Civilization VI zadebiutowało na urządzeniach mobilnych
Dziś doczekaliśmy się nieoczekiwanej premiery Sid Meier's Civilization VI na urządzeniach mobilnych z systemem iOS. Szósta odsłona strategicznej serii jest dostępna na wybranych modelach iPada i oferuje wszystkie atrakcje podstawowej wersji gry.
Wydawałoby się, że największą atrakcją czekającą na fanów serii Sid Meier's Civilization w najbliższych miesiącach będą kolejne uaktualnienia i dodatki do szóstej odsłony kultowego cyklu. Tymczasem bez żadnej zapowiedzi Sid Meier's Civilization VI zadebiutowało dziś na urządzeniach mobilnych z systemem iOS. Nie jest to bynajmniej okrojona wersja czy poboczna gra z cyklu w stylu Sid Meier’s Civilization Revolution, lecz pełnoprawny port produkcji sprzed roku. Potwierdzają to dotychczasowe recenzje użytkowników oraz serwis Polygon, który skontaktował się twórcami mobilnej szóstki ze studia Aspyr. Jedyne elementy, z których nieodwołalnie zrezygnowano w wydaniu na urządzenia firmy Apple to widok strategiczny, animowane portrety władców oraz rozbudowane efekty wizualne przy wznoszeniu cudów. Na razie nie ma też opcji gry z innymi graczami przez Internet – fanom starć wieloosobowych muszą wystarczyć potyczki w sieci lokalnej. To samo dotyczy wspólnych gier z posiadaczami pecetowego wydania szóstej Cywilizacji oraz dodatków, przy czym w przypadku tych ostatnich sprawa ich wydania wciąż nie jest przesądzona.
- konwersja pecetowego Sid Meier's Civilization VI z 2016 roku na urządzenia z systemem iOS
- tylko na iPada Air 2, iPada Pro oraz piątą generację iPada (modele z rocznika 2017)
- dziewiętnaście nacji i dwudziestu przywódców do wyboru;
- pełna zawartość podstawowej wersji gry;
- multiplayer na razie tylko przez sieć lokalną;
- polska wersja językowa;
- cena: 139,99 złotych (do 4 stycznia), 59,99 dolara
Pomijając powyższe braki, mobilne Sid Meier's Civilization VI oferuje całą zawartość podstawowego wydania gry. Mamy więc do wyboru dwudziestu przywódców z dziewiętnastu cywilizacji (włącznie z kierowanymi przez Montezumę Aztekami) oraz klasyczną rozgrywkę serii wraz ze zmianami wprowadzonymi w szóstce: zmodyfikowanym rozwojem miast i badaniami naukowymi oraz agendami (schematami zachowania) liderów kontrolowanych przez sztuczną inteligencję. Dochodzą do tego interfejs oraz sterowanie dostosowane pod urządzenia mobilne.
Obecnie mobilne Sid Meier's Civilization VI dostępne jest tylko na wybranych modelach iPada [Air 2, piątej generacji (czyli modelach z 2017roku) oraz Pro] z systemem iOS w wersji 11.1.2. To jednak cena może okazać się główną wadą dla części zainteresowanych. Gra kosztuje bowiem 60 dolarów (ok. 212 złotych), czyli nawet więcej niż pecetowy oryginał na Steamie. Dla porównania, mobilna wersja XCOM: Enemy Within (samodzielnego dodatku do XCOM: Enemy Unknown) to wydatek 48 złotych. Trzeba jednak pamiętać, że również na PC premierowa cena tego rozszerzenia była znacznie niższa niż szóstej Cywilizacji. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją. Samo studio Aspur zwraca uwagę, że mowa tu o wiernej konwersji dużej pecetowej produkcji, oferującej identyczną zawartość.
Jeśli nie przekonują was powyższe argument, pozostaje jeszcze kwestia trwającej promocji. Do 4 stycznia mobilne Sid Meier's Civilization VI zakupimy z rabatem 50%, co według polskiej wersji sklepu daje 139,99 złotych. Co prawda, to nadal większy wydatek niż wydanie pecetowe, niemniej jest to znacznie rozsądniejsza cena. Ponadto twórcy udostępnili opcję darmowego sprawdzenia gry – wystarczy ją pobrać z oficjalnego sklepu Apple (wymaga 3,17 GB wolnego miejsca na dysku), co pozwala na zabawę z grą przez 60 tur rozgrywki. Tytuł dostępny jest w kilku wersjach językowych, w tym polskiej.
- Oficjalna strona gry Sid Meier’s Civilization VI
- Recenzja gry Sid Meier's Civilization VI - o jedną turę od ideału
- Sid Meier's Civilization VI - kompendium wiedzy
- Sid Meier’s Civilization VI w sklepie Apple