CEO Ubisoftu chce dalej brnąć w NFT pomimo krytyki graczy i deweloperów
Prezes Ubisoftu spróbował uspokoić emocje wywołane wprowadzeniem NFT do Ghost Recon: Breakpoint. Według doniesień, jego argumenty nie przekonały jednak deweloperów.
Wirtualne przedmioty w formie niezbywalnych tokenów (ang. non-fungible token), czyli tzw. NFT, zyskują na popularności, ale budzą ogromne kontrowersje. Jedną z firm chcących zarabiać na tej technologii jest Ubisoft, który wprowadził do gry Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint platformę Quartz służącą do kupowania tokenów. Gracze wpadli w furię po ogłoszeniu tej nowości. Emocje były tak duże, że prezes Ubisoftu Yves Guillemot musiał zorganizować rozmowę z deweloperami w celu uspokojenia nastrojów. Sądząc po relacji z niej opublikowanej przez serwis Kotaku, poniósł porażkę i jego argumenty nie przekonały wielu pracowników.
NFT jak lootboksy i mikropłatności?
Więcej o platformie Quartz dowiesz się z naszego artykułu:
Nie dziwi fakt, że taka rozmowa się odbyła. Jaki jest odbiór dodania NFT do gry, najlepiej oddają statystyki na YouTube – pod filmikiem zapowiadającym platformę Quartz aż 95% reakcji widzów było negatywnych. Podobnie sprawy się miały w samym Ubisofcie – wewnętrzne systemy komunikacji zapełniły się komentarzami deweloperów wyrażającymi swoje wątpliwości odnośnie takiego kierunku rozwoju oferty wydawcy.
Podczas rozmowy Yves Guillemot przekonywał, że zły odbiór tokenów jest tylko tymczasowy. Przytaczał przykłady DLC, mikropłatności i lootboksów, które początkowo także spotykały się z ogromnym oporem, a obecnie uznawane są za standardy w branży.
Te argumenty nie przekonały wielu deweloperów, zwłaszcza że nawet dzisiaj Ubisoft jest krytykowany za niektóre mikropłatnosci, np. za sprzedawanie boosterów przyspieszających rozwój postaci w serii Assassin’s Creed.
Prezes przywołuje przykład Roblox, ale nie potrafi wytłumaczyć, w czym mogą pomóc NFT
Yves Guillemot zapewniał, że wprowadzenie NFT otworzy nowe możliwości przed graczami i deweloperami, ale nie potrafił podać żadnego konkretnego przykładu tego, w jaki sposób tokeny mogłyby ulepszyć gry. Przytaczał jedynie mało przekonujące ogólniki o metawersum czy możliwości kupowania i sprzedawania wirtualnych domów.
Guillemot powoływał się także na przykład gry Roblox, której twórcy są obecnie warci 45 mld dolarów. Problem w tym, że ten sukces osiągnięto bez NFT, co pokazuje, iż gracze mogą zarabiać w grach bez konieczności korzystania z technologii niezbywalnych tokenów.
Deweloperzy obawiają się, że NFT negatywnie wpłynie na ich pracę oraz wizerunek
Według doniesień Kotaku, deweloperzy obawiają się o wizerunek swój oraz swoich kreacji. Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint zadebiutowało fatalnie i twórcy spędzili kolejne dwa lata, pracując nad doprowadzeniem tej gry do porządku. Obecnie odbiór produkcji jest znacznie lepszy i autorzy niepokoją się, że cały ten wysiłek zostanie teraz zmarnowany poprzez wprowadzenie NFT.
Do tego pracownicy Ubisoftu podnosili kwestię braku regulacji związanych z niezbywalnymi tokenami, które mogą ułatwiać oszustwa i wykorzystywanie graczy. Problemem są także potrzebne nakłady pracy. Już teraz gry tego wydawcy są ogromne, oferując wielkie światy oraz zatrzęsienie różnych systemów rozgrywki, i dorzucenie do nich kolejnego modelu biznesowego nie ułatwi życia deweloperom.
Deweloperzy Ubisoftu narzekają, ale prezes nie zamierza zmienić zdania
Jeden z deweloperów dobrze podsumował problem w komentarzu dla Kotaku:
Jestem tutaj po to, aby robić gry i dostarczać rozrywki oraz zabawy. Te rozwiązania w tym nie pomogą – to jedynie nowy sposób na dojenie graczy.
Ostra krytyka NFT doprowadziła niedawno studio GSC Game World do wycofania się z pomysłów dotyczących niezbywalnych tokenów związanych z grą S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl. Niestety nie mamy co liczyć na powtórkę z tego wydarzenia w Ubisofcie. Włodarze firmy nie tylko nie mają w planach usunięcia NFT z Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint, ale kreślą już pomysły na kolejne inicjatywy tego typu.
- Recenzja gry Ghost Recon: Breakpoint – przy Anthem bawiłem się lepiej
- Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint – poradnik do gry
- Ubisoft – strona oficjalna