Cities: Skylines 2 - usługi czekają istotne zmiany; zobacz nowy film z gry
Usługi w Cities: Skylines 2 będą podobne o tych z pierwszej gry, ale studio Colossal Order szykuje spore zmiany w ich funkcjonowaniu.
Dzięki poprzednim dziennikom deweloperskim studia Colossal Order poznaliśmy szczegóły dotyczące różnych aspektów nowego city buildera powstającego pod nadzorem firmy Paradox Interactive. Mimochodem twórcy wspominali także o usługach miejskich, które omówiono w dzisiejszym artykule poświęconym Cities: Skylines 2.
Tym razem deweloper musiał rozbić tekst na dwie części na Steamie, by omówić wszystkie zmiany w drugim Cities: Skylines dotyczące usług. Na szczęście studio jak zawsze przygotowało też krótki filmik, który streszcza najważniejsze informacje. Materiał możecie obejrzeć poniżej.
Usługi w Cities: Skylines 2 awansują na nowy poziom
Trzeba zaznaczyć, że długość dzisiejszego wpisu to głównie efekt szczegółowego omówienia licznych usług, do których dostęp gracze Cities: Skylines 2 będą musieli zapewnić mieszkańcom wirtualnych metropolii.
- Nikogo chyba nie zaskoczy, że w „dwójce” powrócą wszystkie podstawowe usługi z oryginalnego Cities: Skylines. Policja, opieka zdrowotna (i zakłady pogrzebowe), edukacja, zarządzanie odpadami, transport etc. będą stanowić istotny element funkcjonowania miasta.
- Nowością będzie kategoria Komunikacja, która skupi powracające usługi pocztowe oraz wyodrębnioną z nich telekomunikację (w tym Internet).
Niemniej, jak w całej grze, zajdą tu spore zmiany. Niektóre wynikają z innych mechanik, w tym modyfikacje w rozwijaniu i zwiększaniu zasięgu większości usług poprzez awansowanie powiązanych z nimi budynków (zamiast wznoszenia kolejnych, jak w „jedynce”).
- Ulepszenia będą dzielić się na trzy kategorie: operacyjne, rozbudowę i „zabudowę dodatkową”. Pierwsze dadzą dostęp do nowych funkcji, drugie jedynie zwiększą „pojemność” placówki, na przykład maksymalną liczbę pacjentów lub pojazdów albo zasięg i produktywność.
- Oczywiście tu też będzie stosować się zasada z budynkami, o której wspomniano w poprzednim dzienniku dewelopera: zarówno „awans”, jak i utrzymanie tak rozwiniętych placówek będzie kosztowny. Lepiej więc będzie zastanowić się, czy na pewno potrzebujemy dodatkowego skrzydła w szpitalu lub ulepszenia elektrowni.
- Co ważne, gracze nie będą musieli zapewnić całemu miastu równomiernego dostępu do usług. Każda dzielnica otrzyma własne wartości związane z zadowoleniem mieszkańców, ale też pozwoli ustalić funkcjonowanie usług w jej obrębie (w tym koszt korzystania z nich oraz opłaty za wodę i elektryczność).
W sumie w grze będzie 12 „strategii” (policies): pięć dla dzielnic i siedem dla całego miasta.
Polityka dzielnicowa
Usługi będą miały przełożenie na wartość terenu – ale nie tak jak w „jedynce”, w której masowe stawianie odpowiednich budynków bezpośrednio zwiększało cenę gruntu. Jak wspomniano tydzień temu, w CS 2 wartość ziemi będzie uzależniona od spełnienia potrzeb mieszkańców danej strefy. Innymi słowy, od tego, czy ludność oraz firmy są skłonni zapłacić większy czynsz.
- Jest to o tyle istotne, że różni mieszkańcy będą mieć odmienne potrzeby. Zostanie to uzależnione m.in. od ich wieku i sytuacji. Pracownicy biurowi będą potrzebować głównie szybkiego dojazdu do pracy, podczas gdy rodziny z dziećmi nie obejdą się bez szkół.
- Niemniej pewne potrzeby będą musiały zostać zaspokojone w każdej strefie. Częste braki prądu skutecznie zniechęcą mieszkańców i firmy do pozostania w danym miejscu, a wysoki poziom zanieczyszczenia sprawi, że nawet najbardziej atrakcyjne dla turystów punkty będą przez nich omijane.
Gracze będą mogli ustalać zasady funkcjonowania usług dla każdej dzielnicy.Źródło: Colossal Order / Paradox Interactive.
Do tych ogólnych zmian dochodzi mnóstwo pomniejszych modyfikacji, takich jak nieobowiązkowa edukacja powyżej podstawówki, możliwość importowania i eksportowania usług itd.
Jeśli chcecie poznać więcej szczegółów, zajrzyjcie do dziennika dewelopera na oficjalnej stronie firmy Paradox Interactive, na której w następnych tygodniach ukaże się jeszcze osiem podobnych wpisów. Najbliższy z nich będzie dotyczył mechanik związanych z dwoma wspomnianymi dziś kwestiami: wodą oraz energią elektryczną.
Premiera Cities: Skylines 2 nastąpi 24 października. Tytuł ukaże się na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S. Ponadto gra będzie od razu dostępna w ofercie usługi Game Pass.
Może Cię zainteresować:
- Paradox stawia na „nieskończone” gry; firma skasowała prawie połowę projektów od 2013 roku
- Paradox pokazał gameplay trailer strategii 4X w świecie Star Treka; znamy termin premiery