na temat oświetlenia w Killzone: Shadow Fall.