autor: Janusz Guzowski
CD-Action liderem sprzedaży czasopism w pierwszym kwartale 2015 roku
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy udostępnił dane dotyczące średniej sprzedaży czasopism branżowych w pierwszym kwartale 2015 roku. Na pozycji lidera znalazł się magazyn CD-Action, choć jego wynik sprzedażowy zmalał w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Straciły też pozostałe czasopisma w zestawieniu, z wyjątkiem Komputer Świata.
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) to organizacja pracodawców założona w 1994, zrzeszająca wydawców, agencje reklamowe i ogłoszeniodawców. Jednym z jej statutowych działań jest zbieranie i weryfikowanie danych dotyczących dystrybucji i sprzedaży prasy w Polsce. W ostatnim czasie instytucja ta opublikowała zestawienie średniej sprzedaży czasopism branżowych w pierwszym kwartale 2015 roku. Wynika z niego, że najchętniej kupowanym magazynem był CD-Action, mimo że jego nakład nie rozchodził się tak dobrze, jak w analogicznym okresie w zeszłym roku. Straciły też pozostałe periodyki w zestawieniu. Jedynym magazynem, który zwiększył swoją sprzedaż, był Komputer Świat.
Tytuł | Sprzedaż w I kwartale 2014 roku | Sprzedaż w I kwartale 2015 roku | Różnica w sprzedaży |
CD Action | 86 944 | 81 559 | -5 385 (-6,19%) |
PC Format | 65 751 | 55 440 | -10 311 (-15,68%) |
Komputer Świat | 30 666 | 35 809 | 5 143 (+16,77%) |
Chip | 15 445 | 11 827 | -3 618 (-23,43%) |
Sprzedaż ogółem | 198 806 | 184 635 | -14 171 (-7,13%) |
Średnia sprzedaż magazynu CD-Action w I kwartale 2015 roku wyniosła 81 559 egzemplarzy, czyli o 6,19% mniej niż w I kwartale 2014 roku. Na drugiej pozycji znalazł się PC format. Jego średnia sprzedaż wyniosła 55 440 sztuk, co stanowi spadek o 15,68% w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku, kiedy to sprzedano 65 751 egzemplarzy. Trzecie miejsce zajął Komputer Świat. Czasopismo wydawane przez Ringier Axel Springer Polska jako jedyne zanotowało wzrost średniej sprzedaży w porównywanych przedziałach czasowych. Średni wynik sprzedażowy w analizowanym okresie zwiększył się o 16,77% z 30 666 do 35 809 egzemplarzy. Najsłabiej w zestawieniu prezentuje się czasopismo Chip. Średnia sprzedaż tego magazynu zmniejszyła się aż o 23,43%, spadając z poziomu 15 445 egzemplarzy w I kwartale 2014 roku do 11 827 sztuk obecnie.
Sumarycznie, najbardziej poczytne czasopisma sprzedały się w pierwszym kwartale 2015 roku średnio w nakładzie 184 635 egzemplarzy, co stanowi spadek rzędu 7,13% w stosunku do roku ubiegłego, kiedy to sprzedano średnio 198 806 sztuk.
Sytuacja przedstawia się podobnie, jeśli porównamy sprzedaż w marcu w 2014 i w 2015 roku.
Tytuł | Sprzedaż w marcu 2014 | Sprzedaż w marcu 2015 | Różnica |
CD Action | 97 170 | 88 349 | -8 821 (-9,08%) |
PC Format | 62 228 | 57 908 | -4 320 (-6,94%) |
Komputer Świat | 26 283 | 34 509 | 8 226 (+31,30%) |
Chip | 15 005 | 11 318 | -3 687 (-24,57%) |
Sprzedaż ogółem | 200 686 | 192 084 | -8 602 (-4,29%) |
Na pierwszym miejscu znalazł się miesięcznik CD-Action, którego sprzedaż w porównaniu do marca 2014 roku zmniejszyła się o 9,08%, z 97 170 do 88 349 egzemplarzy. Na drugiej pozycji znalazł się PC format. Jego sprzedaż wyniosła 57 908 sztuk, co stanowi spadek o -6,94% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to rozeszło się 62 228 egzemplarzy. Marcowa sprzedaż jeszcze wyraźniej ukazuje wzrost popularności Komputer Świata. Miesięcznik zanotował bowiem aż o 31,30% większy popyt niż w marcu w roku 2014. Tym samym jego sprzedaż wzrosła z 26 283 do 34 509 sztuk. Z kolei Chip również w tym ujęciu poniósł największe stary – jego wynik sprzedażowy zmalał bowiem o 24,57% i osiągnął 11 318 egzemplarzy.