CryENGINE 3 jednocześnie na PC, Xboksie 360 i PlayStation 3
Redakcja serwisu IGN.com otrzymała wyjątkową możliwość zapoznania się z technologiczną demonstracją silnika graficznego CryENGINE 3, którą niemiecki deweloper Crytek opracował z myślą o rozpoczynających się już jutro kolońskich targach GamesCom. Fakt ten zbiegł się w czasie z wystąpieniem Cevata Yerliego, w trakcie którego poruszył on kilka tematów bezpośrednio związanych z jego firmą.
Redakcja serwisu IGN.com otrzymała wyjątkową możliwość zapoznania się z technologiczną demonstracją silnika graficznego CryENGINE 3, którą niemiecki deweloper Crytek opracował z myślą o rozpoczynających się już jutro kolońskich targach GamesCom. Fakt ten zbiegł się w czasie z wystąpieniem Cevata Yerliego, w trakcie którego poruszył on kilka tematów bezpośrednio związanych z jego firmą.
Cevat Yerli
Relacja z kolejnego już pokazu możliwości CryENGINE 3 (na bazie którego powstaje Crysis 2 na PC, Xboksa 360 i PlayStation 3) została podzielona na dwie części, lecz tak naprawdę traktują one o tym samym. Przede wszystkim przedstawiają bowiem silnik działający jednocześnie na wszystkich trzech branych pod uwagę platformach. Dzięki prezentacji widzimy również, że zapanowanie nad CryENGINE 3 w wersjach na konsole nie sprawia większych problemów. Dodawanie nowych elementów i modyfikacja tych zakotwiczonych przebiega w sposób niezwykle intuicyjny, a efekty działań są automatycznie przenoszone na X360 i PS3. Zachodnie serwisy – m.in. VG247 – sugerują, że na tej drugiej konsoli CryENGINE 3 nie wygląda jeszcze zbyt dobrze.
Mimo to twórcy silnika zapewniają, że będzie on jedną z najbardziej zaawansowanych platform do tworzenia gier na pecety i konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Mają to umożliwić nie tylko wyjątkowe efekty oraz techniki obsługiwane przez nową technologię (jak choćby opisywane przez nas w zeszłym tygodniu Light Propagation Volumes), ale przede wszystkim łatwość obsługi. Być może wpłynie to na zwiększenie popularności technologii Crytek wśród innych deweloperów. Przejdźmy zatem do wykładu prezesa niemieckiej firmy.
Mianowicie, Cevat Yerli oznajmił w swoim wystąpieniu podczas europejskiej Game Developers Conference, że Crytek nie zrezygnuje z produkcji gier i silników prezentujących szeroki zakres możliwości. Chodzi mianowicie o deweloping tytułów, których uruchomienie w najwyższej możliwej jakości wymaga od nas posiadania komputera o niezwykłej mocy. Według Yerliego dobrym przykładem jest tu Crysis, którego piękno większość graczy ujrzała dopiero po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach oczekiwania.
Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie z CryENGINE 3 – wszystkie atuty tej niezwykle plastycznej platformy poznamy zapewne dopiero za kilka lat. Od dłuższego czasu wiemy bowiem, że jest ona opracowywana nie tylko z myślą o aktualnie dostępnych konsolach i komputerach, ale również ich następcach. Według szacunków prezesa Crytek maszyny nowej generacji mogłyby trafić na rynek na przełomie 2012-2013 roku, lecz w obliczu niezwykłego powodzenia Wii ciężko stwierdzić, czy producenci PS3 i X360 zdecydują się wówczas na wprowadzenie do sprzedaży znacznie silniejszych konsol. Skrót z wystąpienia Cevata Yerliego znajdziecie na łamach serwisu Gamasutra.